וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"200 שקל ואתה בתל אביב": כך הוברח המחבל מקלקיליה לפיגוע ביפו

16.6.2016 / 10:14

תעשיית הברחות הפלסטינים לישראל נחשפת בחומרי חקירת הפיגוע ביפו שבו נרצח תייר, כפי שהגיעו לוואלה! NEWS. כך עשה המחבל את דרכו מביתו ליד קלקיליה ועד לטיילת. אמש אישר בג"ץ את הריסת ביתו

עריכה: מתן חדד

(בווידאו: מחבל מיפו נמלט מהשוטרים - ונורה למוות בתום מרדף בטיילת, בחודש מרץ)

"הוא אמר לי שהוא היה בערב הסעודית ושהוא רוצה להגיע ליפו כי אלוהים סידר לו עבודה חדשה. לא חשדתי בו. בערב ראיתי את התמונה שלו בטלוויזיה הפלסטינית והבנתי שהוא ביצע פיגוע" - במילים אלו תיאר בלאל סוואן את המפגש עם המחבל בשאר מוחמד מסאלחה, שרצח את התייר האמריקני טיילור אלן פורס בפיגוע הדקירה ביפו בחודש מרץ.

אמש (רביעי) אישר בג"ץ את הריסת ביתו של מסאלחה בכפר חג'ה שבאזור קלקיליה, ודחה את הטענות לפיהן הפיגוע נעשה בהשפעת סמים ותחת מצב נפשי קשה. בנוסף לכך, נקבע כי העובדה שמסאלחה מת לא מהווה גורם מרתיע בפני עצמו וכי לצורך הרתעת מחבלים פוטנציאלים יש להרוס את ביתו. השופטים חנן מלצר, צבי זילברטל ואורי שהם אף קבעו כי ההחלטה לא להסתפק באטימת ביתו של מסאלחה היא סבירה, משום שאחיו הביע תמיכה בפיגוע שזכה גם לתמיכתם של ארגוני חמאס ופתח.

סוואן, תושב הרשות הפלסטינית, היה אחד האנשים שהבריחו את מסאלחה והוא נאשם בגרימת מוות ברשלנות. כתב האישום נגדו הוגש לבית הדין הצבאי עופר, ליד ירושלים. עדותו של סוואן במשטרה ועדויות נוספות הנחשפות כעת לראשונה בוואלה! NEWS, שופכות אור על תעשיית הברחת השוהים הבלתי חוקיים לישראל – אחד האתגרים הקשים ביותר שעמם מתמודדת מערכת הביטחון במסגרת גל הטרור הנוכחי. מסאלחה לא היה המחבל הראשון שסוואן הודה שהבריח. בחקירתו עקב הפיגוע ביפו הוא אמר כי בשנת 2014 הוא הכניס לשטחי ישראל את פאדי אל-הודא, שוהה בלתי חוקי (שב"ח) שהוציא לפועל פיגוע דקירה בצומת גהה בפברואר של אותה שנה. אל-הודא גרם לפציעתו של אדם אחד באורח בינוני.

עוד בנושא:
"הסיע את המחבל שרצח את התייר ביפו – עבור 150 שקל"
תקף בגיטרה את המחבל ביפו: "אם ישלחו צ'קים לא אתנגד". צפו בו מנגן
התייר שנהרג בפיגוע ביפו: קצין בצבא האמריקני ששירת בעיראק ובאפגניסטן

זירת פיגוע דקירה ביפו. 8 במרץ 2016. איתן אלחדז, תצפית TPS
המחבל שינה את יעד הנסיעה הקבוע שלו - והגיע ליפו. זירת הפיגוע בטיילת, בחודש מרץ/תצפית TPS, איתן אלחדז

"הלב שלי נצבט על כל ישראלי שנפצע מדקירה", אמר סוואן, איש הקשר של פלסטינים המבקשים לעבור לשטח ישראל ללא היתר. בחקירתו הוא טען שוב ושוב כי לא חשד במסאלחה בן ה-22, והכיר אותו במשך כמה שנים. אלא שהחוקרים הטיחו בסוואן כי היה צריך לחשוד במסאלחה, ולו משום ששינה את יעד הנסיעה הרגיל שלו. עם זאת, כשהחוקר התייחס לנושא בחקירה, סוואן טען שדווקא שאל את מסאלחה, שנורה למוות בתום מרדף לאחר הפיגוע, מדוע ביקש לשנות את היעד.

"אתה מסיע את מסאלחה כבר שלוש שנים למאפייה בקלנסואה. מה הוא אמר לך כששאלת אותו למה הוא לא נוסע לשם?", שאל החוקר, וסוואן השיב: "הוא אמר לי שהוא הסתכסך עם בעל הבית (בעל המאפייה שבה עבד מסאלחה ביפו – א"ס) ושאלוהים סידר לו עבודה חדשה ביפו". לאחר מכן, ביקש החוקר לדעת מה היה תוכן השיחה שהתנהל בין השניים לפני שהגיעו ליישוב א-ראם ביום הפיגוע. "שאלתי אותו למה הוא עשה קרחת ולמה הוא לא יורד בקלנסואה. הוא ענה שהוא היה בערב הסעודית ושהוא רוצה להגיע ליפו כי אלוהים סידר לו עבודה", טען סוואן. החוקר ביקש לברר אם "דבריו והתנהגותו המוזרים" של מסאלחה עוררו חשד אצל סוואן, וסוואן שב והדגיש: "לא חשדתי בו. התנהגותו הייתה טבעית".

בשאר מוחמד מסלאחה. פייסבוק, אתר רשמי
המחבל, מסאלחה/אתר רשמי, פייסבוק
"לא עלה בדעתי שאדם נוסף ירמה אותי, יבגוד בי, יהרוס אותי ואת משפחתי. שמרתי ואני עדיין שומר על ביטחון ישראל והרשות".

ממצאי החקירה מלמדים שסוואן לא פסק להבריח פלסטינים לשטח ישראל, על אף שבעבר כבר היה מעורב בהברחתו של אל-הודא. במהלך החקירה העלה החוקר את הפרשה הקודמת, וניסה לברר מדוע סוואן שב כביכול לסורו לאחר שנתפס. "גם בפיגוע שאירע בשנת 2014 לא חזית את התוצאה, ולמרות זאת המשך להסיע פועלים בלי היתר. היית צריך לצפות דבר כזה. נכון?", שאל החוקר. סוואן השיב: "נכון, אבל אני עובד למחייתי ולפרנסת משפחתי. אין לי שום כוונת לפגוע בביטחון ישראל. עובדה שאחרי פיגוע בירושלים שעשו צעירים מקבטיה עלה אצלי פועל משם, והודעתי על כך למודיעין הפלסטיני. הוא נחקר ושוחרר".

בדבריו הזכיר סוואן את הפיגוע בשער שכם שאירע בפברואר, ובו נרצחה לוחמת מג"ב, הדר כהן. הפיגוע נעשה על ידי חוליית מחבלים ממחנה הפליטים בג'נין. "לא עלה בדעתי שאדם נוסף ירמה אותי, יבגוד בי, יהרוס אותי ואת משפחתי. שמרתי ואני עדיין שומר על ביטחון ישראל והרשות".

מחיר ההברחה: 200 שקלים לאדם

"כל פועל שרוצה להיכנס לישראל מתקשר אליי ואני אוסף אותו ומסיע אותו, ואני יודע מראש שלפועלים האלו אין היתרי כניסה לישראל"

סוואן היווה רק חוליה אחת בהברחתו של מסאלחה. חקירתו וממצאים נוספים מלמדים כיצד פועלת תעשיית הברחת הפועלים הפלסטינים לשטח ישראל מעבר לגדר ההפרדה באזור א-ראם, יישוב הנמצא בסמוך למחסום קלנדיה ולאזור התעשייה עטרות שבקרבת ירושלים. הוא תיאר את הדרך שבה הוא הוא מבריח את השוהים הבלתי חוקיים. "התחלתי להסיע פועלים מהשטחים לפני עשר שנים. כל יום אני מסיע בערך חמישה פועלים לכיוון א-ראם ליד ירושלים, ומשם הם עוברים לישראל תמורת 200 שקל לאדם", אמר. "אני מסיע פועלים מכל הערים והכפרים בשומרון. כל פועל שרוצה להיכנס לישראל מתקשר אליי ואני אוסף אותו ומסיע אותו, ואני יודע מראש שלפועלים האלו אין היתרי כניסה לישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי שסוואן מביא את הפועלים אל הגדר, נותרים עוד שני שלבים עד שיגיעו ליעדם בתוך שטח ישראל – הטיפוס על הגדר וההסעה ליעד. בשלבים אלו מסייעים לכאורה לשוהים הבלתי חוקיים מחמד אבו שראר, תושב חברון בן 35, ותושב ירושלים בשם מוחמד עווידה. בכתב אישום שהוגש לאחרונה נגד עווידה לבית המשפט המחוזי בירושלים, על ידי עו"ד מרים בן גל מפרקליטות מחוז ירושלים, נטען כי השניים מעורבים גם בהברחתו של המחבל שביצע את הפיגוע ביפו. לעווידה, בדומה לסוואן, מיוחסת עבירה של גרימת מוות ברשלנות. זוהי עבירה שמיוחסת פעמים רבות למבריחי שב"חים שאדם שהבריחו הוציא לפועל פיגוע.

"אחרי שאני אוסף אותם, אני מתקשר למחמד אבו שראר. הוא מחכה לי ולפועלים ליד גדר ההפרדה בקרבת א-ראם, ושם אני מוסר לו את הפועלים וסכום של 150 שקלים על כל פועל", המשיך סוואן. הוא מניח סולם על הגדר ומעביר את הפועלים לצד הישראלי. בצד השני ממתין תושב ישראל ממזרח ירושלים שמכונה אבו מודה (כינויו של עווידה – א"ס). אבו שראר הוא זה שמתחשבן איתו כספית", תיאר סוואן.

בחקירתו, הוא אף פירט את שמותיהם של מבריחים נוספים ותיאר את הדרך שבה מבריחים נשים שאינן יכולות לטפס על גדר ההפרדה. "יש בחור שמעביר נשים דרך מעבר המים בגדר ההפרדה ליד א-ראם, כי הן לא יכולות לטפס על סולם. אני אישית העברתי לו עשרות נשים שרצו להיכנס לישראל", אמר.

"אני לא מוכן לאסוף אנשים שיעשו רע למדינה שאני חי בה"

לפי העדויות, סוואן, אבו שראר ועווידה, שיתפו פעולה בעשרות הברחות קודמות של פועלים פלסטינים לפני הפיגוע ביפו. בכתבי האישום נגד סוואן ונגד עווידה, נטען כי היה עליהם להביא בחשבון את האפשרות שהפועלים שהם מבריחים יבצעו פיגועים בישראל. אלא שבעוד שאבו שראר וסוואן הודו בחלקם במעשה, עווידה הכחיש כל מעורבות.

החוקר הטיח בעווידה במהלך חקירתו: "אבו שראר אמר שאחד האנשים שהסעת הוא המחבל שביצע פיגוע דקירה ביפו בתחילת מרץ 2016", ושאל אותו מה תגובתו לכך. "לא הסעתי ואני לא יודע על מה אתה מדבר. אני לא מוכן לאסוף אנשים שעושים רע למדינה שאני חי בה", השיב. סוואן ככל הנראה מעולם לא פגש בעווידה, אך אבו שראר טען כי הוא פגש בו בעבר וכי הבחין בו ביום הפיגוע. בין השניים נערך עימות לאחר הפיגוע, ובו הם מסרו גרסאות סותרות בנוגע למעורבותם בהברחת המחבל. עווידה טען בעימות כי אינו מכיר את אבו שראר, אך אבו שראר אמר כי הם מכירים כבר עשרה חודשים ושותפים להברחת שב"חים.

זירת פיגוע דקירה ביפו. 8 במרץ 2016. איתן אלחדז, תצפית TPS
זירת הפיגוע ביפו, בחודש מרץ/תצפית TPS, איתן אלחדז
"אם הייתי מכניס עשרה עד 15, הייתי מקבל 150 שקלים עבור יום עבודה, ואם הייתי מכניס 15 עד 20, הייתי מקבל 200 שקלים"

אבו שראר הוא לכאורה האדם שמסייע לשב"חים בחציית הגדר - השלב הקריטי ביותר, שבו הם ומבריחיהם עשויים להתגלות. הוא עושה זאת בעזרת סולם שברשותו, תחת השגחתם של תצפיתנים שמוצבים בצמתים הסמוכים לגדר ההפרדה. בחקירתו אישר אבו שראר כי סייע בהברחתו של המחבל מסאלחה, וסיפק זווית נוספת על תעשיית הברחת השוהים הבלתי חוקיים לשטח ישראל.

הוא תיאר כי הוא מסייע בממוצע ל-20 פלסטינים לחצות את הגדר בכל יום, אך יש ימים שבהם הוא מסייע רק לשלושה או ארבעה, ובימים אחרים המספרים גדולים הרבה יותר – 30 עד 40. לדבריו, הוא משתכר בהתאם לכמות השב"חים שלהם הוא מסייע. "אם הייתי מכניס עשרה עד 15, הייתי מקבל 150 שקלים עבור יום עבודה, ואם הייתי מכניס 15 עד 20, הייתי מקבל 200 שקלים", אמר.

כשנשאל אם מישהו מהפלסטינים שלהם סייע, הוציא לפועל פיגוע ענה כי שמע שסוואן נעצר משום שסייע לבחור מסוים להיכנס לישראל, וכי "אותו בחור ביצע פיגוע דקירה ביפו ומת כשהיד". הוא הוסיף: "אני רק עושה את עבודתי ולא מכיר אף אחד ממי שאני מכניס לישראל, ואני חששתי שהוא נכנס דרכי".

הסולם, התצפיתנים ושיחת הוועידה

בחקירה נוספת סיפק אבו שראר תיאור מפורט של השתלשלות האירועים ביום הפיגוע. "הפועלים שבלאל סוואן רצה שאני אעביר לישראל באו אלי לצומת א-ראם. היו חמישה שרצו להגיע לאוזר המשולש ואחד שרצה להגיע ליפו (מסאלחה, המחבל – א"ס). חיכינו בקפה א-שהיד וכשכל הפועלים הגיעו התקשרתי לאבו מודה (עווידה – א"ס), והוא אמר לי שאני יכול להוריד את הפועלים", סיפר.

אבו שראר הוסיף: "שמתי את הסולם על הגדר של א-ראם. אני עליתי עליו ראשון ובזמן הזה אבו מודה היה איתי בטלפון, בשיחת ועידה יחד עם עוד אנשים שעובדים איתו, שתצפתו בצמתים למקרה שהמשטרה תגיע. התיישבתי על הגדר למעלה וראיתי את אבו מודה במרחק 20 מטר ממני בשטח ישראל. הוא שאל את המתצפתים אם הכול בסדר והם אמרו לו שכן. אחרי זה הוא אמר לי להעביר את הפועלים, ואחרי הפועל האחרון ירדתי מהגדר והורדתי את הסולם".

סנגורו של עווידה, עו"ד רמי עותמאן, מסר: "מהחקירה עולה באופן ודאי שלמוחמד עווידה אין קשר לאירוע הזה. מחקרי התקשורת והאיכון שנעשה למכשיר הפלאפון שלו מלמדים שהלקוח שלי לא היה באזור תל אביב-יפו בזמן ביצוע הפיגוע". לטענתו, "החקירה התמקדה במבריחים (אבו שראר וסוואן – א"ס) ולא במסיעים. המבריחים נחקרו בשב"כ, ואני לא יודע באיזה שיטות השתמשו כדי לקבל את האמירות שלהם. אנחנו מתכוונים לנהל את התיק הזה עד הסוף, לחקור את המבריחים על דוכן העדים ולהוכיח את חפותו של מרשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully