וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפוגה בקרבות בחאלב ביוזמת רוסיה: "רוצים הפסקת אש ארוכת טווח"

16.6.2016 / 15:49

מוסקבה הכריזה על רגיעה של 48 שעות בעיר הגדולה ביותר בסוריה, ברקע הלחימה הבלתי-פוסקת באזור בין המשטר למורדים. דוח: האו"ם "נכנע לדרישות המשטר" ולא מבטיח סיוע הומניטרי לכל האזרחים

עריכה: יאיר דניאל

רוסיה מעוניינת בהפסקת אש ארוכת טווח בעיר חאלב שבצפון סוריה - כך ציטטה היום (חמישי) סוכנות הידיעות אינטרפקס את סגן שר החוץ מיכאיל בוגדנוב. זאת זמן קצר לאחר שהחלה הבוקר רגיעה של 48 שעות בעיר, הגדולה ביותר במדינה, ביוזמת מוסקבה.

דבריו של בוגדנוב מגיעים ברקע המשך הקרבות סביב העיר ובפאתיה, חרף הפסקת האש שהחלה בפברואר ומאז מופרת לעתים תכופות. שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי האשים אתמול את הנשיא בשאר אסד ואת רוסיה באכיפה סלקטיבית של הפסקת אש, בזמן שהמשטר בדמשק מנסה לכבוש מחדש את האזורים בחאלב שנפלו לידי המורדים.

לקריאה נוספת בנושא
סוריה: עשרות הרוגים בקרבות בין המשטר למורדים בחאלב
"מיואשים מאירופה": עשרות פליטים משלמים למבריחים כדי לשוב לסוריה

הריסות בשכונה בחאלב, סוריה, שבשליטת המורדים, 30 במאי 2016. רויטרס
"כוחותיו של אסד לא צייתו להפסקת האש". הריסות בעיר חאלב/רויטרס

בדברים שנשא באוסלו, ששם נפגש עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף ודן עמו במצב בסוריה ובהסכם הגרעין, אמר קרי: "כוחותיו של אסד לא צייתו להפסקת האש בחאלב אף לא יום אחד". מאז החלה הפסקת האש חלה התקדמות מועטה במשא ומתן בין המשטר לאופוזיציה.

בתמיכתן של איראן ושל רוסיה, כמו גם של חיזבאללה ושל מיליציות שיעיות נוספות, אסד מראה מעט מאוד רצון לפשרה. הוא מסרב לפרוש מתפקידו כדי לאפשר שינוי במשטר שבו רואות המעצמות במערב הפתרון למלחמה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
כלי רכב של הצלב האדום בעיר הנצורה מדאיה, ינואר 2016. AP
"כישלון שיטתי בתגובת האו"ם". שיירת סיוע של הצלב האדום, ינואר/AP

בתוך כך, דוח שפרסם היום ארגון "Syria Campaign", המזוהה עם האופוזיציה הסורית, קבע כי האו"ם "לוקח צדדים" בלחימה בסוריה, תוך שהוא נכנע לדרישות המשטר. הדוח מבוסס על נתונים מכ-50 ארגונים אזרחיים בסוריה ועל ראיונות עם בכירי האו"ם ועם עובדי סיוע. "היה כישלון שיטתי בתגובת האו"ם", צוטט בדוח רוג'ר הרן, ראש מטה סוכנות האו"ם לסיוע בדמשק לשעבר, על פי הדיווח ב"גרדיאן".

הדוח קורא לאו"ם לקבוע "קווים אדומים" למבצעיו ההומניטריים בסוריה, בכל הנוגע לשיתוף פעולה עם משטרו של הנשיא בשאר אסד. לטענת מחברי הדוח, מדיניו האו"ם אפשרה להמשיך את מדיניות המצור שיישם המשטר באזורים שבשליטת המורדים. במסגרת זאת, לפי הדוח, המשטר הסורי קבע לאילו אזורים יועבר סיוע הומניטרי. בחודש אפריל האחרון, 88% מהסיוע שהעביר האו"ם הגיע לאזורים שבשליטת המשטר, ובשנת 2015 כולה, פחות מ-1% מהסיוע שהעביר האו"ם הועבר לאזרחים באזורים שבשליטת המורדים.

רק בשבועות האחרונים, שיירות סיוע של האו"ם לא הורשו להיכנס לדראיה, פרבר של דמשק שהיה תחת מצור של כוחות המשטר בשלוש השנים האחרונות. מוקדם יותר החודש, לאחר ששיירת סיוע אכן נכנסה לפרבר, האזור הופצץ על ידי כוחות המשטר בפצצות חבית. כמו כן, האו"ם חזר בו מההבטחה להצניח סיוע הומניטרי לאזורים נצורים, והבהיר כי יעשה זאת רק בתיאום עם דמשק.

דובר האו"ם סטפן דוג'ריק הודה כי הארגון שיתף פעולה עם המשטר הסורי, אולם טען כי הטענות בדבר חוסר ניטרליות "שומטות את הקרקע תחת העבודה שרבים משותפינו ההומניטריים, מרביתם סורים, עושים בשטח". לדבריו, "אנחנו חייבים לעבוד עם המשטר הסורי, אין לנו ברירה". עם זאת, טען כי "לא התביישנו" להביע ביקורת כשלא ניתן סיוע הומניטרי בסיסי.

(עדכון ראשון: 11:42)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully