וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממתין לנפילה: הסתבכות פרשת המיילים של קלינטון היא התקווה של סנדרס

31.5.2016 / 15:00

הדוח הנוקב של מחלקת המדינה על התנהלותה של שרת החוץ לשעבר פורסם במקביל להיחלשותה בסקרים. כשחקירת ה-FBI עדיין מתנהלת, הסנאטור היהודי ינסה לשכנע את בכירי המפלגה הדמוקרטית שהוא המועמד העדיף למאבק בטראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

זאת לא הייתה אמורה להיות משימה כה קשה עבור הילרי קלינטון להבטיח את מועמדותה לראשות המפלגה הדמוקרטית. שרת החוץ לשעבר, שכבר התנסתה בקמפיין בחירות ב-2008 ובו הפסידה לברק אובמה, הגיעה לכאורה משופשפת יותר כשמולה לא ניצבים יריבים ממשיים, על הנייר לפחות. סגן הנשיא ג'ו ביידן, שרבים במפלגה דחקו בו להתמודד כמו גם בנו שמת מסרטן, הכריז באוקטובר האחרון כי הוא אינו מתכוון להיכנס למרוץ והשאיר לאישה הראשונה לשעבר את הזירה עם שני מתחרים אפרוריים למדי – הסנאטור ברני סנדרס ומושל מרילנד לשעבר מרטין אומאלי. ואולם, עוד קודם לזינוק המטאורי בתמיכה בסנדרס, נחשפה פרשה שעלולה להזיק עוד יותר לתדמיתה הירודה ובתרחיש מסוים – אף לסבך אותה בפלילים.

במרץ אשתקד דיווח ניו יורק טיימס כי קלינטון השתמשה בכתובת מייל פרטית בזמן שכיהנה כשרת החוץ לצורכי עבודה, בניגוד לתקנות המחייבות לשמור על תיעוד תכתובות של בכירי מחלקת המדינה. לשרת החוץ, שהייתה בתפקיד מ-2009 ועד 2013, כלל לא היה דואר אלקטרוני פדרלי וכך חילופי הדברים שלה היו עלולים ליפול לידיים עוינות, גם אם באותה תקופה הם לא סווגו כסודיים. יועציה של קלינטון העבירו למחלקת המדינה 55 אלף דפים מתכתובותיה השונות וחלקם אף שוחררו לעיון הציבור, אך כ-2,100 מהם סומנו רטרואקטיבית כמסווגים – 65 מהם ברמת "סודי" ו-22 ברמת "סודי ביותר" – וצונזרו.

הילרי קלינטון, לקסינגטון, קנטקי. 17 במאי 2016. רויטרס
לא מצליחה לסגור את הסיפור מול סנדרס. קלינטון, החודש/רויטרס

בין היתר, פורסמו בחודש יולי מיילים שהחליפה קלינטון עם סידני בלומנטל, שסייע גם לביל קלינטון בתקופת נשיאותו. אובמה אסר על העסקתו הרשמית במחלקת המדינה בשל העזרה שהעניק לקלינטון במהלך הקמפיין מולו, אך הוא בכל זאת ייעץ לשרה בשורת נושאי חוץ, בהם המצב בלוב. ב-2012, לקראת סוף כהונתה, הותקפה הקונסוליה האמריקנית בעיר בנגאזי והשגריר כריסטופר סטיבנס נהרג.

הפיגוע הותיר כתם עמוק על תפקודה של קלינטון ומבקריה טענו כי היא התעלמה מההתרעות המוקדמות וניסתה לתרץ את המתקפה של גורמים אסלאמיים קיצוניים כתגובה על פרסום סרט שלעג לנביא מוחמד. הרפובליקנים ניסו למצוא הוכחות באותם מיילים לכך ששרת החוץ לשעבר כשלה בתפקידה ולכן אינה ראויה להיות נשיאת ארצות הברית. למרות מאמציהם, בשימוע שנערך לה באוקטובר האחרון על המתקפה בבנגאזי, כשהחומרים החדשים מונחים על השולחן, צלחה קלינטון את המשוכה שנתפסה כמשמעותית בדרך להבטחת המועמדות הדמוקרטית.

הסנאטור ברני סנדרס בעצרת בחירות באוקלנד, קליפורניה, ארצות הברית, 30 במאי 2016. AP
בתחילה הוא מאס בעיסוק בפרשת המיילים. סנדרס, הלילה/AP

באותה תקופה החל לזנב בה סנדרס, אך היא עדיין שמרה על פער ניכר של עשרות אחוזים ממנו. הסנאטור היהודי אף הצהיר כי לכולם "נמאס" כבר מהדיון על פרשת המיילים של יריבתו, בהתייחסות שבדיעבד היה יכול לנצל לטובתו ולהשתמש בה כדי לתקוף קלינטון, שכבר התנצלה על שניהלה את עבודה דרך שרת פרטי מביתה בניו יורק. בזמן שבמפלגה הרפובליקנית היריבה התקשו לעכל את עלייתו של דונלד טראמפ, אצל הדמוקרטים התנהל קרב שקט שחסה בצלם של העימותים הרפובליקניים.

בתחילת פברואר, אז נפתחה עונת הפריימריז באופן רשמי באיווה, סנדרס הדהים כשסיים מרחק של קולות בודדים מאחורי קלינטון. באותו החודש היא אף הובסה בניו המפשיר, מגרשו הביתי של סנדרס, ברם האישור שניתן לכך שה-FBI מנהל חקירה סביב פרשת המיילים היה מכה כואבת עוד יותר עבור מי שרוצה להיות האישה הראשונה בבית הלבן. בהמשך התאוששה שרת החוץ לשעבר בפריימריז וצברה עוד ועוד צירים, אך הסנאטור מוורמונט מיאן להרים ידיים וצבר לא מעט ניצחונות מרשימים בעצמו.

בשל השיטה במפלגה הדמוקרטית, קלינטון מלכתחילה החזיקה בפער ניכר על סנדרס מבחינת צירים, בזכות אותם בכירי המפלגה בעבר ובהווה, שמשמשים צירי-על ויכולים לבחור בוועידת המפלגה במי שחפצה נפשם. בנוסף על כך, שיטת חלוקת הצירים היא יחסית, ולכן גם כשהסנאטור צבר שמונה ניצחונות רצופים בחודש אפריל, היה זה רק נתון סטטיסטי ששינה רק במעט את מצב העניינים בין השניים.

דונלד טראמפ השיג את יעד הצירים להבטחת מועמדותו. רויטרס
ממתין להכרעה אצל הדמוקרטים. טראמפ, בשבוע שעבר/רויטרס

חרף זאת ולמרות דיווחים ולפיהם אובמה קרא לבכירי המפלגה להתאחד סביב קלינטון כדי לבלום את טראמפ, סנדרס לא פינה את הדרך והבטיח להילחם עד סוף המרוץ - כפי שאכן הוא עושה. עננת המיילים הרובצת מעל ראשה של קלינטון ודאי שכנעה אותו לא לוותר וביום חמישי הוא קיבל חיזוק עם הדוח הנוקב של המבקר הפנימי במחלקת המדינה.

בדוח אמנם צוינה העובדה שגם קודמיה של קלינטון בתפקיד חטאו בחוסר הקפדה על הנהלים, אולם הביקורת החריפה ביותר הייתה כלפיה. נטען בו כי היא הפרה את התקנות וכי אין עדות לכך שביקשה להשתמש בדואר האלקטרוני הפרטי שלה בשרת ביתי. ואולי העובדה הבעייתית ביותר שעלתה היא כי המועמדת הדמוקרטית המובילה התייעצה בנושא עם הומה אבדין, אחת מיועצותיה הקרובות ביותר, אך דחתה את הצעתה להתחבר לשרתים של מחלקת המדינה.

צמודים בקליפורניה

במחנה של קלינטון מיהרו להדוף את הטענות שהועלו בדוח וניסו להמעיט מחומרתו בכך שמדובר בבעיות שיטתיות במערכת התיעוד של מחלקת המדינה, כשהם משמיטים כמובן את ההתמקדות בליקויים החריגים שאותרו בהתנהלות של קלינטון. אצל סנדרס ואנשיו, לעומת זאת, התחזקה האמונה שהם עדיין לא הגיעו לסוף דרכם ושייתכן שהישועה תגיע דווקא מה-FBI.

"זה לא היה דוח חיובי מבחינת השרה קלינטון", השיב סנדרס כשנשאל על הנושא ביום ראשון והדגיש: "המצביעים וצירי העל יצטרכו לקחת זאת בחשבון". הסנאטור מביט על הוועידה הדמוקרטית בפילדלפיה בחודש יולי, שהפכה לאחרונה למעניינת הרבה יותר מזאת הרפובליקנית בניגוד לכל התחזיות מהחודשים האחרונים. שם, הוא ינסה לשכנע את בכירי המפלגה שהבוץ שדבק בקלינטון עלול לשמש נגדה במהלך הבחירות הכלליות ולכן עליהם לשנות את תמיכתם.

ניצחון בקליפורניה בשבוע הבא - שם לפי הסקרים צמודים סנדרס וקלינטון, והסתבכות נוספת של קלינטון בפרשת המיילים, וייתכן שהתמדתו של הסנאטור לא הייתה לשווא. במערכת הבחירות ההזויה ביותר בתולדות ארצות הברית, איש כבר לא צריך להיות מופתע מהסתעפות נוספת של העלילה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully