וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תלמיד טבע למוות בטיול שנתי – רכז השכבה ומציל נאשמים במוות ברשלנות

7.6.2016 / 17:00

נתנאל איראני, בן 16, טבע למוות בחמי טבריה ב-2009. בעקבות זאת, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! NEWS, הוחלט להעמיד לדין את המנהל, המחנך, רכז השכבה והמציל, אולם בתום סאגה משפטית שכללה ערר של משפחת המנוח, רק השניים האחרונים הואשמו

נתנאל איראני, בן 16, שטבע למוות בבריכת גופרית בחמי טבריה בטיול שנתי. באדיבות המשפחה
המציל ורכז הטיולים נאשמים בגרימת מוות ברשלנות. איראני/באדיבות המשפחה

פרקליטות מחוז צפון הגישה היום (שלישי) לבית משפט השלום בטבריה כתב אישום נגד צחי אברהם, ששימש רכז שכבה בתיכון "אורט גבעת רם" ירושלים, ונגד גיא ריבק, ששימש מציל במרחצאות חמי טבריה, בגין גרימת מותו ברשלנות של התלמיד נתנאל איראני, בן 16 שטבע במהלך טיול שנתי בבריכת גופרית ב-2009. מנהל בית הספר, מוטי אלקסלסי שמיוצג על ידי עו"ד ציון אמיר, לא יעמוד לדין. ההחלטה על העמדתם לדין פורסמה לראשונה בוואלה! NEWS.

כתב האישום הוגש לאחר שפרקליט המדינה, שי ניצן, קיבל באופן חלקי את הערר שהגישו בני משפחתו של איראני. המשפחה ערערה על החלטה לסגור את התיק נגד כלל החשודים, ובכך אימץ ניצן את המלצת מחלקת העררים בפרקליטות המדינה. בטרם קבלת ההחלטה בערר נשמעו טענותיהם של החשודים וכן טענות שהעביר ארגון המורים, אך לא נמצא שיש בהן כדי למנוע את הגשת כתב האישום.

לקריאה נוספת:
המורה הואשם במות התלמיד - טיולי התיכונים יושבתו
טביעת הנער בטיול שנתי: המנהל זומן לשימוע לפני אישום

בריכה, חמי טבריה. צילום: אלון לויטה,
המציל לא שם לב למתרחש. בריכה בחמי טבריה/צילום: אלון לויטה

בכתב האישום, שהוגש באמצעות על ידי מייסא זועבי מפרקליטות מחוז צפון, נכתב כי בשנת 2009 יצאו כ-300 תלמידי כיתות י' בבית הספר אורט גבעת רם לטיול שנתי לצפון, שכלל לינה בבית ספר שדה והגעה ביום השני לטיול לחמי טבריה, ארוחת ערב ושחייה במרחצאות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
במקום להציב את המורים כמשגיחים בבריכות, קיים אברהם אסיפת מורים

מנהל בית הספר אישר את הטיול לחמי טבריה והטיל על אברהם, ששימש רכז שכבת כיתות י' ורכז טיולים, ומכוח תפקיד זה היה אחראי על הטיולים בבית הספר, את אחריות התכנון והביצוע של הטיול - הן מבחינת ארגון הטיול והן מבחינת קיום הוראות הבטיחות.

לפי כתב האישום, לאחר שאכלו במקום ארוחת ערב, התיר אברהם לתלמידים להיכנס לבריכות בחמי טבריה, ובכללם גם לאיראני, שנכנס לבריכת הגופרית יחד עם עוד ארבעה תלמידים. זאת, מבלי שאברהם נקט אמצעי זהירות שהיה מחויב לנקוט בטרם התרת כניסת תלמידים לבריכות.

במקביל, נכתב בכתב האישום, קיים אברהם אסיפת מורים, במקום להציב כמתחייב את המורים כמשגיחים בבריכות, בנוסף למציל שהיה במקום. בכך מנע הנאשם פיקוח מספק ויעיל על הנעשה בבריכות. זמן קצר לאחר מכן טבע איראני למוות בבריכה.

המציל לא הבחין בנער טובע

המציל ריבק, לפי כתב האישום, לא שם לבו כנדרש מתוקף תפקידו לנעשה בבריכה ולא הבחין בטביעתו של איראני במשך דקות ארוכות. זאת, למרות שהיו בבריכה מתרחצים בודדים בלבד. רק כעבור דקות ארוכות הוא הבחין שהמנוח שוכב עם פניו למטה בתחתית הבריכה. גם אז לא פעל מיד לחילוצו, ובמקום זאת קרא לתלמיד מבית הספר, ששחה אף הוא בבריכה אותה עת, וביקש ממנו לצלול אל תחתית הבריכה ולבדוק אם המנוח שוחה. הקטין צלל אל תחתית הבריכה, נגע במנוח וראה כי אינו זז והחל בהוצאתו מהמים. רק בשלב זה הצטרף המציל למאמצי ההצלה, משה את המנוח מן המים וביקש לקרוא לעזרה.

לפי כתב האישום, רשלנותו של אברהם התבטאה בכך שבהיותו רכז טיולים ואחראי על הטיול, לא ביצע שורה של הנחיות שחוזר מנכ"ל משרד החינוך מחייב לבצע בטרם התרת כניסת תלמידים לבריכה. כך, למשל, הוא התיר את כניסת התלמידים למים מבלי שבדק את יכולתם לשחות ומבלי שקיבל מהוריהם הצהרה שהם יודעים לשחות; לא דאג לנוכחות מורה מלווה בעת השהייה במים; לא העביר תדריך בטיחות; לא הסביר על זמן שהייה מקסימלי בבריכת הגופרית החמה ועוד.

מחאת התלמידים בבית הספר תיכון חדרה-בית אליעזר, ינואר 2015. שלומי גבאי
תלמידי תיכון בחדרה משביתים את הלימודים במחאה על ביטול הטיולים השנתיים, ינואר 2015/שלומי גבאי

"במעשים ובמחדלים המתוארים, הנאשם 1 (אברהם, א"א) בהיותו אחראי מטעם בית הספר על הטיול ועל בטיחות התלמידים (ובכלל זה המנוח), נטל במעשיו ובמחדליו המתוארים בכתב האישום סיכון לאפשרות גרימת מותו של המנוח, כשאדם מן היישוב יכול היה, בנסיבות העניין, להיות מודע לאותה תוצאה. בכך גרם הנאשם 1 ברשלנותו למותו של המנוח", נאמר בכתב האישום.

רשלנותו של המציל ריבק, לפי כתב האישום, התבטאה בכך שלא קיים פיקוח מספק ויעיל על התלמידים שהיו בתוך המים בבריכות; לא שם לב למתרחש בבריכה, באופן שאפשר את טביעתו של המנוח; לא מיהר להושיט עזרה בעת שראה את המנוח בתחתית הבריכה; לא משה את איראני מידית מתחתית הבריכה, ועוד. "במעשים ובמחדלים המתוארים לעיל, התרשל נאשם 2 במילוי חובתו כמציל סביר, וגרם ברשלנותו למות המנוח, ביחד ולחוד עם הנאשם 1", נכתב.

הטיולים השנתיים בוטלו, התלמידים מחו

לאחר הטביעה פתחה המשטרה בחקירה פלילית, אך לאחר זמן מה נסגר התיק מחוסר ראיות. לאחר שאחותו של איראני, עו"ד מירב זמיר, הגישה ערעור לפרקליטות המדינה, קיבל המשנה לפרקליט המדינה אלי אברבנאל את טענותיה והחליט להגיש כתב אישום נגד המנהל, רכז השכבה, המציל ומחנך הכיתה של איראני, אילן פרץ.

במחאה על ההחלטה, הודיע בנובמבר 2014 יו"ר ארגון המורים רן ארז על ביטול הטיולים השנתיים בחטיבות הביניים ובתיכונים. יום לאחר מכן, בעקבות התערבותו של שר החינוך לשעבר, שי פירון, ביטל ארז את החלטתו. שבועיים מאוחר יותר, לאחר שראה כי לא הושגה התקדמות במשא ומתן בין הצדדים, הורה ארז על חידוש השביתה מיד לאחר חג החנוכה.

הוראה זו גררה ביקורת נרחבת מצד התלמידים, שפתחו בשביתה במחאה והודיעו כי לא יחזרו ללימודים עד שיטופל הנושא. כמה ימים לאחר מכן, לאחר דיון בין ארז למנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, הושגו הסכמות שיאפשרו את החזרת הטיולים השנתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully