וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון בנאום תקיף: טראמפ מסוכן לארה"ב, אסור שיחזיק בקוד הגרעיני

2.6.2016 / 0:20

המועמדת הדמוקרטית המובילה חשפה את מדיניות החוץ שלה ותקפה בחריפות את המועמד הרפובליקני. לדבריה, "הוא עלול להתחיל מלחמה כי מישהו יגע בעצביו החשופים" והצהירה כי היא מחויבת לביטחון ישראל. טראמפ השיב אש: "הילרי הנוכלת אפילו לא נראית נשיאותית"

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

המועמדת הבולטת לראשות המפלגה הדמוקרטית, הילרי קלינטון, תקפה אמש (חמישי) בנאום חריף בסן דייגו את יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ, כשהציגה את מדיניות החוץ שלה. בנאומה, אמרה קלינטון לקהל המריע כי טראמפ "אינו כשיר" להיות נשיא, וכי "מדובר באדם שאסור שאי פעם תהיה לו גישה לקוד הגרעיני", מאחר שהוא עלול "להתחיל מלחמה רק בגלל שמישהו "נגע בעצביו החשופים".

במסגרת הצגת מדיניות החוץ שלה, התייחסה קלינטון ליחסי ירושלים-וושינגטון. "יש לנו את החובה המוסרית להגן על ישראל", אמרה. על מדיניות החוץ של טראמפ, הוסיפה: "הוא טוען שיש לו ניסיון בכך רק כי הוא ניהל את תחרות מיס יוניברס ברוסיה". הקהל בתגובה הריע וצחק.

קלינטון הוסיפה כי בנובמבר, אמריקה תבחר בין "אמריקה שחיה בפחד, פחות בטוחה ופחות מחויבת לקהילה הבינלאומית, לבין אמריקה חזקה ומובילה ששומרת עלינו ועל הכלכלה שלנו בטוחים". היא הוסיפה כי רעיונותיו של טראמפ הם לא רק "שונים", אלא למעשה שורה של "הצהרות הפכפכות, התקפות אישיות ושקרים", וכי הוא לא מבין ש"זו אינה תכנית מציאות - אלא המציאות".

עוד בוואלה! NEWS:
הסיכוי לביקור מתגבר? הסיכוי לביקור מתגבר? "טראמפ עשוי להגיע לישראל בחודש הקרוב"
צפון קוריאה תומכת בטראמפ: "ישחרר את ארה"ב מפחד ממתקפה גרעינית"
ממתין לנפילה: הסתבכות פרשת המיילים של קלינטון היא התקווה של סנדרס

הילרי קלינטון באירוע בחירות בניוארק, ניו ג'רזי, 1 ביוני 2016. רויטרס
"כמובן שהנשיא הוא אחד התומכים החשובים ביותר". עצרת בחירות של קלינטון בניוארק, ניו ג'רזי, אתמול/רויטרס

בנאום, קלינטון הזכירה לאזרחים גם את "אהדתו המשונה של טראמפ לדיקטטורים שלא אוהבים את אמריקה". זאת, בהתייחס לכך שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כמו גם ממשלתו של שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און, הביעו תמיכה במועמדותו של טראמפ לנשיאות.

בעודה נואמת, טראמפ השיב אש בחשבון הטוויטר שלו וצייץ: "הופעה גרועה של הילרי קלינטון הנוכלת! מקריאה בצורה עלובה מהטלפרומטר! היא אפילו לא נראית נשיאותית!". לאחר מכן, צייץ: "הילרי הנוכלת לא אמינה עוד - יותר מדי כישלונות במשרד. אנשים לא יסכימו לעוד ארבע שנים של אוזלת יד!".

בתוך כך, אמש הודיע יו"ר בית הנבחרים האמריקני, פול ראיין, על תמיכתו במועמדותו של טראמפ במאמר דעה בעיתון במדינת וויסקונסין. זאת, לאחר שבועות שבהם לא היה מוכן ראיין, הרפובליקני הבכיר ביותר, להצהיר על תמיכה במיליארדר. ראיין כתב כי לו ולטראמפ יש יותר נושאים שעליהם הם מסכימים מאשר כאלה שהם חלוקים עליהם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
הילרי קלינטון בנאום בסן דייגו, קליפורניה, ארצות הברית, 2 ביוני 2016. רויטרס
"זו לא תכנית ריאליטי". קלינטון, הערב/רויטרס

הנאום בסן דייגו מצטרף לניסיונות האחרונים של קלינטון להציג את חוזקה בכל הנוגע למדיניות חוץ. בנאום וראיונות שהעניקה בזמן האחרון, הדגישה את הצלחותיה כשרת חוץ, וגם בנאום הקרוב היא צפויה להזכיר את חלקה בחיסול אוסמה בן לאדן ולטעון כי טראמפ, שמסתמך לטענתה על תחושות בטן, לא יוכל לנהל מבצע מורכב כזה.

קלינטון אמנם מסתמנת כמועמדת הדמוקרטית לנשיאות ארצות הברית, אך המועמדות שלה מתקשה להתרומם ולצבור תאוצה. בסביבתה מצפים כעת בכיליון עיניים להכרזת תמיכה ולסיוע פעיל מהנשיא המכהן ברק אובמה, בתקווה לשפר את אחוזי התמיכה הנוכחיים, הלא מרשימים במיוחד. רובי מוק, מנהל הקמפיין של קלינטון, העריך הלילה בריאיון ברשת CNN כי אובמה יכריז על תמיכתו בקלינטון "בקרוב מאוד". לדבריו, "כמובן שהנשיא הוא אחד התומכים החשובים ביותר".

דונלד טראמפ באירוע בחירות בסקרמנו, קליפורניה, 1 ביוני 2016. רויטרס
גם הוא מתכונן לפריימריז ביום שלישי. טראמפ, אתמול בקליפורניה/רויטרס

בשלהי כהונתו השנייה בבית הלבן, אובמה נמצא בעיצומה של אחת מהתקופות הטובות ביותר שלו בשנותיו בבית הלבן, והפופולריות שלו בשיא של יותר משנתיים. על פי סקר "גאלופ" שפורסם בשבוע שעבר, 52% מהאמריקנים מרוצים מהנשיא המכהן, ו-44% אינם מרוצים. הנתונים המחמיאים מסתמכים, בין היתר, על שיעור האבטלה, שעומד על 5%, הנמוך ביותר מאז אפריל 2008.

קלינטון זקוקה לתמיכתו של אובמה בעיקר כדי לחפות על היעדר הפופולריות שלה. שני סקרים שפורסמו לאחרונה העלו כי כמעט 60% מהציבור לא מחבב אותה. גם יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ זוכה לנתונים דומים, והם נחשבים לצמד המועמדים לנשיאות הכי פחות פופולריים ב-40 השנים האחרונות. עם זאת, לקלינטון יש סיבה גדולה יותר לדאגה, כאשר מסתכלים על המגמה של צמצום הפער בינה לבין טראמפ. "סקר הסקרים" של CNN שפורסם אתמול ושיקלל חמישה סקרים מקיפים שפורסמו בחודש מאי, העלו כי היא מובילה בפער זעום של שני אחוזים בלבד, 45% תמיכה מול 43% לטראמפ.

"אמריקה כבר נהדרת"

אובמה אמנם נמנע בינתיים מלהכריז על תמיכה רשמית בקלינטון, בעיקר כדי לשמור על כבודו של ברני סנדרס, אבל בינתיים הוא מגביר את קצב ההתקפות שלו על טראמפ. אתמול הוא השתתף בתכנית של רשת PBS שצולמה באינדיאנה, והמשיך את הקו הלוחמני כנגד המועמד הרפובליקני המיועד.

"אמריקה כבר נהדרת", השיב אובמה כשנשאל על סיסמת הבחירות של איל הנדל"ן מניו יורק. לדברי אובמה, "עברנו את אחד המשברים הכלכליים הגדולים בתולדותינו. אנשים הפסידו את בתיהם, את החסכונות שלהם. למרות שהתאוששנו, אנשים הרגישו שהאדמה מתחת לרגליהם אינה יציבה". לטענתו, "בנסיבות האלה, קל לאדם לקום ולומר 'אם נבנה חומה ונגרש את המהגרים, אם נחתוך את המסחר עם סין, פתאום הכול יהיה בטוח'".

אובמה התייחס לבחירות המקדימות הצפויות ביום השלישי הקרוב בחמש מדינות במקביל, כולל קליפורניה וניו ג'רזי שיכריעו בגורלם של צירים רבים. "בשבוע הבא נקבל מושג מי המועמד", הבהיר. "ברני והילרי מועמדים טובים. הם מסכימים על מרבית הנושאים, אך יש הבדלים טקטיים בצד הדמוקרטי על איך לגרום לדברים לקרות". הוא סיכם: "יהיה לי מספיק זמן להיכנס פנימה ולהשתתף בקמפיין".

ברק אובמה בנאום בבית ספר תיכון באינדיאנה, ארצות הברית, 1 ביוני 2016. רויטרס
"מרוץ חימוש של העלבות". אובמה, אתמול באינדיאנה/רויטרס

לטענתו של הנשיא המכהן, "הגבולות שהיו לגבי איך מנהלים ויכוחים נשברו" במהלך קמפיין הבחירות הנוכחי. "אני חושב שתרבות הריאליטי תורמת לזה", הוסיף. "פוליטיקאים מקבלים את מירב תשומת הלב ככל שהם נשמעים יותר שערורייתיים. אם אתה שקט ומנומס, אף אחד לא מסקר אותך, אבל אם אתה אומר משהו משוגע או גס רוח אתה בכל המהדורות, וזה יצר מרוץ חימוש של העלבות".

בפנייה לאחר מהנשים בקהל שהציגה לו שאלה, הבהיר אובמה: "זה לא משנה אם את רפובליקנית או דמוקרטית. תצביעי למישהו שיש לו טיעונים, לוגיקה, ראיות, ולא למישהו שרוצה להיות במחלוקת רק בשביל להיות במחלוקת. אחרת, אל תתפלאו אם כך זה נראה".

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully