וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה לבטל את הדיון על הסיוע הממשלתי להתנחלויות: "עוול חברתי"

19.6.2016 / 13:11

על פי הצעת המחליטים, שפורסמה לראשונה בוואלה! NEWS ותעלה היום להצבעה בישיבת הממשלה, 82 מיליון שקלים יועברו ליישובים בגדה המערבית. ח"כ פרץ: "הפריפריה החברתית בישראל והזוגות הצעירים משוועים לתקציבים"

עורכי תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

בווידאו: עיריית ירושלים מתכננת שכונת ענק יהודית מעבר לקו הירוק, בתחילת החודש

חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) קרא היום (ראשון) ליו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, להסיר מסדר היום של הממשלה את הצעת המחליטים בדבר תכנית סיוע להתנחלויות, שבמסגרתה יועברו 82 מיליון שקלים למועצות מקומיות וליישובים בגדה המערבית. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, ההצעה, שנועדה לסייע בהתמודדות עם השלכותיו של גל הטרור הנוכחי, הופצה לשרים ביום רביעי בלילה, והיא תעלה לאישור היום בישיבת הממשלה. אם ההצעה תקבל רוב בממשלה, לא יידרש אישור נוסף על מנת להעביר את התקציב.

תכנית הסיוע נועדה לסייע ליישובים ומועצות בגדה המערבית להתמודד עם השלכות גל הטרור, בין היתר על ידי הקצאת תקציבים לפיתוח עסקי, תיירות, הקמת מרכזי חוסן ותגבור שירותי הרווחה. ברגע האחרון, אושרה הצעת שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ להוסיף לתכנית הסיוע עשרה מיליון שקל לצורכי תאורה ביהודה ושומרון, על חשבון תקציב משרד התחבורה.

"ממשלת האיחוד הלאומי בראשות בנימין נתניהו ממשיכה לבזבז עשרות מיליונים על ההתנחלויות הפוליטיות, בזמן שהפריפריה החברתית בישראל והזוגות הצעירים משוועים לתקציבים אלה", טען ח"כ פרץ. "חובת הממשלה היא לדאוג גם לאוכלוסיות שאינן גרות בהתנחלויות. את העוול החברתי של הימין בראשות נתניהו לא ניתן יהיה לתקן על ידי סרטים מגוחכים והפחדות סרק של ערבים בדרך לקלפיות".

עוד בוואלה! NEWS:
"תכנית שטנית": באופוזיציה ובירושלים זועמים על תכנון השכונה החדשה
הבית היהודי מקדמת הצעת חוק שתכשיר הפקעת קרקעות של פלסטינים
"התיאבון של השמאל ילך ויגדל": מאחז עמונה נאבק להסדרת מעמדו

עמיר פרץ נואם במליאת הכנסת. נועם מושקוביץ
"חובת הממשלה היא לדאוג גם לאוכלוסיות שאינן גרות בהתנחלויות". פרץ/נועם מושקוביץ

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) תקף היום אף הוא את החלטת הממשלה. "הממשלה ממשיכה להעדיף את ההתנחלויות בתקציבים בכל מישורי החיים", מסר. "הנימוקים משתנים אבל המדיניות היא עקבית: להשקיע מעבר לקו הירוק כדי להרחיב ולבסס התנחלויות וכדי להכשיל כל התקדמות לפתרון של שתי מדינות".

ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) טענה כי "יישובי עוטף עזה ועיירות הפיתוח בדרום שטרם התאוששו מאז 'צוק איתן' לא חשובים לממשלה, גם לא יישובי הצפון, ואפילו לא ירושלים. הממשלה מכירה פריפריה אחת בלבד: ההתנחלויות ביהודה ושומרון".

לדבריה, "בממשלת הימין הזאת, סקטוריאליות גוברת על ממלכתיות, והכי מכעיס - גם על צרכים ביטחוניים אמיתיים של יישובי עוטף עזה שממשיכים להיות מאויימים, והן של ירושלים - בירתנו שמצויה תחת מתקפת טרור, וגם היא זוכה רק להצהרות והבטחות ריקות". היא הוסיפה: "כן, גם למתנחלים מגיע, למרות שזה מרגיז טהרנים בשמאל. אך במדינה מתוקנת צריך להיות סדר עדיפויות לאומי, ולא סקטוריאלי".

קסניה סבטלובה. יוסי ציפקיס
"גם למתנחלים מגיע, למרות שזה מרגיז טהרנים בשמאל". ח"כ סבטלובה/יוסי ציפקיס

שר התיירות יריב לוין טען מנגד כי "לאחר שנים של ניסיונות, לראשונה אנחנו מצליחים להשוות את התנאים ביהודה ושומרון לאלו שבשאר חלקי הארץ, ולתמוך תקציבית בהקמה של בתי מלון ומלוניות במוקדי תיירות מרכזיים ביהודה ושומרון".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), שהיה מעורב בדיונים על גיבוש התכנית בחודשים האחרונים, אמר לוואלה! NEWS כי הוא שמח מאוד על חלקו בתהליך. "תושבי יהודה ושומרון עמדו ועומדים שלא ברצונם ראשונים במערכה, ותפקידנו לתת להם את כל הכלים האפשריים לעמידה איתנה", טען. "ראש הממשלה ומנכ"ל משרדו, וכן השרים כולם, ראו את הצורך ונרתמו בכל הכוח לקידום העניין, ועל כך צריך להודות להם. נמשיך לפעול עם כל הכוחות הלאומיים בממשלה על מנת לחזק את ההתיישבות למען העם כולו".

יריב לוין במשכן הכנסת. נועם מושקוביץ
"לראשונה מצליחים להשוות את התנאים ביהודה ושומרון". לוין/נועם מושקוביץ

התכנית כוללת, בין היתר, מענק חד-פעמי מיוחד של משרד הפנים לרשויות המקומיות בסך 15 מיליון שקלים, עשרה מיליון שקלים של משרד החקלאות לצורך הסבת מבנים למבני קבע ולשיפוץ מבני ציבור, 12 מיליון שקלים להקמת מרכזי חוסן והפעלתם, שיחולקו בין המשרדים החינוך, האוצר, הרווחה והבריאות, וכן מיליונים נוספים לתגבור פעילויות רווחה וטיפול בנוער במצבי סיכון. נוסף על כך, הממשלה צפויה להטיל על הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים לגבש תכנית לעידוד, לקידום ולפיתוח העסקים הקטנים ולהגדיל את שיעור ערבות המדינה בהלוואות לעסקים באזור.

במסגרת התכנית, לאחר שנים של ניסיונות, יתמוך משרד התיירות תקציבית בהקמת בתי מלון ומלוניות במוקדי תיירות מרכזיים בגדה המערבית. לפי ההצעה של שר התיירות יריב לוין, משרדו ייתן מענק מנהלי של 20% מעלות ההקמה של בית המלון. המענק המנהלי המוצע ישווה לראשונה את המענק הניתן ביישובים בתוך הקו הירוק, המופיעים במפת חוק עידוד השקעות הון, ליישובי יהודה ושומרון, שעד כה לא זכו למענק דומה. זאת, בין היתר, בשל העובדה שחוק עידוד השקעות הון אינו חל על יהודה ושומרון.

המענק המנהלי יעקוף למעשה את חוק עידוד השקעות הון, אך יחיל את ההטבות שהוא נותן באופן שווה ביהודה ושומרון. כמו כן, יקצה משרד התיירות חמישה מיליון שקלים לפרויקטים ויעניק שירותי ייעוץ ליזמים, במהלך שנחשב דרמטי מבחינת עידוד התיירות בגדה המערבית.

גבעת האולפנה, בית אל, יוני 2012. עומר מירון
"מציאות ביטחונית ייחודית". בית אל/עומר מירון

בדברי ההסבר להצעת המחליטים נכתב: "היישובים הישראליים ביהודה ושומרון חווים מציאות ביטחונית ייחודית על בסיס יום-יומי בשל מיקומם הגיאוגרפי ומרקם החיים באזור. החל מראשית אוקטובר 2015 חלה הסלמה במצב הביטחוני באזור יהודה שומרון בעקבות גל פיגועי טרור ופעולות חבלניות נוספות. להסלמה הביטחונית השפעות במגוון תחומי חיים, לרבות השפעות פסיכולוגיות וסוציאליות ופגיעה כלכלית בעסקים, המחייבות מענה ושירותים ייחודיים".

עוד נכתב כי בחודשים האחרונים חלה עלייה ניכרת במספר הפניות של אנשים המבקשים סיוע פסיכו-סוציאלי עקב המצב הביטחוני וגם מספר פניות גדול מקרב ילדים ונוער להדרכה ולטיפול. מטרת הסיוע, כך לפי ההצעה, היא לייצר "מעטפת של סיוע בתחומים אזרחיים שיקטינו את השפעות המצב הביטחוני וימזערו את השפעותיו על שגרת היום-יום של התושבים, של העסקים ושל הרשויות המקומיות באזור".

(עדכון ראשון: 9:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully