וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית היהודי מקדמת הצעת חוק שתכשיר הפקעת קרקעות של פלסטינים

5.6.2016 / 16:40

על פי הצעת חוק שמטרתה לעקוף את החלטת בג"ץ בנוגע לפינוי עמונה, בתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית לא יופקעו לידי בעליה, גם אם לא הסכימו להסדר פיצויים. החוק יחייב אותם לוותר על הקרקע, שתועבר למדינה ומשם לחטיבה להתיישבות

ספק 500

("ההתנתקות השקטה": סרטון שהוציאו פעילי ימין נגד פינוי עמונה, לפני חודש וחצי)

הצעת החוק שמקדמת סיעת הבית היהודי, המכשירה הפקעת קרקעות פרטיות של פלסטינים ופורסמה הבוקר (ראשון) בהארץ, הגיעה לידי וואלה! NEWS. לפי הצעת החוק, שמטרתה לעקוף את החלטת בג"ץ בנוגע לפינוי ההתנחלות עמונה המיועד לדצמבר, בתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית ברחבי הגדה לא יופקעו לידי בעליה, גם אם הם לא הסכימו להגיע להסדר פיצויים. בהצעת החוק נכתב כי החוק יחייב אותם לוותר על הקרקע והיא תועבר למדינה, ומשם לחטיבה להתיישבות שתקצה אותם להתנחלות.

על פי הצעת החוק, בעל הקרקע יהיה זכאי לקרקע שוות ערך לאדמה שחויב לוותר עליה וכן לפיצוי עד לערך של חצי מערך הקרקע שבבעלותו. את הצעת החוק מקדמת יו"ר סיעת הבית היהודי, חברת הכנסת שולי מועלם-רפאלי, ולדבריה, "הסדרת ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון היא הדרך היחידה לפתור את הבעייתיות של אלפי בתים, למשל ביישוב עמונה, שהוקמו במכוון ובעידוד ממשלות ישראל במשך עשרות שנים. התעמרות מצד המדינה במתיישבים, הריסת בתיהם, חשיפתם לתביעות משפטיות והצגתם כפורעי חוק אינה מוצדקת. החוק מציע פתרונות הסדרה שבוצעו בעבר על ידי המדינה, בנסיבות דומות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תפונה בדצמבר. עמונה, יוני 2013/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדברי ההסבר של החוק נכתב בין השאר כי "חוק זה בא לתקן עוול כפול - עוול של אלפי משפחות, תושבי מספר יישובים ביהודה ושומרון אשר נשלחו ברובם להקימם ולהתגורר בהם בידיעת, בעידוד ובמימון רשויות השלטון והממשלות בישראל וגופים מיישבים נוספים; ועוול עם בעלי המקרקעין שעליהן הוקמו בתי אותן משפחות או יורשיהם, אשר זכאים לפיצוי בעד אדמותיהם ועד כה טרם קיבלו אותו". עוד נכתב כי "ליישובים אלו במיקומם הנוכחי חשיבות אסטרטגית וביטחונית רבה, יישוב יישוב וחשיבותו הספציפית.

"לאור תום הלב בו הוקמה ההתנחלות", כך על פי דברי הסבר החוק, "מציאות זו דורשת הסדרה צודקת, מאוזנת והגונה וזו אינה יכולה לבוא בדרך של התעמרות בתושבי היישובים, הצגתם כעבריינים וכפורעי חוק, גירושם מהם והריסתם, שעה שכאמור נשלחו למקום בגיבוי המדינה ומשיקולים אסטרטגיים וביטחוניים. הפתרון הראוי בנסיבות אלו הוא פיצויים ביד נדיבה של בעלי המקרקעין המקוריים, הן בקרקע והן בכסף, והסדרתם התכנונית של הישובים במיקומם הנוכחי". עוד נכתב כי "הפקעה לצורכי ציבור אינה דבר נדיר וסבירותה בהקשר זה מתחדדת לאור חשיבותם האסטרטגית של היישובים במיקומם הנוכחי ולאור שרשרת נסיבותיהם המיוחדות של היישובים".

על פי הצעת החוק, תהליך הפקעת הקרקע ייערך תוך 30 יום מיום כניסת החוק לתוקפו ותוך 30 ימים נוספים יקצה אותם הממונה על הקרקע לחטיבה להתיישבות אשר תקצה אותם בתורה לצורך ההתנחלות תוך 30 יום נוספים. הקרקע החלופית שתוקצה לבעלי הקרקע שקרקעתם הופקעה יקבלו קרקע חלופית שתהיה ככל הניתן קרובה למקום מגוריהם ופיצוי כספי בתוך שנה מכניסת החוק לתוקפו.

ההתנחלות מעלה שומרון. AP
"מציאות זו דורשת הסדרה צודקת". מעלה שומרון/AP

מדובר בהצעת חוק דומה להצעת חוק קודמת שהגיש חבר הכנסת לשעבר זבולון אורלב. לאחר מכן השר יריב לוין הכניס בה כמה שינויים ובתקופה האחרונה חברת הכנסת מועלם הכילה בה תיקונים נוספים וכעת היא פועלת לקדם אותה בוועדת שרים לחקיקה. חוק הסדרה קודם שעמד על הפרק הוקפא על ידי מקדמו חבר הכנסת יואב קיש לאחר שהבין שאין להצעת חוק כזו היתכנות מבחינה משפטית הן על פי המשפט הישראלי וכן על פי המשפט הבינלאומי. גורמים בבית היהודי מציינים כי הצעה זו זכתה לליווי של משפטנים בגיבושה כדי להתמודד בדיוק עם בעיות אלו.

אף שבבית היהודי מציינים שהליך הפקעה של קרקעות פרטיות מקובל בארץ, ההליך יוצא לפועל לאחר סיכומים במגעים בין הצדדים ולעתים בכפייה על ידי פסק בית משפט, אך מדובר בבנייה לצרכים ציבוריים ולא במקרה של בניית בתים פרטיים. גם בגדה מקובלת ההפקעה אך ורק במקרים של בנייה ציבורית שתשמש גם את הפלסטינים, כמו כבישים ותשתיות. במקרים שבהם נבנו התנחלויות על אדמות פלסטיניות פרטיות התנהל הליך של הוצאת צו תפיסה ביטחוני. בג"ץ פסל את השימוש בצו זה לפני שנים רבות בפסק דין אלון מורה. מעולם לא נעשה שימוש בהפקעה בשל הבעייתיות בהפקעת קניינו של הפרט, דבר שאסור על פי החוק.

ח"כ שולי מועלם בכנס חירום בנושא שכחת ילדים ברכב. יולי 2013. יואב דודקביץ'
עובדת במרץ לקדם את החוק בתקופה הקרובה. מועלם-רפאלי/יואב דודקביץ'

נוסף לכך, ישנה בעיה עם חוק כזה בשל העובדה שמדובר בשטח כבוש שעל פי החוק הבינלאומי השימוש בו מוגבל והפקעת קרקע מבעליה החוקיים קשה אף יותר ממקרה רגיל. מהירות בקידום החוק, שטרם ברור האם יעבור בכלל, היא לא רק בשל העובדה שימיה של הבית היהודי בקואליציה בספק אלא בשל ביצוע פסק דין עמונה. בנוסף חוק זה יסדיר את מעמדם של יותר מ-2,000 בתים שנבנו על קרקע פלסטינית פרטית ברחבי הגדה.

על פי גורמים בבית היהודי, חוק זה למעשה הוא עוקף בג"ץ ואם יעבור יבטל את החלטת בית המשפט העליון על הריסת עמונה. כזכור, תושבי עמונה מתנגדים לכל פשרה בנשוא ולמרות שבמנהל האזרחי עובדים על תכנית להעתקת המאחז ליד שבות רחל, בעמונה תולים תקווה בחוק זה שישאיר אותם במקומם ולתמיד.

בבית היהודי מסרו כי ימיה של המפלגה בממשלה נתונים בספק לאור הפרסומים על המגעים עם המחנה הציוני וראש הממשלה בנימין נתניהו על הרחבת הקואליציה ולכן מועלם עובדת במרץ לקדם את החוק המדובר כבר בתקופה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully