וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיתוס "השטן הגדול" נשבר: הקשר החשאי בין חומייני לממשל האמריקני

5.6.2016 / 12:40

מסמכים סודיים שהותרו לפרסום לאחרונה הראו כי מייסד הרפובליקה האסלאמית שלח מכתב חשאי לנשיא קרטר לפני חזרתו לאיראן, שבו הבטיח לו כי ישמור על יחסים טובים עם וושינגטון. זאת בניגוד לנרטיב הרשמי על התנגדותו של האייתוללה להשפעת ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: ציון 37 שנה למהפכה האסלאמית, בפברואר)

בזמן שהיה בגלות פוליטית בצרפת בשל התנגדותו למשטרו של השאה, שלח רוחאללה חומייני מכתב לנשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר ובו הבטיח כי האינטרסים האמריקניים באיראן לא ייפגעו אם יסייע לו לעלות לשלטון – כך, לפחות, עולה ממסמכים אמריקניים רשמיים מאותה תקופה, שהותרו לפרסום לאחרונה ונחשפו ברשת BBC בשפה הפרסית.

גילויים אלו מתנגשים עם ציון יום השנה ה-27 למייסד הרפובליקה האסלאמית והם מעוררים זעם רב בטהראן מאחר שהם סודקים את המיתוס סביב חומייני, שהגדיר את ארצות הברית "השטן הגדול" – ביטוי שבו משתמשים השמרנים באיראן עד היום – אך למעשה ניהל עמה מגעים חשאיים שהכשירו עבורו את הקרקע. עלי חמינאי, המנהיג העליון שירש את חומייני, דחה את הדיווח ואמר כי בריטניה ידועה ב"שקריה".

השנה היא 1979, ואיראן גועשת בעקבות עימותים אלימים בין כוחות הביטחון למתנגדיו של מוחמד רזא פלהוואי, המלך העריץ ששלט ביד רמה בארצו בסיועה הנדיב של וושינגטון. ב-27 בינואר באותה שנה, הציע חומייני לקרטר הסכם ולפיו ישתמש נשיא ארצות הברית בהשפעתו על צבא איראן כדי לסלול את דרכו של האייתוללה בחזרה למדינה. במכתב החשאי ששלח מביתו שמחוץ לפריז, הוא ציין כי בכוחו להשיב את היציבות לאיראן וכי האינטרסים האמריקניים ואזרחיה יהיו מוגנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
האייתולה חומייני, ינואר 1978. Keystone/Stringer, GettyImages
יצר קשר גם עם הנשיא קנדי. חומייני בצרפת, 1978/GettyImages, Keystone/Stringer

אחרי ששוכנע בידי קרטר, השאה עזב את המדינה "לחופשה" והותיר אחריו ראש ממשלה לא פופולרי וכאוס בצבא שממנו חשש חומייני. באותו זמן, נשלח מפקד חיל האוויר האמריקני רוברט הוייסר למשימה מיוחדת בטהראן ונפגש באופן יומי עם ראשי צבא איראן. כדי להפיג את החרדה ממנו בבית הלבן, חומייני הבטיח להם כי הוא יהיה חברם בדומה לשאה, שהיה בשלטון 37 שנה ושמר על קשרים קרובים עם ארצות הברית בשיאה של המלחמה הקרה.

"אתם תראו שאין בקרבנו טינה כלפי האמריקנים", כתב חומייני שהבטיח כי הרפובליקה האסלאמית שיקים תהיה "הומניטרית ותביא לשלום וליציבות לכל המין האנושי". המכתב חובר בתום שבועיים של שיחות ישירות בין מי שהיה ראש הסגל של חומייני בפועל לבין נציג של הממשל האמריקני בצרפת, תהליך שעזר להניח את התשתית לחזרתו לאיראן אחרי 15 שנות גלות. במקום להתנגד לארצות הברית כפי שגורס כיום הנרטיב של המשטר בטהראן, חומייני צייר עצמו כשותף אפשרי של "השטן הגדול".

גורמים בממשל קרטר עדיין טוענים כי וושינגטון עמדה לצדו של השאה, חרף חילוקי הדעות עמו. ואולם, המסמכים חושפים כי יומיים בלבד אחרי שהוא עזב את טהראן, ארצות הברית העבירה מסר לנציגו של חומייני ולפיו היא מוכנה לשקול באופן עקרוני את ביטול המלוכה באיראן. הם אף העבירו לו פרט מידע חשוב – ראשי הצבא מוכנים לדון בעתידם הפוליטי.

מוחמד רזא, השאה של איראן (משמאל), לצד נשיא ארצות הברית ג'ימי קרטר ורעיותיהן בוושינגטון, 1978. AP
השאה של איראן/AP

זאת לא הייתה הפעם הראשונה שבה ניסה חומייני ליצור קשר עם וושינגטון. ב-1963 האייתולה כבר נודע כמבקר תקיף של השאה. ביוני אותה שנה הוא נשא נאום תקיף ובו זעם על מוחמד רזא בעקבות "המהפכה הלבנה" שחולל בלחץ ממשלו שלג'ון קנדי – רפורמה מקיפה בקרקעות ומתן זכות הצבעה לנשים. חומייני נעצר מיד לאחר מכן והצבא דיכא את המחאה שפרצה בעקבות זאת במהירות.

מסמך של סוכנות הביון המרכזית (CIA) שנחשף לאחרונה חשף כי בנובמבר באותה שנה, שלח חומייני הודעת תמיכה חריגה בממשל קנדי בזמן שהוחזק במעצר בית בטהראן. היה זה כמה ימים אחרי ששניים ממארגני ההפגנות הוצאו להורג בכיתת יורים ולפני ביקורו במדינה של מנהיג ברית המועצות ניקיטה חרושצ'וב. "חומייני הסביר כי הוא לא מתנגד לאינטרסים האמריקניים באיראן", נטען במסמך של ה-CIA מ-1980, שפורסם באופן חלקי ב-2008. חומייני גרס כי הנוכחות האמריקנית באיראן הכרחית כדי להוות משקל נגד להשפעה הסובייטית והבריטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully