וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בבריסל: אלפי נאצים בלגים מקבלים פנסיות מגרמניה

ניצולי שואה בבלגיה פנו לממשלה בדרישה שתנסה להפסיק את התשלומים הגרמניים ל-2,500 משתפי פעולה. דרישה זו זכתה לגיבוי מצד שר הפנסיות הבלגי. אך גרמניה טוענת כי אינה יכולה לאשר את המספר ואין בידיה את הסכומים

פלישת גרמניה לבלגיה. יולי 1944. רויטרס
לאון דגרל, המנהיג הנאצי הבלגי/רויטרס

דרישה מגרמניה להפסיק לשלם פנסיות ל-2,500 נאצים בלגים לשעבר זכתה היום (חמישי) לחיזוק מצד שר בלגי. שר הפנסיות דניאל בקליין הביע היום את חששו מכך שאלפי בלגים מקבלים פנסיות מגרמניה. דבריו באו בתגובה לפניית ניצולי שואה בלגים לממשלתם בניסיון לעצור את התשלומים. הדוברת של השר אמרה ל-BBC כי הוא שותף לרגשות הזעם שלהם. עם זאת, היא הוסיפה כי גרמניה היא זו שמנהלת את הפנסיות, וציינה: "אין לנו סכומים רשמיים".

הדוברת מסרה עוד כי שר הפנסיות ידון בנושא עם השרים האחרים "בניסיון למצוא פתרון". הבלגים גויסו ל-SS הגרמני ולוורמאכט ומשתפי פעולה בלגים גם סייעו לנאצים לשלוח יהודים למחנות הריכוז. 57 אלף משתפי פעולה בלגים הורשעו אחרי סיום מלחמת העולם השנייה ב-1945.

העצומה להפסיק את תשלומי הפנסיה הגרמניים היא יוזמה של ארגון זיכרון של בלגים ששרדו את המחנות ומבקשים שבלגיה המודרנית תכיר בימיה בכיבוש הנאצי. עם זאת, לא ברור אם מקבלי הפנסיות בכלל חיים כולם בבלגיה. נשיא הארגון פייטר פול באטן אמר לטלוויזיה הבלגית RTBF כי "זה עצוב שבלגיה לא יכולה להשיג את המידע על מקבלי הפנסיות, או לא רוצה זאת. אך אני לא מבין איך, באירופה של ימינו, בלגיה וגרמניה לא מצליחות להחליף ביניהן את המידע".

עוד בוואלה! NEWS:
"סעודיה איימה על מזכ"ל האו"ם - והוא הסיר אותה מהרשימה השחורה"
אחרי שביקר בבית כנסת: האפיפיור יגיע לביקור באושוויץ בחודש הבא
שוטרים בכיתות והסתכנות במאסר ממושך: סין נאבקת במעתיקנים בבחינות

שר הפנסיות הבלגי דניאל בקליין בפרלמנט הפדרלי בבריסל, בלגיה. מרץ 2010. AP
שותף לזעם. שר הפנסיות הבלגי/AP

אחרי המלחמה ברח המנהיג הנאצי הבלגי לאון דגרל לספרד הפאשיסטית, שם הוא חסה תחת דיקטטורת פרנקו. הוא נידון למוות בבלגיה בהיעדרו, אך שגשג בספרד ומת ב-1994, שנים אחרי שנפל השלטון הפאשיסטי.

חקירה מעמיקה של היסטוריונים בלגים ב-2007 העלתה כי משתפי הפעולה הבלגים עבדו בצמוד לקצינים הנאצים נגד היהודים אחרי הפלישה הגרמנית ב-1940. ב-2012 מסרה הממשלה הגרמנית כי היא לא יכולה לאשר את מספר ה-2,500 בלגים המקבלים פנסיות מגרמניה.

הממשלה בברלין הודיעה כי רק בדיקה מדוקדקת בכל תיק יכולה להכריע כמה מהם שירתו ביחידות נאציות ותיקים אלה נמצאים ברשויות המחוזיות הגרמניות. אך היא כן אישרה כי 57 בלגים מקבלים תשלומי מחייה אך לא נקבה בשמותיהם.

בסוף דצמבר 2014 פורסם תחקיר של סוכנות הידיעות AP שחשף כי משרד המשפטים האמריקני הציע תמריץ כספי לחשודים בפשעים נאציים. ארצות הברית הבטיחה לחשודים שאם יעזבו יוכלו לשמור על הטבות הפנסיה שלהם. בעקבות הפרסום חתם נשיא ארצות הברית ברק אובמה על חוק השולל את ההטבות הללו מהחשודים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully