וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לשביתה: הטיולים השנתיים יוחזרו, התלמידים ישובו ללמוד

בתום דיון משולש בין יו"ר ארגון המורים, מנכ"לית משרד החינוך והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הוחלט כי החל ממחר ניתן יהיה להוציא תלמידים מחוץ לכותלי בתי הספר. בתגובה, מועצת התלמידים החליטה לסיים את השביתה

צילום: שלומי גבאי, עריכה: טל רזניק

(הפגנות בבתי הספר במחאה על ביטול הטיולים השנתיים, הבוקר)

יו"ר ארגון המורים, רן ארז ומנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן דנו היום (רביעי) עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי במשבר הטיולים השנתיים והגיעו לסיכומים בנושא. "החל ממחר העיצומים הקשורים בטיולים ייפסקו והיציאה מחוץ לכותלי בתי הספר מותרת" - נכתב בהודעה שפרסם משרד החינוך. בתגובה, הודיעה מועצת התלמידים והנוער הארצית כי השביתה שהחלה הבוקר תסתיים. "החל ממחר נגיע ללימודים כסדרם".

לפי ההסכם שנחתם בין ארגון המורים למשרד החינוך והסתדרות המורים, תפחת מידת האישום הפלילי של עובד הוראה מלווה טיולים. המתווה להקטנת הסיכון לאישום פלילי יעשה בשלושה שלבים: בשלב הראשון, יועלה הדרג המשפטי שיטפל בתביעות מסוג זה, ומעתה פרקליט המחוז יטפל במקרים האלו, ולא הדרגים הנמוכים ודרגי הביניים של פרקליטות המדינה.

עוד כתבות בנושא:
הנשיא מזדהה עם שביתת התלמידים: "דרוש פתרון מהיר"
השביתה בבתי הספר: אלפים בודדים הגיעו ללימודים
החל מהיום: מועצת התלמידים משביתה את הלימודים

יו"ר ארגון המורים רן ארז. גדעון צנטנר
הגיע להבנות עם מנכ"לית משרד החינוך. יו"ר ארגון המורים, רן ארז/גדעון צנטנר

בשלב השני, יתאפשר לעובד הוראה לקבל זכות לשימוע טרם הגשת כתב האישום והוא יוכל להציג את טיעוניו בפני הפרקליט. בשלב השלישי, תינתן אפשרות לארגון המורים להשתתף כשותף פעיל במהלך כל התהליך, להציג עמדות משפטיות וללוות את עובד ההוראה בכל התהליך המשפטי. זאת, בניגוד למצב הקיים שבו ארגון המורים היה משתתף בהוצאות המשפטיות בלבד.

כעת, יוכל ארגון המורים להציג עמדת קצין בטיחות מקצועית, עמדות מורים לשעבר ומורי של"ח. כמו כן, הוחלט להקים פורום ייחודי שבראשו יעמוד המשנה ליועץ המשפטי, ושיורכב מנציגי ארגוני המורים ומשרד החינוך. הפורום ידון בנוהלי טיולים שלא עודכנו מאז קום המדינה. נוסף על כך, הוחלט שמשרד החינוך והארגונים ינהלו משא ומתן אינטנסיבי לשינוי נוהלי הביטחות הקיימים.ולהוספת תקנים נוספים של קציני בטיחות בטיולים.

מדובר בהישג לרן ארז ולארגון המורים, שכן נמנעה האופציה האוטומטית להגשת כתב אישום למורה שהיה מעורב בטיול בו נהרג תלמיד או נפצע. "נגמר הסיפור הזה שמורים חוטפים אוטומטית, עכשיו הפרקליט יבחן את מידת המעורבות שלו", אמר גורם במשרד החינוך.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הפגנת תלמידים בצפון נגד השבתת הטיולים. גדי שבתאי, מערכת וואלה! NEWS
הפגנות תלמידים בנהריה, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, גדי שבתאי

יו"ר מועצת התלמידים בירכה על ההסכם: "העיצומים בוטלו, נמצא פתרון למורים והשביתה שלנו מבוטלת. חבל שהיינו צריכים לשבות. הראנו שאנחנו נוער מגובש שאכפת לו והתאחדנו למען המטרה הזאת. כולם קיבלו את מה שרצו, אם זה מקובל על משרד החינוך והיועמ"ש אז זה מקובל עלינו. אני חושבת שזה לא היה נכון להוריד מהמורים לגמרי את האחריות. אני מקווה שהיציבות של המערכת תחזיק מעמד - רק בשנה שעברה הפסדנו לימודים בגלל אותן בעיות".

על אף שארגון המורים הדגיש כי מדובר בהישג גדול, יש מי שממהרים למתוח ביקורת על כך. אנשי חינוך טוענים כי האחריות נותרה בעינה עבור המורים וכי אין בכוחו של השימוע המקדים, ההישג העיקרי של ההסכם, לבטל את אחריות המורים מאשמה פלילית בתאונה. כמו כן, נטען כי מועד סגירת ההסכם אינו מקרי - מחר בבוקר אמור היה בית הדין לענייני עבודה לתת תשובה באשר לבקשה לצו מניעה שהגישו המרכז לשלטון המקומי וארגון ההורים הארצי שלשום נגד החלטת הארגון להשבית הטיולים, ומסתמן היה כי הארגון היה נאלץ לחזור בו מהחלטותיו בכל מקרה.

כעת, משבוטלו העיצומים, המרכז לשלטון מקומי יודיע לבית הדין שתהליך צו המניעה הפך למיותר. יו"ר מרכז השלטון מקומי וראש עיריית מודיעין מכבים-רעות, חיים ביבס, אמר הערב: "אנחנו שמחים כי הפעילות המשפטית הנחושה של מרכז השלטון המקומי וארגון ההורים, יחד עם מאבק התלמידים, הובילה למציאת פתרון מתאים וראוי שמונע מהתלמידים לשלם מחיר כבד שלא באשמתם".

ריבלין תמך בשביתת התלמידים

תחילת המשבר לפני כחודש וחצי, אז הכריז ארז כי הוא משבית את הטיולים השנתיים - זאת במחאה על החלטת הפרקליטות, שנחשפה לראשונה בוואלה! חדשות, להעמיד לדין גורמים בתיכון אורט בירושלים בגין גרימת מוות ברשלנות במקרה שבו טבע למוות התלמיד נתנאל אירני בן ה-16 בטיול שנתי ב-2009. לאחר פרסום ההחלטה הודיע ארז לראשונה על השבתת הטיולים השנתיים בחטיבות הביניים ובתיכונים, אולם חזר בו יום לאחר מכן בשל התערבותו של שר החינוך לשעבר שי פירון. שבועיים מאוחר יותר, לאחר שראה כי לא הושגה התקדמות במשא ומתן בין הצדדים, הורה ארז על חידוש השביתה עם תום חג החנוכה.

כמה אלפי תלמידים בלבד הגיעו היום ללימודים בבתי הספר ברחבי הארץ לאחר שאתמול הודיעה מועצת התלמידים הארצית כי היא משביתה את הלימודים עד שיוחזרו הטיולים השנתיים. "אנחנו מבינים את הטענה של המורים, אבל זה לא צריך להיות על הגב שלנו. אנחנו פה בשביל התלמידים, אנחנו לא מוכנים לאפשר בהם פגיעה", אמרה יו"ר מועצת התלמידים גל יוסף. כחלק מהשביתה, חברה מועצת התלמידים לחברה להגנת הטבע וביחד החליטו להוציא היום תלמידים לטיולים אלטרנטיביים. עם זאת, ההיענות לטיולים אלה היתה נמוכה ולפי ההערכה רק כ-200 תלמידים נרשמו לפרויקט.

נשיא המדינה ראובן ריבלין הביע היום תמיכה בשביתת תלמידי התיכונים. "טיולים ופעילויות מחוץ לבית הספר הם לא תוספת לחינוך, הם חלק מהחינוך עצמו", כתב הנשיא בעמוד הפייסבוק שלו. "ילד צריך לצעוד בשבילי ארצו כדי לאהוב אותה. תלמידים צריכים לבקר בירושלים ובראש הנקרה, בכרמל ובערבה. אני מקווה ומאמין שאנשי משרד החינוך והמחנכים היקרים האמונים על חינוך ילדינו יגיעו לפתרון מהיר והוגן וישיבו את התלמידים לכיתות ולשבילים".

"כשנגמר טיול בלי נזק, המורים מברכים הגומל"

הבוקר זימן יו"ר ועדת החינוך, ח"כ עמרם מצנע, את כל המעורבים לדיון חירום: נציגי התלמידים, ההורים, ארגון המורים ומשרד החינוך, רשות שמורות הטבע ומדריכי טיולים. יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הציג את עמדתו בדיון. "גיל החציון של מורים בעל-יסודי הוא 55. מי בדק את הכושר הגופני שלהם? הם צריכים ללכת על הג'בלאות ביום, ובלילה הם צריכים להשגיח על הילדים. כשנגמר טיול כזה בלי נזק הם מברכים הגומל", אמר והוסיף: "רופא שמכשיר את עצמו להיות קרדיולוג לא יחליף ברך. לכל בן אדם יש התמחות ושם צריכה שתהיה לו אחריות. מורי ישראל עובדים מאוד קשה ומקבלים פרוטות. אנחנו עלולים להיתבע לדין בתביעות פליליות. הם יצאו זכאים אבל רק אחרי שנתיים של גיהינום. אנחנו דואגים גם לתלמידים וגם למורים". ארז ציין כי בארגון לא מבקשים חסינות גורפת, אלא מעוניינים לקבוע רף אחריות.

נציג משרד המשפטים בדיון, עו"ד איתמר גלדפיש, הדף את טענותיו של ארז ואמר: "למורים יש חובה מוסרית לתלמידים שלהם, כפי שלרופאים יש אחריות למטופלים שלהם. מי שמפר חובה זו חייב לעמוד בפני החוק". עוד הוא הוסיף כי: "החוק קובע מימים ימימה שיש עבירות רשלנות מסוימות. העבירות האלה קשות לא רק למורים, אלא לכל בעלי המקצוע ששופטים אותם על משהו שאדם סביר היה צריך לעשות". לדברי גלדפיש, המטרה המרכזית היא להציב סטנדרט התנהגות למורים שהוא גם החובה המוסרית כלפי התלמידים. "כשמישהו מפר את החובה הזאת ברמה מסוימת הוא צריך לעמוד בפני החוק".

ח"כ מצנע פנה לנוכחים ואמר שיש צורך להפסיק את השביתה "אשר פוגעת בכל כך הרבה מגזרים", לדבריו. "בעת הזו קחו אחריות". סגן שר החינוך, אבי וורצמן, הודיע אמש על תמיכתו בתלמידים והוא קרא למורים לבטל את העיצומים.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully