וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קנדה: נכסים איראניים שהוקפאו ישמשו לפיצוי קורבנות טרור

בית המשפט העליון פסק כי 13 מיליון דולרים, שמוחזקים בחשבונות בנק איראניים, יועברו לידי משפחות של אזרחי ארה"ב שנהרגו במתקפות טרור שבוצעו במימון טהראן. לפני כחודשיים, פסיקה דומה התקבלה על ידי העליון בארה"ב

זירת הפיגוע בבסיס הנחתים האמריקנים בביירות, לבנון, 1983. AP
נכסים דיפלומטיים לא יושפעו. זירת הפיגוע בבסיס חיל הנחתים האמריקני בביירות, 1983/AP

בית המשפט העליון באונטריו, קנדה, הורה אמש (שישי) על העברת פיצויים בסך 13 מיליון דולרים מנכסים איראניים שחולטו על ידי הרשויות הקנדיות לידי משפחות של אזרחי ארצות הברית שנהרגו בכמה מתקפות טרור, שבוצעו לפי בית המשפט בתמיכת טהראן, בין השנים 1983 ו-2002 - כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. הרשויות באיראן טרם התייחסו להחלטה.

ההחלטה, על בסיס חוק "קורבנות מעשי טרור" משנת 2002, מתייחסת לשמונה פיגועים בארגנטינה, לבנון וערב הסעודית, שבוצעו על ידי חמאס או חיזבאללה, במימון איראני. על פי ההחלטה, הפיצויים ימומנו מנכסים שהוקפאו, בעיקר חשבונות בנק. נכסים דיפלומטיים של איראן לא יושפעו מההחלטה.

עוד בוואלה! NEWS:
בכיר איראני: "ערב הסעודית העבירה לישראל מודיעין ב-2006"
מיתוס "השטן הגדול" נשבר: הקשר החשאי בין חומייני לממשל האמריקני
דוח הטרור האמריקני: איראן מובילה במימון, דאעש - האיום הגדול ביותר

פיגוע במרכז היהודי בבואנוס איירס ב-1994. AP, AP
"טרור הוא אחד מהאיומים החמורים ביותר לעולמנו". זירת פיגוע במרכז היהודי בבואנוס איירס, 1994/AP, AP

"טרור הוא אחד מהאיומים החמורים ביותר לעולמנו", קבע השופט גלן הייני בפסיקתו. "הסוגיה הרחבה שהובאה בפני בית המשפט היא אם איראן זכאית לחסינות מפני מערכת המשפט הקנדית בשל תמיכתה בטרור". ההחלטה הקנדית מגיעה לאחר פסיקה דומה בארצות הברית בחודש אפריל האחרון, שטהראן הבטיחה להתנגד לה.

ב-20 באפריל קבע בית המשפט העליון בארצות הברית כי על איראן לשלם שני מיליארד דולרים למשפחות של אמריקנים שנהרגו בפיגוע הקטלני נגד חיילים אמריקנים בביירות ב-1983, שבתכנונו הואשמה טהראן. הכספים יועברו מתוך הנכסים האיראניים המוקפאים שנמצאים בידי וושינגטון. איראן מצדה גינתה את פסיקת בית המשפט העליון בארצות הברית, ודובר משרד החוץ, חוסיין ג'אבר אנסארי, אף כינה זאת "גניבה".

הפסיקה, שהתקבלה ברוב של שישה מול שניים, קבעה כי הקונגרס לא פגע בהפרדת הרשויות כשהעביר חוק ב-2012 שהורה על תשלום הפיצויים מתוך הנכסים המוקפאים למשפחות הנפגעים שניצחו בתביעה בבית משפט פדרלי ב-2007. הבנק המרכזי של איראן ערער על הפסיקה של בית המשפט הפדרלי לערעורים של ניו יורק, אך הוא נדחה.

יותר מאלף בני משפחה של נפגעי מתקפת הטרור בביירות הגישו את התביעה נגד איראן. הם האשימו את טהראן בסיוע לחיזבאללה, שהוציא לפועל את פיצוץ משאית התופת בבסיס הנחתים בביירות, שבו נהרגו 241 חיילים. הם אף דרשו פיצויים על פיגועים אחרים, בהם פיצוץ משאית תופת בבסיס הצבאי בעיר חובאר שבערב הסעודית ב-1996.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully