וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נמאס מגרירת הרגליים": נדחה הדיון בחוק ביטול חזקת הגיל הרך

טל שלו

13.6.2016 / 16:30

השרה שקד ביקשה לדחות בשבועיים את הדיון בוועדת השרים, בטענה כי משרדה עוסק בגיבוש הצעה ממשלתית בנושא. השרה גמליאל, שיזמה אותו, הביעה מורת רוח: "צריך להעביר את החוק הזה והיום". שקד: "בדיני נפשות פועלים באחריות"

צילום: באדיבות ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(הצעת חוק ביטול חזקת גיל הרך נדחתה בכנסת, נובמבר 2015)

ועדת השרים לענייני חקיקה דחתה היום (שני) בשבועיים את הדיון על חוק הורים וילדיהם השנוי במחלוקת, המבקש לבטל את חזקת הגיל הרך שלפיה ילדים עד גיל שש בתהליך גירושים, יישארו במשמורת האם. הצעת החוק, שמעוררת התנגדות נחרצת בקרב ארגוני נשים וח"כיות הן מהאופוזיציה והן מהקואליציה, כבר קיבלה את תמיכת הוועדה במושב הקודם של הכנסת, אך נפלה בהצבעה במליאה בהישג פוליטי לאופוזיציה.

שרת המשפטים איילת שקד, ביקשה לדחות את הדיון בהצעת החוק מכיוון שלטענתה, בימים אלה משרד המשפטים מגבש הצעת חוק ממשלתית בנושא. "מדובר באחד החוקים הרגישים בציבור הישראלי. כרגע קיימת מחלוקת גדולה לגביו, הנושא הוא תחת אחריותי ואני מגבשת בימים אלו הצעת חוק ממשלתית", אמרה בוועדה. "גם אם נאשר את החוק כאן, סדר הכוחות בקואליציה מראה שבכל מקרה החוק ייפול במליאה. תמיד אפשר לאשר משהו שאין לו סיכוי כדי לקבל כותרת בעיתון. זו לא דרכי. בדיני נפשות פועלים באחריות ולא מתוך מלחמות, כותרות ופוליטיזציה".

יוזמת החוק ומי שהייתה חתומה עליו עד למינויה, השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, מתחה ביקורת על התנהלותה של חברתה לממשלה ואמרה במהלך הדיון: "חיכינו להצעת החוק הממשלתית שלא הגיעה. צריך להעביר את החוק הזה והיום. נמאס מגרירת הרגליים".

כיום, משמורת ילדים להורים גרושים נקבעת על פי חוק הכשרות והאפוטרופסות מ-1962, הקובע כי טובתו של קטין עד גיל שש תהיה ברוב המקרים אצל האם. הצעת החוק של ח"כ יואב קיש (הליכוד), מבקשת לבטל את סעיפי החוק בנושא זה, ולהמירם בחקיקה שתסדיר מערך זכויות וחובות על בסיס מושג של "אחריות משותפת".

האופוזיציה הצליחה להפיל הצעת חוק בתמיכת הממשלה. ספק 500
ח"כיות חוגגות את הפלת הצעת החוק במליאת הכנסת, נובמבר 2015/ספק 500

על פי הצעת החוק, הורים יזכו באחריות משותפת על הילדים עם גירושיהם, כשעקרון "טובת הילד" יהיה שיקול ראשון במעלה בהחלטות משפטיות הקשורות למשמורת על הילדים. בית המשפט, על פי הצעת החוק, יוכל לקבוע את צורת המשמורת בכל מקרה לגופו, מתוך תפיסה שלילד יש זכות ששני ההורים יגדלו אותו. ההצעה מתבססת על מסקנות של ועדה ממשלתית בראשות פרופ' דן שניט, שהמליצה ב-2011 לבטל את חזקת הגיל הרך ולהחליפה בנוסחה רכה יותר שתאפשר לשני ההורים לממש את אחריותם ההורית.

"הגיע הזמן לעצור את המחדל, הכנסת מגמגמת והילדים סובלים", אמר קיש. "כפי שסוכם בועדת שרים לחקיקה לפני שבעה חודשים, הגיע הזמן ליישם את מסקנות ועדת שניט, הגיע הזמן לתקן את העוול שפוגע בהורים ובילדים. צר לי שוועדת השרים נסוגה מההסכמות הקודמות. אני מעריך מאוד את תמיכת השרה גמליאל, אמשיך יחד עם כל הנוגעים בדבר למימוש ההסכמות".

השרה גילה גמליאל באולפן וואלה. תום רוכלין, מערכת וואלה! NEWS
השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל באולפן וואלה! NEWS/מערכת וואלה! NEWS, תום רוכלין
"הגיע הזמן להתאים את חוקי הגירושין במדינת ישראל למאה ה-21"

הפולמוס בנושא משמורת ילדים מתנהל בשנים האחרונות בטונים קולניים וצורמים. ארגוני אבות פעלו בתוקפנות לקידום הצעת החוק של ח"כ קיש, בטענה שאבות מקופחים בגלל חזקת הגיל הרך. מנגד, ארגוני נשים טוענים כי חלוקה שוויונית תפגע בנשים וילדים כי בפועל, במציאות החברתית בישראל, אימהות הן עדיין המטפלות העיקריות בילד ואם הצעת החוק תעבור, הילדים יחזרו לחזקת האימהות ללא פיצוי מבחינת מזונות. בנוסף לכך, טוענים בארגוני הנשים, ביטול החזקה מבלי שתיקבע חזקה חלופית הולמת תגרור ילדים ואימהות לסכסוכים משפטיים קשים שיפגעו בהם.

שרת המשפטים איילת שקד, בי"ס גוונים, ראש העין. 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
עדיין לא החליטה אם לתמוך בהצעת החוק. שקד/ראובן קסטרו

במושב הקודם של הכנסת חברו ח"כיות מהאופוזיציה לעמיתותיהן בקואליציה והצליחו להפיל את הצעת החוק ברוב של 42 מתנגדים אל מול 41 תומכים, במה שנחשב הפסד מוחץ לקואליציה. החוק צפוי להמשיך לעורר מחלוקות בתוך הקואליציה. ח"כ רחל עזריה (כולנו) הודיעה כי היא מתנגדת להצעת החוק, שאותה כינתה "קיצונית, שנוסחה כנראה על ידי גופים שמחפשים לסגור חשבונות עם בנות זוג ולא לדאוג לטובת הילדים".

לטענת עזריה, החוק ייצר מאבקי כוח בין הורים בהליך הגירושים, וילדים ישמשו קלף מיקוח בין הוריהם לצד נושאים כמו חלוקת רכוש, מזונות וגט. כמו כן, טוענת עזריה כי במסגרת הצעת החוק טובת הילד הופכת משיקול "מכריע" לשיקול "עדיף", כך שיש פיחות במעמד השיקול של טובת הילד. "כל המחקרים מראים שמה שילדים צריכים לאחר גירושים זה יציבות כדי להתגבר על הטראומה", אמרה עזריה. "הצעת החוק הזו עושה בדיוק את ההיפך. היא שמה את ההורים במרכז, במקום את הילד, וגורם להימשכות אינסופית של הליכים משפטיים בין ההורים כפי שקרה במדינות רבות בעולם".

"ביטול חזקת הגיל הרך לא משקף אחריות הורית משותפת"

גם ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) מתנגדת לחוק בגרסתו הנוכחית. "זה חוק כל כך דרמטי שלא נכון להביא אותו כהצעת חוק פרטית, בטח כשברור שמשרד המשפטים עובד על הצעת חוק ממשלתית שתשמור על איזון הרבה יותר נכון גם לילד, וגם לאבא שלו. התיקון צריך להיעשות, אבל ביטול חזקת הגיל הרך לא משקף אחריות הורית משותפת כמו שאנחנו מדברים עליו", אמרה מועלם לוואלה! NEWS.

(עדכון ראשון: 08:54)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully