וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

והרי התחזית: הקיץ הקרוב צפוי להיות חם במיוחד

3.6.2016 / 8:15

מודל של השירות המטאורולוגי קובע כי ישנו סיכוי גבוה ששלושת החודשים הקרובים יהיו חמים מהממוצע. מומחה לאקלים הטיל אמנם ספק באמינות המודל, אך אמר לאולפן וואלה! NEWS כי בשל ההתחממות הגלובלית והיחלשות בעוצמת הרוחות, ייתכן שנחווה טמפרטורות גבוהות בשנים הקרובות

עריכת תוכן: לירן מוסלי וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, צילום: ניב אהרונסון, עריכת וידאו: ניר חן

השירות המטאורולוגי פרסם השבוע הערכה, שלפיה קיים סיכוי של 79% שחודשי הקיץ הקרוב – יוני, יולי ואוגוסט - יהיו חמים במיוחד. זאת, ביחס לממוצע של שלושים השנים שבין 1981 ל-2010, ועל פי מודל מורכב של השירות. לפי ההערכה, הסיכוי שהטמפרטורות הקיץ יהיו ממוצעות לעונה הוא רק 19% לקיץ, והסיכוי לכך שהוא יהיה קר מהרגיל כמעט אפסי – 2% בלבד.

השירות לא הסתמך על השוואה לממוצע טמפרטורות אחד בלבד, שכן התחממות כדור הארץ גרמה לכך שהשוואת תוצאות המודל לשנים 1981-2010 תגדיל מאוד את הסיכוי למזג אוויר הנחשב "גבוה מהממוצע". מסיבה זו נבחנה גם התחזית ביחס לשנים 1995-2009, שמידות החום שנרשמו בהן קרובות יותר לאלה של השנים האחרונות.

אלא שגם בהשווה לממוצע השני נמצא שהסיכוי לקיץ חם במיוחד גבוה: על פי התחזית, האפשרות לחודשים חמים ושרביים בקיץ הקרוב עומדת על 74%. במקביל, הסיכוי לקיץ ממוצע הוא 20%, וההיתכנות של קיץ קריר לא גבוהה מאוד – 6%.

עוד בוואלה! NEWS:
ביהמ"ש דחה עשרות בקשות לצווי הרחקה ממצעד הגאווה בתל אביב
המפכ"ל לשעבר חפץ נגד אלשיך: "צריך לפרסם ממצאי חקירה"
זעם בוועדת החוץ והביטחון: הנגבי ניקה את נתניהו ממחדל המנהרות

חופי תל אביב. פסח 26 באפריל 2016. ראובן קסטרו
סיכוי גבוה שהקיץ יהיה חם מהרגיל. חום הים בתל אביב/ראובן קסטרו

ד"ר ברוך זיו, מומחה אקלים ומטאורולוג מהאוניברסיטה הפתוחה, לא מיהר להצטרף לתחזית הקודרת. "תחזיות עונתיות מכל מודל שהוא לפעמים הצליחו ולפעמים נכשלו", הבהיר. "לא אתפלא אם בעוד חודש, כשהמודל יתבקש לתת תחזית להמשך הקיץ, הוא ישנה את דעתו. לא אתפלא גם אם הקיץ לא יהיה כל כך חריג". לדבריו, "מי שמנסה לחזות תחזיות אפילו חודש קדימה מסתכן בטעויות מביכות, במיוחד באזורנו שבו קשה לעשות את זה. יש הרבה מאוד תחזיות עונתיות אחרונות שכשלו".

ד"ר זיו ציין כי תופעת ההתחממות הגלובלית מביאה לכך שעונות הקיץ האחרונות ואלו שיבואו יהיו קשות מאלו של שנות ה-80 וה-90, "כך שאם המודל נותן תחזית לקיץ קשה יש לו סיכוי רב לקלוע. חיזוי מזג אוויר לטווח הארוך בעייתי ומוטב למטאורולוגים להבין תהליכים שקרו בעבר ופחות להעריך תחזיות לעונה שלמה. אם חזאי ומטאורולוג מצליחים לספק תחזית לשבוע זו הצלחה גדולה".

"המטאורולוגים נחלו הצלחה בשנים האחרונות כשהתריעו על התחממות כדור הארץ", הוסיף ד"ר זיו. הוא ציין כי ב-40 השנים האחרונות הקיץ בישראל התחמם בממוצע בשתי מעלות – התחממות הנחשבת למשמעותית. הוא אף ציין כי נוסף על ההתחממות הגלובלית, במזרח התיכון נרשמה עליה בטמפרטורות גם בשל החלשה מסוימת בעוצמת הרוח הימית, שמפחיתה את הטמפרטורה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מטיילים במעיין עמשא בהר ברכה, שומרון. אפריל 2016. ראובן קסטרו
"בפנים הארץ יש יותר שרב". מטייל בשומרון/ראובן קסטרו

"החלשת הרוח באה לידי ביטוי בשתי תופעות", ציין ד"ר זיו. "הראשונה היא התחממות רבה יותר והתופעה השנייה היא שהלחות באזור החוף עלתה, מפני שחלק גדול מהחדירה של הלחות לפנים הארץ נפסקה בגלל חולשת הרוח. בפנים הארץ יש יותר שרב, ובאזור החוף יש תנאים יותר אווילים, חם ולח".

"מצבנו בהשוואה לכלל המצב התיכון הוא טוב", הדגיש ד"ר זיו וציין כי בעיראק מעלות החום עוברות את קו ה-45, ובמצרים חוצות את 43 המעלות". לדבריו, "אם נתחמם עד סוף המאה בשלוש מעלות זה יהיה קשה אבל אפשר יהיה לחיות, מעל לחמש מעלות, לצמחים מסוימים שאנחנו ניזונים מהם לא תהיה אפשרות להתקיים ולא יהיה מזון לבני אדם".

למרות הסכנה, ד"ר זיו סיפק סיבה לאופטימיות, ואמר כי אם בשלב מסוים יעברו בארץ לשימוש בתחנות כוח גרעיניות, ניתן יהיה לבלום את התחממות".

  • עוד באותו נושא:
  • מזג אוויר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully