וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוטר שדד כסף מאריתראים: "קניתי בכסף מטרנה וטיטולים"

13.6.2016 / 19:35

ממצאי חקירת איתמר קדושי, שוטר מתנדב שהורשע בגניבה מבתיהם של אזרחים זרים בתל אביב מעלים כי עשה זאת מתוך מצוקה כלכלית קשה, לטענתו: "לא היה לי כסף לשכירות ולא היה לי כסף לאוכל לתינוק"

צילומי אילוסטרציה בשדרות הר ציון בדרום תל אביב , מרץ 2015. ראובן קסטרו
"הם לא ראו שאני גונב". דרום תל אביב/ראובן קסטרו

חיפושים בבתיהם של נתינים אריתראים בשעת לילה מאוחרת באמתלה של חיפוש סמים, שוד של אלפי שקלים וגניבת טלפון סלולרי מפצוע בקטטה - ממצאי חקירת המחלקה לחקירות שוטרים בתיק שוד שבוצע על ידי איתמר קדושי, מתנדב במשטרה בן 36, נחשפים כעת לראשונה בוואלה! NEWS וחושפים כיצד פעל. בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע את קדושי בשבוע שעבר בעבירות של שוד בנסיבות מחמירות, גניבה בידי עובד ציבור, גניבה ושימוש לרעה בכוח המשרה.

"זה היה בלילה, הוא בא אליי הביתה ונכנס, אני ישנתי. הוא הגיע עם עוד שוטר, אמר לי לקום. שאלתי אותו מה הוא עושה פה והוא אמר שהוא בא לבדוק חשיש. אמרתי לו שאין חשיש ואין כלום ושאני לא מעשן. השוטר חיפש במכנסיים ומצא את הארנק", כך תיאר דיוויד גברמדיהין, נתין אריתראי בן 28, את הלילה בפברואר 2015 שבו נגנב כספו על ידי קדושי, מתנדב מוערך בתחנת לב תל אביב שאף קיבל תעודת הוקרה במהלך שירותו.

קדושי, הואשם בגניבת כסף מגברמדיהין שלביתו הגיע לאחר שערך חיפוש לא חוקי בדירתם של נתינים אריתראים נוספים, אותם איתר במהלך סיור בסמוך לשוק הכרמל בתל אביב. לאחר החיפוש, עבר קדושי לדירתו של דיוויד, ערך בה חיפוש קצר ובמהלכו מצא ארנק שממנו לקח סכום של כ-3,350 שקלים. דיוויד האשים את קדושי בגניבה, ובתגובה איים עליו השוטר שירסס אותו בגז פלפל. ולאחר מכן עזב את המקום יחד עם מתנדב נוסף שהיה עמו.

עוד בוואלה! NEWS:
השר ארדן: נבחן את מדיניות אכיפת החוק כלפי משתמשי קנאביס
אש השתוללה בבניין ברמת גן; עשר הקומות העליונות נפגעו
"נמאס מגרירת הרגליים": נדחה הדיון בחוק ביטול חזקת הגיל הרך

בית משפט השלום תל אביב, מאי 2016. ראובן קסטרו
קדושי הורשע בין השאר בשימוש לרעה בכוח המשרה. בית המשפט בתל אביב/ראובן קסטרו

בחקירתו הודה קדושי שגנב כסף מארנק במהלך החיפוש שערך בדירתו של דיוויד. "הסתכלתי בחדר מול המיטה שלהם. ראיתי תיקים ופלאפונים ושאלתי אותם מה זה כל דבר, למי זה שייך. באזור של התיקים היה ארנק אחד ושאלתי של מי זה והוא (דיוויד - א"ס) אמר 'שלי'. ואז היה ארנק (נוסף - א"ס) בתוך התיק שבו היה כרטיס של חולות", אמר, בהתייחסות למתקן חולות בנגב, שאליו מועברים מבקשי מקלט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
"משכתי בהיסח הדעת חלק מהשטרות ושמתי בכיס"

"שאלתי את דיוויד של מי זה והוא אמר לי 'לא יודע'", המשיך. "אמרתי לו: 'אתה מסתיר את זה שברח' (מבקש מקלט שנעלם מעיניהם של המתנדבים במהלך חיפוש שערכו במבנה - א"ס). שמתי לב שבתוך הארנק יש כמה שטרות בצבע אדום, משכתי ככה בהיסח הדעת תוך כדי שאני מדבר איתו חלק מהשטרות ושמתי בכיס".

בחקירתו ציין קדושי כי הכסף שלקח "לא היה שייך להם אלא לבחור שברח, באותו יום כנראה שיקול הדעת שלי לא היה מאופס". קדושי סיפר כי ביצע את המעשים מתוך מצוקה כלכלית קשה. "לא היה לי כסף לשלם שכירות ולא היה לי כסף לאוכל לתינוק שלי. לא עשיתי את זה מתוך שנאה. אתה יודע מה זה לקום בבוקר ושאין כסף לכסות את השכירות? המדינה הורידה לי מקצבת הנכות", אמר. לדבריו, עם הכסף שגנב, "קניתי מטרנה וטיטולים".

"היה מגיע בלילה ומפחיד אותי"

לאחר המקרה נודע לגברמדיהין כי טשמה גברמראם, נתין זר כבן 30 מאריתריאה, זכה לביקורים דומים של קדושי בדירתו והשניים ניגשו לתחנת משטרה להתלונן. גברמראם סיפר בעדותו כי קדושי הגיע לדירתו כמה פעמים וזרע פחד ובהלה כשהוא רומז לאפשרות של גירושו מישראל.

"בסך הכול הוא היה חמש פעמים", העיד גברמראם. "הוא היה כל פעם בא ומפחיד אותי: 'אני אשבור לך, אני אשלח אותך לכלא, אני אתן לך מכות'. תמיד היה מגיע בלילה, לא לפני 23:00". בחקירה אחרת סיפר כי קדושי אמר לו ש"אם הוא ימצא משהו הוא יהרוג אותי וישים אותי בכלא. הוא היה אומר שעוד מעט כולנו הולכים הביתה ויזרקו אותנו מישראל". לדבריו, את הכסף שנגנב ממנו, "רציתי לשלוח הביתה לאריתריאה".

צילומי אילוסטרציה בשדרות הר ציון בדרום תל אביב , מרץ 2015. ראובן קסטרו
"אמר שעוד מעט כולנו הולכים הביתה". למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה/ראובן קסטרו

באחד הלילות בפברואר 2015 הגיע קדושי לביתו של גברמראם יחד עם מתנדב נוסף, כשהוא לבוש במדי משטרה וחמוש באקדח ותרסיס פלפל. בזמן ששהו בבית, הורה קדושי לגברמראם להניח את ארנקו על שולחן ולעלות לקומה השנייה יחד עם המתנדב הנוסף כדי לערוך שם חיפוש. בזמן שהשניים היו למעלה, גנב קדושי סכום של 500 דולר מהארנק ולאחר מכן איים על גברמראם שיכה אותו ויסגור את המכולת שלטענתו הפעיל מביתו, וזאת במטרה למנוע ממנו לדווח על הגניבה.

קדושי זוכה מעבירת שוד במקרה זה, וזאת לאחר שהשופט קבע כי ביקוריו הקודמים בדירה לא נועדו לסלול את הקרקע לגניבת הכסף בשלב מאוחר יותר. באישום זה הוא הורשע בעבירות של גניבה ושימוש לרעה בכוח המשרה. "העובדה כי קיימים 'פערי כוחות' בין הנאשם לגברמראם אינה מהווה תחליף לדרישת הקשר הסיבתי, ואף אם ניתן לראות בעצם כניסתו של הנאשם לדירת גברמראם ועריכת החיפוש כאקטים כוחניים, אינני סבור כי בנסיבות העניין הם עולים לכדי 'האלימות' הנדרשת לצורך עבירת השוד", קבע השופט בני שגיא בפסק הדין.

קדושי בחקירתו: "זו הייתה גניבה בתחבולה, התביישתי בזה"

בחקירתו במשטרה הודה קדושי באופן חלקי במעשים, אך ניסה לתאר אווירה שונה מזו שתוארה בכתב האישום. "דיברתי עם האריתראי ואמרתי לו שאני באמת משתדל לא לבוא אליו לחיפושים וביקורות, כלומר לתת לו להתפרנס מהמקום הזה, וזה היה אחרי שלקחתי את הכסף. הוא לא היה מודע לזה באותו רגע. בכל מקרה לא היה מדובר בשוד. לא השתמשתי באלימות, לא בצעקות, לא איומים ולא שום דבר. זה היה נטו גניבה בתחבולה והתביישתי בזה. אני מוכן לפצות ולהחזיר", אמר.

חוקר: "אתה צריך להכיר בעובדה שאם לא היית לובש מדים ועם ניידת ונשק, בכלל לא היית מגיע ליכולת לקחת מהם, נכון?"

קדושי: "אבל הם לא ראו שאני גונב. זו הייתה גניבה בתחבולה. אם הייתי מאמין שזו הדרך להשיג כסף יכול להיות שהייתי עושה את זה בפנים. אבל הקטעים האלו נעשו בקטע של בושה ולא הנה בפנים אני שם עליכם קצוץ".

"לא היה מדובר בשוד. לא השתמשתי באלימות, לא בצעקות, לא איומים ולא שום דבר"

בחקירה אחרת נשאל קדושי מדוע נכנס לבית לערוך חיפוש בלי סמכות. הוא טען כי לא הכיר את הכללים המדויקים בנושא. "שוהה בלתי חוקי זה סוג של עבירת ביטחון למדינה ולכן מותר להיכנס אליו הביתה על מנת שייתן תעודה מזהה וחיפוש לצורך זיהוי אדם", השיב.

במקרה אחר שמופיע בכתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד הדר צור מהמחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, מתואר כי קדושי הוקפץ לטפל בקטטה שהתרחשה בפינת הרחובות אלנבי והכובשים, ושם העלה לניידת בהוראת קצין את החשודים במעורבות באירוע שהיה פצוע בראשו. קדושי העניק לו טיפול רפואי ראשוני בניידת, אך במהלכו לקח ממנו את מכשיר הנייד שלו.

בחקירתו טען כי שכח את הטלפון הסלולרי בניידת ונזכר בו רק לאחר שנשאל על כך על ידי קצין היחידה שבה התנדב. "אחרי כמה ימים בדקתי ומצאתי אותו זרוק והרגשתי מטומטם שאמרתי לקצין היחידה שלא מצאתי. מצד שני, אם אני אביא את זה עכשיו יגידו שגנבתי. והנה בכל זאת אומרים ששמתי את זה בבית".

סנגורו של קדושי, עו"ד משה אלון, מסר בתגובה: "בית המשפט הנכבד קיבל רק חלק מטענותינו. בסופו של יום, זוכה הנאשם מאישום חמור אחד של שוד. נלמד את הכרעת דינו של בית המשפט הנכבד ונשקול את המשך צעדינו בתיק. על כל פנים, לטעמי ישנן נסיבות מקלות רבות שצריכות לבוא בחשבון בעת גזר דינו של הנאשם ונעלה אותן בפני בית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully