וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בוועדת החוץ והביטחון: הנגבי ניקה את נתניהו ממחדל המנהרות

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

2.6.2016 / 0:20

לפי פרסום בחדשות 2, יו"ר הוועדה היוצא גיבש דוח הנוגע למבצע "צוק איתן", שטוען כי לא היו מחדלים בטיפול בנושא המנהרות. "מתקשה לזכור כזו הפרת אמונים", אמר ח"כ שלח. בר-לב: "הנגבי אימץ מכתב על הסכנה באופן טיפול הממשלה באיום"

עריכה: ניר חן

(ליברמן מתראיין לאולפן וואלה! NEWS על דוח המבקר על "צוק איתן")

ח"כים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת זועמים על יו"ר הוועדה היוצא, צחי הנגבי, שמונה השבוע לתפקיד שר בלי תיק, בשל דוח שחיבר ובו הוא מנקה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת הדרג המדיני והצבאי מאחריות לכשלים בגילוי המנהרות בגבול רצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן".

הדוח, שדבר קיומו פורסם אמש (רביעי) בחדשות 2, הוצג כמסמך שגיבשה ועדת המשנה לשירותים חשאיים. עם זאת, החברים בוועדת המשנה קיבלו עדכון על קיומו של הדוח רק אתמול - באותו היום שבו הנגבי עזב את ראשות הוועדה, ובמקומו התמנה ח"כ אבי דיכטר. לפי הדיווח, מדובר במסמך קצר ביותר המכיל ציטוטים שמקלים עם הדרג המדיני והצבאי, וטוענים שלא היו מחדלים בטיפול בנושא המנהרות.

עוד בוואלה! NEWS:
נציג מצ"ח: "המשטרה הייתה צריכה לחקור הנהג בגין שיבוש הליכים"
חשד: שני שוטרים שידלו מתלוננת להצטלם בעירום בתחנת משטרה
"חלק מהזהות שלנו": שוויץ חנכה את מנהרת הרכבת הארוכה בעולם

צחי הנגבי, מרכז הקונגרסים, תל אביב. 29 בדצמבר 2015. ראובן קסטרו
חיבר את הדוח המנקה את נתניהו. הנגבי/ראובן קסטרו

"מה שהתחיל במחדל נמשך בניסיון טיוח", אמר בתגובה לפרסום יו"ר סיעת יש עתיד וחבר הוועדה, עפר שלח. הוא הוסיף כי הוא מתקשה לזכור "הפרת אמונים שכזו", והאשים את ראש הממשלה ואת הנגבי בפגיעה "בקודשי הפיקוח על מערכת הביטחון".

שלח התייחס לעובדה שאחרי מבצע "צוק איתן", ועדת החוץ והביטחון קיימה תהליך חקירה מעמיק לגבי המבצע, שהופסק בשל הבחירות, ולאחריהן, עם מינויו של הנגבי לראשות הוועדה – התהליך הופסק. הוא האשים את הנגבי ואת ראש הממשלה בניסיון לייצר "מראית עין של מסמך חלופי, עלוב בתוכנו, שנוסח מבלי ליידע איש מחברי הוועדה, כדי להסתיר מהציבור את האמת. זה לא יעלה בידם".

לדבריו, "בדרכו לתפקיד השר בלי תיק, ניסה צחי הנגבי לתפור בחופזה תיק הגנה לראש הממשלה, נגד מה שכל אזרח יודע ואומרים גם חברי קבינט ומבקר המדינה: ישראל וצבאה הגיעו למערכה שנבנתה נגדנו במשך שנים, שבכולן היה נתניהו ראש הממשלה והאחראי הראשי והישיר לביטחון, לא ערוכים אל מול איום המנהרות ולא מוכנים להשיג נצחון במערכה".

ח"כ עפר שלח, אירוע שבתרבות כפר סבא. 21 במאי 2016. ניב אהרונסון
"הנגבי ניסה לתפור בחופזה תיק הגנה לראש הממשלה". שלח/ניב אהרונסון

ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני), גם הוא חבר הוועדה, תקף את הנגבי וחשף כי לפני כמה חודשים כתב מכתב לראש הממשלה על הסכנה באופן שבה הממשלה מטפלת באיום המנהרות. לדבריו, הנגבי אימץ בחתימתו את המכתב, בניגוד לדוח המקל לכאורה שפרסם כעת. "המכתב היה חמור ביותר. לאחר שח"כ צחי הנגבי כיו"ר ועדת חוץ וביטחון קרא את טיוטת המכתב הוא בקש להוציא את המכתב בשמו", אמר בר לב, "וכך היה, ח"כ צחי הנגבי שלח בחתימתו מכתב חמור לראש הממשלה על אופן ההתמודדות כנגד איום המנהרות".

הנגבי מסר בתגובה לפרסום כי "מביש שלראשונה בתולדות הכנסת גורמים בעלי עניין מדליפים דבר קיומו של מסמך סודי ביותר. לא מדובר בדוח של הוועדה, אלא במסמך מפורט שלי המוכיח שבכירי הדרג המדיני והצבאי נערכו היטב לאיום המנהרות".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד), לשעבר יו"ר המועצה האזורית אשכול, התייחס גם הוא לדברים ואמר: "הנגבי טומן את הראש בחול ומתעלם ממחדלי ראש הממשלה ומשרד הביטחון במשך שנים בטיפול במנהרות. ח"כ הנגבי לא ראוי לכהן כשר לענייני חוץ וביטחון במשרד ראש הממשלה ולהיות אמון על בטחון אזרחי המדינה. תפקידו צריך להיות עו"ד חדש למשפחת נתניהו". הוא הוסיף: "מי שמשקר לעם ודואג רק לכיסא, מקומו יחד עם חופרי המנהרות בעזה".

ח"כ עומר בר-לב ממפלגת העבודה בכנסת. טלי מאייר
"הנגבי שלח בחתימתו מכתב חמור לראש הממשלה". בר-לב/טלי מאייר

הטענות על הדוח של הנגבי נשמעות על רקע דוח חריף במיוחד שצפוי לפרסם מבקר המדינה על מבצע "צוק איתן". טיוטת הדוח, שהופצה בחודש שעבר, מותחת ביקורת חמורה על נתניהו, שר הביטחון לשעבר משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ. הרמטכ"ל הוא המוקד של מרבית הדוח, אך הוא נוגע גם בהתנהלותם של ראש הממשלה ושר הביטחון ואופן ניהול הקבינט המדיני-ביטחוני.

מקורבי ראש הממשלה תקפו בחריפות את המבקר בעקבות הדלפת הטיוטה לתקשורת ואמרו כי היא "מדיפה ריח פוליטי" וכי מדובר ב"דוח לא רציני של מבקר מדינה לא רציני". גם בסביבת יעלון אמרו שהטיוטה של הדוח "שערורייתית", ואמרו כי העובדות בה אינן מדויקות.

(עדכון ראשון: 21:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully