וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המערך שמנפץ את מונופול הרבנות: הצצה לבית הדין האלטרנטיבי לגיור

10.6.2016 / 13:45

בתוך פחות משנה הפכה "גיור כהלכה" לרשת הגיור הגדולה ביותר, עם כ-180 מתגיירים שהפכו לזכאים לאזרחות ישראלית במסגרת חוק השבות. "זה עדיין לא מושלם, אבל זה צעד קדימה", מספר אחד הרבנים ברשת. ומקווה שהצד הבא יהיה פתרון מונופול הנישואים

צילום: ערן גילווארג, עריכה: אוהד פיטר

בשעת צהריים מוקדמת של יום שני, מתכנסים רבני בית הדין "גיור כהלכה" בקיבוץ מעלה גלבוע, אחד משורת בתי דין שהוקמו בקיץ שעבר כאלטרנטיבה לגיור הממלכתי הפועל מטעם הרבנות הראשית לישראל. חוה, אחת המתגיירות, מגיעה למקום בהתרגשות רבה. כבר שנים ארוכות שניסתה להשלים את הליך הגיור שלה דרך מערך הגיור הממלכתי, אך ללא הצלחה.

"אמרו לי שלא גידלו אותי כמו שצריך", היא נזכרת דקות לפני שתיכנס לתוך החדר שבו תהפוך לראשונה לחלק מהעם היהודי. "העברית שלי לא הייתה משהו ולא כל כך הבנתי מה שאלו אותי. אבל הרגשתי את היחס. אמרו לי שאני מוכנה רק 80% לגיור ועליי לקחת קורס נוסף של עשרה חודשים, שכולל שני מפגשים בשבוע למשך חמש שעות כל אחד. לא היה לי את הזמן ואת הכסף הדרושים לכך, במיוחד אחרי שכבר עברתי תהליך ארוך. המפגש הזה הותיר בי תחושה של ייאוש. הרגשתי אבודה, לא ידעתי מה אני הולכת לעשות".

חוה היא אינה המתגיירת היחידה ברשת הגיור החדשה. הרבנות הראשית לישראל נאלצת להתמודד בשנים האחרונות עם גילויי מרד שונים מצד שומרי מצוות, ובגיור המרד הולך וצובר תאוצה. לוואלה! NEWS נודע כי מאז הוקמה הרשת האלטרנטיבית לפני כשמונה חודשים, התגיירו בה כ-180 מבוגרים וילדים ויותר מ-1,500 פניות נעשו מצד המתעניינים לעבור בה את הליך הגיור. אף שבישראל פועלים בתי דין עצמאיים, בהם בית הדין של הרב ניסים קרליץ מבני ברק, המספרים מעידים כי בתוך פחות משנה "גיור כהלכה" הפכה לרשת הגיור הגדולה ביותר.

עוד בוואלה! NEWS:
"כשההלכה אומרת - אין פשרות": כך הפך המורה מהכלא לרוצח שטוף שנאה. שוב
הח"כית לאישה שעסקה בזנות: "תלמדי משפטים - ותחליפי את השופט"
רב העיר הספרדי של נתניה, דוד שלוש, הלך לעולמו בגיל 96

הצצה ראשונה,  מיזם  "גיור כהלכה" כאלטרנטיבה לגיור הממלכתי. ערן גילווארג
המספרים מדברים בעד עצמם. רבני מיזם "גיור כהלכה"/ערן גילווארג

מערך הגיור הממלכתי, לעומת זאת, רשם לאחרונה ירידה במספר המתגיירים. נתונים שנחשפו לפני שלושה חודשים בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת הראו כי חלה ירידה של כ-10% במתגיירים. לטענת גורם בכיר במערך הגיור הממלכתי, הסיבה העיקרית לכך היא הדימוי השלילי שממנו הם סובלים. "בתקופה שבה החרדים היו מחוץ לממשלה, הציגו אותנו כאכזרים שמטרתם להחמיר עם כל מי שבא", אמר. "זה לא נכון".

עם הקמת הממשלה הנוכחית, הוחלט לבטל את רפורמת הגיור שהתקבלה בממשלה שלפניה, ונועדה במקור לאפשר לרבני ערים לגייר באופן המוני ישראלים שאינם יהודים על פי ההלכה, ובפרט קטינים, בהסכמת הוריהם. בעקבות הביטול, רבנים בכירים בציונות הדתית החלו לפעול באופן עצמאי, בניתוק מוחלט מהרבנות הראשית ומבתי הדין המיוחדים לגיור. זו הייתה הפעם הראשונה שבה רבנים מרכזיים, בעלי תפישות ממלכתיות, ובהם הרב נחום רבינוביץ', ראש ישיבת ההסדר מעלה אדומים והרב ראם כהן, ראש ישיבת ההסדר עתניאל, יצאו בגלוי נגד הרבנות.

"לפני שנה, ערב חג השבועות", העיד השבוע הרב כהן, "דיבר איתי הרב רבינוביץ' ואמר לי שהוא לא יכול לקבל את החג בלי לפתור את בעיות הגיור. הוא ביקש שאצטרף אליו לבית דין שיגייר קטינים. אין לנו מלחמה עם הרבנות. אינני מקל. אני פוסק הלכה וקשה לי עם הדיונים ה'פרקטיים'. בידי הדיין יש כמה עניינים: הלכות גיור, שמירה על עם ישראל, קיבוץ גלויות ועוד. המציאות היא שלפעמים בבתי הדין של הרבנות לא מגיירים בניגוד להלכה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
טקס גיור של רשת "גיור כהלכה" שנערך באפרת, 4 בנובמבר 2015.. ?גיור כהלכה?, מערכת וואלה! NEWS
טקס גיור של "גיור כהלכה" שנערך באפרת, בחודש נובמבר/מערכת וואלה! NEWS, ?גיור כהלכה?

אחת הבעיות העיקריות של "גיור כהלכה" היא שהמדינה לא מכירה באופן רשמי בגיורים שהרשת מבצעת. מרבית הילדים שמתגיירים מטעמה נמצאים בישראל מתוקף חוק השבות, אך ספק אם אלה יוכלו להירשם בעתיד לנישואים דרך הרבנות הראשית. בינתיים, כך סבורים במיזם החדש, יש רבנים שישיאו את המתגיירים ברשת באופן פרטי. הרבנות הראשית וכל הפוסקים החרדים מתנגדים לגיור קטינים, אך ב"גיור כהלכה" מדגישים כי הדבר נעשה על ידם תוך "קיום דרישות ההלכה באופן מלא".

חוה, בת 25, השלימה השבוע את הליך הגיור שלה, שש שנים לאחר שעלתה לארץ. היא שירתה בצה"ל כחיילת בודדה בתפקיד טכנאית מסוקים בחייל האוויר, ומתגוררת כיום ברעננה. חג השבועות שיחול מחר יהיה החג הראשון שתחגוג כיהודייה. "אני שמחה ומאושרת מאד", היא מספרת. "אנשים לא מבינים שהמצב חמור. הכול ממשיך כפי שהוא וחשוב שנקום ונעשה משהו כדי לשנות, כי אי אפשר להמשיך את המונופול הזה על הדת".

כמו חוה, גם אשתו של יורם אלבז, אלה, ניסתה את מזלה במערך הגיור הממלכתי. השניים הכירו בעבודה והחליטו להינשא כדת משה וישראל, אלא שאז התברר כי אלה איננה יהודייה על פי ההלכה ועליה לעבור גיור. "אלה שמרה כשרות ומצוות נוספות מהרגע הראשון", העיד יורם, "אבל הדיינים בבית הדין הציבו לי ולה דרישות ותנאים כדי שהיא תעבור. במפגש השלישי אצל הדיינים בקריית גת אמרו לי 'לא מעניין מה למדת. אנחנו רוצים שאענה על השאלות שלהם בלבד'. הם שאלו אותי שאלות שכדי לענות עליהם צריך לדעת את כל התורה בעל פה".

כתובה. ShutterStock
יש רבנים שישיאו את המתגיירים ברשת באופן פרטי/ShutterStock

כל ניסיונותיו של יורם לא הועילו. "הבאתי להם מכתב מהרב שלימד אותי, נתתי להם אותו. הם הסתכלו עליי ואמרו 'מה זה? איפה קנית את זה?' הם פשוט זלזלו בי ובכל מה שלמדתי. נעלבתי מאד. אשתי התחילה לבכות". משהוקם "גיור כהלכה" פנו השניים לרבניו והיו בין המתגיירים הראשונים במערך החדש והעצמאי.

עם הקמת "גיור כהלכה", מיהרו גורמים ברבנות הראשית להבהיר כי כשם שבתי דין פרטיים לגיור במגזר החרדי אינם זוכים להכרה, גם בתי הדין אלה לא יוכרו. אך לפני שלושה חודשים הרכב של תשעה שופטים צינן מעט את ההצהרה הנחרצת הזו וקבע כי יש להכיר בגיורים אורתודוקסיים פרטיים הנערכים בישראל, וכי המתגיירים יהיו זכאים להתאזרח בישראל במסגרת חוק השבות כיהודים לכל דבר. החלטה זו למעשה ניפצה את המונופול של הרבנות הראשית ומערך הגיור הממשלתי בעריכת גיורים וחיזקה את בתי הדין הפרטיים הפועלים במגזר החרדי והדתי.

"זה עדיין לא מושלם, אבל זה הביא אותנו צעד אחד קדימה", הסביר גורם ב"גיור כהלכה". "אדם שיתגייר בבית דין פרטי יכול להירשם במרשם האוכלוסין כיהודי". ובאשר לנישואין? "אנחנו מקווים שעוד יימצא לכך פתרון", אמר.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully