וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות דיפלומטים נגד מדיניות אובמה בסוריה: "יש לתקוף את אסד"

מסמך פנימי שעליו חתמו יותר מ-50 עובדים במחלקת המדינה האמריקנית מבקר בחריפות את מדיניות הממשל במשבר במזרח התיכון. במסמך קוראים הדיפלומטים לפעולה צבאית נגד משטר אסד. ג'ון קרי בתגובה: "הצהרה חשובה"

עריכה: יאיר דניאל

בווידאו: המשך הקרבות בין צבא אסד למורדים במחוז חאלב

יותר מ-50 דיפלומטים המשרתים במחלקת המדינה האמריקנית חתמו על מסמך רשמי המותח ביקורת קשה על מדיניות ממשל הנשיא ברק אובמה בסוריה. במסמך שהגיע לידי העיתון "ניו יורק טיימס", הפצירו הדיפלומטים בארצות הברית לבצע תקיפות אוויריות – או לאיים בהן – נגד ממשלתו של נשיא סוריה בשאר אסד במטרה לעצור את הפרותיה את הפסקת האש. שר החוץ ג'ון קרי התייחס היום למסמך וכינה אותו "הצהרה חשובה". הוא הוסיף כי הוא ידון בנושא כשישוב לוושינגטון מביקור בחוג הארקטי בנורבגיה.

החתימה על המסמך מהווה שינוי קיצוני בגישת הממשל למלחמת האזרחים בסוריה, שאותה הנשיא אובמה לא מעוניין לשנות. מאז החלו התקיפות האוויריות של הקואליציה האמריקנית נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בסוריה, הדגיש אובמה כי הקמפיין הצבאי נועד לפרק את ארגון הטרור, בעוד המאמצים הדיפלומטיים לסיום הסכסוך נעשו במישור הדיפלומטי. מאמצים אלה נעשו בהנהגתו של שר החוץ קרי, אך ללא הועיל.

לקריאה נוספת:
הפוגה בקרבות בחאלב ביוזמת רוסיה: "רוצים הפסקת אש ארוכת טווח"
סוריה: עשרות הרוגים בקרבות בין המשטר למורדים בחאלב
"מיואשים מאירופה": עשרות פליטים משלמים למבריחים כדי לשוב לסוריה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מסר הצהרה בעניין בטבח באורלנדו. רויטרס
לא מראה סימן לשינוי במדיניותו. אובמה/רויטרס

המסמך תויק במחלקת המדינה כ"ערוץ מחלוקת", צעד המאפשר לדיפלומטים לחלוק על מדיניות הממשל מבלי להיות מואשמים בהתקוממות. מסמכים כאלה אינם לא רגילים, אך ב"ניו יורק טיימס" הבהירו כי מדובר במספר חריג בהיקפו של חותמים, אם לא תקדימי. הוא שם דגש על הפערים הגדולים ועל הייאוש העמוק שנוצרו במשרד באשר להתמודדות עם המלחמה הסורית שנמשכת זה חמש שנים וגבתה את חייהם של יותר מ-400 אלף בני אדם.

החתומים על המסמך משתייכים לדרג בינוני במחלקת המדינה, ורובם עוסקים בעבודתם במדיניות האמריקנית בסוריה. בין היתר, חתומים עליו קצין דסק סוריה במטה לענייני מזרח קרוב וסגן לשעבר לשגריר ארצות הברית בדמשק. דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי סירב להגיב על המסמך. אך קרי הדגיש כי הוא מכבד את ההליך "המאפשר להביע דעות הקשורות למדיניות באופן אישי אל מול ההנהגה הבכירה".

נשיא סוריה בשאר אסד בנאום לפרלמנט, 7 ביוני 2016. רויטרס
לאיים בתקיפה כדי להביאו לשולחן המו"מ בעמדה מוחלשת. אסד/רויטרס

במסמך כתבו הדיפלומטים כי ההפרות המתמשכות של משטר אסד את הפסקת האש מאיימות על כינון הסכם פוליטי משום שאסד לא חש בלחץ לשאת ולתת עם האופוזיציה המתונה או הפלגים האחרים שנלחמים נגדו. ההפצצות של משטרו הכוללות הטלת חביות נפץ על אזרחים הן "שורש הבעיה לאי-יציבות בסוריה ובאזור בכלל". לפי המסמך, "הסטטוס-קוו בסוריה ימשיך להוביל למשבר הומניטרי הולך ומתגבר ולאתגרים דיפלומטים וטרוריסטיים".

הדיפלומטים מציינים כי המסמך מכיר בעובדה שפעולה צבאית נגד אסד עלולה לסכן עוד יותר את היחסים עם רוסיה, בעלת בריתה של דמשק. אך הם מדגישים כי הם לא תומכים בפעולה בבחינת "מדרון חלקלק" שתסתיים בעימות צבאי עם רוסיה אלא רק באיום אמין בתקיפה צבאית על אסד כדי לגרום לו לעמוד בהסכמים. לאחר הצבת איום זה, כך לפי המסמך, ניתן יהיה להמשיך במאמצים הדיפלומטיים לסיום הסכסוך. בנוסף לכך, פעולה צבאית נגד אסד תסייע למאבק בדאעש משום שהיא תחזק את הסונים המתונים במדינה.

(עדכון ראשון: 10:10)

הריסות בעיר חאלב מחביות נפץ שהשליך חיל האוויר של סוריה, 1 במאי 2015. רויטרס
שינוי מגמה שיוביל לסיום מלחמת האזרחים. אזרחים נמלטים מהפצצות של משטר אסד/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully