וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועמד של אלשיך לרב המשטרה: ראש התכנית לגיוס חובשי כיפה לארגון

6.6.2016 / 10:00

המפכ"ל מקדם במכרז מזורז את מינויו של המועמד היחיד רמי ברכיהו, רב ההתנחלות טלמון, בעיקר בשל היותו מנהל התכנית "מאמינים במשטרה" לשילוב של שומרי מצוות בארגון. במשטרה מבקרים: "מוזר, זה חשוב יותר מסבב מינוי סגני ניצב?". דיווח לאולפן וואלה! NEWS

עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן .

(אלשיך חוגג עם ספר תורה בביקורו במחנה ההשמדה אושוויץ)

בעוד קצינים בדרגת ניצב משנה עדיין מחכים לשיבוצים חדשים, נראה כי מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך, מקדם בימים אלו נושא שמבחינתו מהותי יותר מנושאים אחרים: מינויו של רב למשטרה. גורמים בארגון מספרים כי מכרז מזורז שנפתח במשטרה לטובת ההליך נועד להכשיר את בחירתו של המועמד היחיד הרב רמי ברכיהו, תושב ורב ההתנחלות טלמון, לרב המשטרה.

הרב ברכיהו זוכה להערכה רבה במסדרונות המשטרה. עיקר התמיכה בו מגיעה על רקע היותו מנהל התכנית "מאמינים במשטרה" לגיוס ושילוב אנשי הציונות הדתית לשורות הארגון. זו הסיבה שאלשיך, שמייחס חשיבות רבה לסוגיות הלכתיות בשירות, מקדם את המינוי. בריאיון ב-2012 הסביר הרב ברכיהו כי שילוב של שומרי מצוות במשטרה יוביל לשינוי משמעותי. "זו מהפכה של ממש, תתאר לך מה נוכל לעשות בעוד כמה שנים", הסביר.

לקריאה נוספת:
בכיר שב"כ לשעבר המקורב לאלשיך: "הוא נטול שיקולים פוליטיים"
"יהיר ואגוצנטרי": ירח הדבש בין הקצינים לאלשיך הולך ונגמר
המפכ"ל לשעבר חפץ נגד אלשיך: "צריך לפרסם ממצאי חקירה"

רוני אלשיך מפכ"ל המשטרה בועדה לזכויות האישה בכנסת. נועם מושקוביץ
ביקורת על סדרי העדיפויות. אלשיך/נועם מושקוביץ

ברכיהו עומד בראש בית המדרש של התכנית. בין היתר פרסם פסקי הלכה הנוגעים לפעילות שוטרים, ומהם עולה גישה ליברלית יחסית, כדוגמת התרת שירת נשים בטקס לזכר שלושת החטופים, אמירה שזכתה לביקורת בקרב רבנים רבים. כך, למשל, פרסם אתר "כיפה" דברים בעקבות פרשות המין של ניצבים במשטרה ואמר כי "אנחנו חיים בתרבות מתירנית, באווירה תרבותית לא פשוטה מבחינה זו ואין ספק שגם הכוח שיש לקצין משטרה בדרגה גבוהה עלול להעביר כל אחד על דתו ועל דעתו".

התכנית "מאמינים במשטרה" הוקמה כחלק מהתפיסה שיש להשפיע על הארגון מבפנים והביאה לגיוסם של עשרות תלמידי ישיבות הסדר ובוגרי יחידות קרביות למשטרה. מאחורי התכנית עומד נחי אייל, איש ההתנחלות פסגות ובעברו איש האיחוד הלאומי ומפלגת תקומה, שהיה עד 2014 מזכ"ל התנועה. בבחירות האחרונות התמודד אייל על מקום בכנסת כנציג תקומה בבית היהודי, אולם נבחר רק במקום החמישי ושובץ במקום ה-17 ברשימת הבית היהודי. מאז נכנס לתפקידו השתתף אלשיך באירוע של "מאמינים במשטרה" ובשיחות סגורות שיבח את פעילותה.

בימים אלו מחזיק הרב משה גפני בתפקיד רבה של המשטרה באופן זמני. המכרז על איתור מועמדים לתפקיד פורסם באתר המשטרה וב"הארץ", אולם ברכיהו הוא מועמד יחיד לתפקיד.

הרב רמי ברכיהו ומפכ"ל המשטרה לשעבר יוחנן דנינו. אתר מאמינים במשטרה, אתר רשמי
"הכוח שיש לקצין עלול להעביר אותו על דתו". הרב ברכיהו והמפכ"ל הקודם דנינו/אתר רשמי, אתר מאמינים במשטרה

גורמים במשטרה הרימו גבה לנוכח סדר העדיפויות של אלשיך. "זה לא היה תקין שלא היה רב למשטרה כל כך הרבה שנים, אבל זה מוזר שפתאום זה ממש מפריע למפכ"ל. עדיין לא היה סבב סגני ניצבים לתפקידים מהותיים במשטרה, ורב המשטרה – תפקיד חשוב ככל שיהיה - לא חשוב כמו סבב סגני ניצב", אמרו. כמו כן, ביקרו במשטרה את העובדה שאלשיך מעדיף מועמד חיצוני. זאת על אף שהמשטרה מעסיקה יותר מעשרה רבנים.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "בימים אלה נערכת משטרת ישראל לבחירת רב ראשי, תפקיד שאינו מאויש משנת 2012. לצורך כך הוקמה ועדת איתור שתפקידה להמליץ למפכ"ל המשטרה על המועמדים המתאימים ביותר לכהן בתפקיד זה. ועדת האיתור רק החלה בתפקידה בימים אלה. בחירת המועמד המתאים תבוצע בשים לב לאתגרים העומדים במשטרת ישראל ובמסגרת הליך הבחירה הסדור שנקבע. בגמר ההליך תפורסם הודעה בדבר בחירת הרב הראשי".

הרב ברכיהו סירב להגיב.

הביקורת הציבורית גוברת

אלשיך והמשטרה עמדו בתקופה האחרונה במוקד כמה סערות ציבוריות. האחרונה שבהן היא טיפולו בפרשת המעונות וביחסו לראש הממשלה בנימין נתניהו ולרעייתו שרה. בשבוע שעבר נודע כי המשטרה העבירה לפרקליטות המדינה המלצה להעמיד לדין את רעיית ראש הממשלה בחשד לקבלת דבר במרמה בשלוש פרשות, אולם אלשיך סירב לפרסם זאת בטענה כי אין למידע זה ערך ציבורי. "המפכ"ל סבר ערכית כי לא ראוי לפרסם את העברת העמדה בציבור ולהפוך את הדיון המשפטי-מקצועי לדיון ציבורי, ולכן הנחה להיצמד בהודעה לתקשורת לניסוח מצומצם שאינו מפרט את העמדה לפרטיה", הסביר.

ביקורת אחרת על הארגון התפתחה לאחר מותו של יאן גבריאלוב, החשוד ברצח הכפול בראשון לציון. המשטרה ניהלה מצוד אחריו שבסופו נהרג. לאחר המקרה הודיעה המשטרה כי הוא חוסל בידי מפקד מחוז המרכז, אולם כמה ימים לאחר מכן התברר כי גבריאלוב התאבד – ולא נורה למוות.

מקרה נוסף היה בפרשת אונס הצעירה הנכה בערב יום העצמאות. המשטרה הודיעה כי היא חוקרת חשד שהאונס בוצע ממניע לאומני, בעוד דוברת הארגון אמרה כי לא קיים חשד כזה. בדיון שנערך בבית משפט השלום בתל אביב בשבוע שעבר ביקשה המשטרה להסיר את החשד הלאומני מהאירוע בעת בקשת הארכת המעצר של החשוד במעשה. אלא שזמן קצר לאחר מכן אמר חוקר המשנה בדיון כי למרות ההצהרה הקודמת, המשטרה מבקשת להמשיך ולחקור את החשד למניע לאומני. זאת ועוד, במשטרה ניסו להשקיט את הסיפור מחשש שיעורר מהומות.

במקרה אחר, לפני שבועיים, היו מעורבים לכאורה שוטרים בתקיפת אזרח ערבי מחוץ לסניף "סופר יודה" בתל אביב. הבעלים טען כי צעיר ערבי שעובד במקום התעקש ששוטרי מג"ב בלבוש אזרחי שפנו אליו יזדהו, אך אלה סירבו והכו אותו. המקרה תועד ובמחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש) מסרו כי מצפייה בסרטון עולה כי לכאורה דווקא השוטרים הם אלה שהותקפו ראשונים - ואף פעלו בהתאם לנהלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully