וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה לפני ארצות הברית: אזרחות גרמנית היא האיכותית ביותר

"מדד איכות האזרחות" מדרג 161 מדינות מבחינת יציבותן המדינית והכלכלית ושירותי הבריאות והחינוך שהן מעניקות לאזרחיהן. מדינות אירופה בפסגה, ארה"ב רק במקום ה-28 ולאיזה מקום הגיעה ישראל?

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

(קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתייחסת למשבר הפליטים באירופה, ינואר השנה)

מדד עולמי המדרג את האזרחות שמעניקות 161 מדינות ברחבי העולם קובע כי האזרחות ה"איכותית" ביותר היא זו של גרמניה. "מדד איכות האזרחות" (QNI: Quality of Nationality Index) הוא דירוג שמפרסמת חברת הייעוץ הבריטית הנלי ושות', שעורכת מדי שנה דירוג של הדרכונים הנחשקים בעולם, שגם בו הגיעה השנה גרמניה למקום הראשון. מדד ה-QNI מדרג את האזרחויות שמעניקות המדינות הנסקרות בו בסולם של מאפס עד מאה.

בדירוג משוקללים הדירוגים שקיבלה כל מדינה במדדים עולמיים אחרים, כמו מדד הפיתוח האנושי שמפרסם מינהל הפיתוח של האו"ם (UNDP) וסוקר תחומים כמו בריאות ושירותי חינוך. מדד נוסף שנלקח בחשבון הוא יציבותה הכלכלית של המדינה, הנמדדת על פי התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) בהתאם להערכות קרן המטבע העולמית. מדד השלום העולמי, המעיד על יציבות פוליטית ואקלים מדיני, נסקר אף הוא. לצד נתונים אלה נלקח בחשבון גם חופש התנועה ממנו נהנים אזרחי המדינות וכן יכולתם לבקר במדינות אחרות ואף להגר אליהן.

עוד בוואלה! NEWS:
ועידת השלום בפריז: "האיומים השתנו והפכו את השלום לנחוץ יותר"
השיטפונות בצרפת: מפלס הסיין עלה ב-6.5 מטר; יצירות פונו מהלובר
סקר בחירות חדש בארה"ב: קלינטון מובילה על טראמפ בפער דו-ספרתי

דרכון גרמני. ShutterStock
גרמניה מובילה גם בדירוג הדרכונים העולמי. דרכון גרמני/ShutterStock

גרמניה הגיעה למקום הראשון בזכות היציבות במדינה, איכות שירותי הבריאות והחינוך שהיא מספקת וכן בשל האפשרויות הרבות הפתוחות בפני אזרחיה לנסוע למדינות אחרות היציבות מבחינה כלכלית, לעבוד בהן ואף להשתקע שם.

ב-20 המקומות הראשונים במדד ה-QNI נמצאות מדינות מיבשת אירופה. בריטניה הגיעה למקום ה-11, ועורכי המדד מעריכים כי אם תחליט על עזיבת האיחוד האירופי, תידרדר עד למקום ה-30. זאת, בשל העובדה כי גבולותיהן של פחות מדינות יהיו פתוחים בפני אזרחיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
מבנים בברלין. ShutterStock
אזרחי גרמניה נהנים משירותי בריאות וחינוך מצוינים. ברלין, בירת גרמניה/ShutterStock

ארצות הברית מדורגת במקום ה-28 במדד. לזכותה נזקפו גורמים כגון יציבותה הכלכלית ורמת הפיתוח האנושי שהיא מציעה לאזרחיה. מאידך, היא לא זכתה למקום גבוה יותר בשל מיקומה במדד השלום העולמי, המושפע ממעורבותה בייצור וסחר בנשק ובסכסוכים צבאיים ברחבי העולם.

ישראל הגיעה למקום ה-49. הדירוג שקיבלה במדדי חופש התנועה והפיתוח האנושי אמנם גבוה יחסית, אך היציבות הכלכלית ומיקומה של ישראל במדד השלום העולמי נזקפו לחובתה בדירוג הסופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully