וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי פשרות בפנסיות ובעונש המוות: המו"מ הקואליציוני לקראת סיכום

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

22.5.2016 / 0:16

גורמים בליכוד ובישראל ביתנו טוענים כי המגעים הקואליציוניים יגיעו היום לקצם. הפערים בין הצדדים נוגעים לרפורמה הפנסיונית, אחרי שדרישת עונש מוות למחבלים עודנה. האם עקב ההישג של ליברמן ידרוש בנט תיק בכיר אחר?

ספק 500

בליכוד ובישראל ביתנו נערכים לסיום המגעים הקואליציוניים עד היום בצהריים - כך אמרו אמש (שבת) גורמים בשתי המפלגות. בין הצדדים נותרו עדיין אי-הסכמות, בעיקר בנוגע לתקצוב הרפורמה בפנסיות לעולים החדשים, אחת מדרישותיו העיקריות של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לכניסה לממשלה. אך גורם המעורה במשא ומתן אמר כי המגעים נמשכים כל העת והעריך כי "הפערים ייסגרו בקרוב".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו נפגשו ביום שישי, ולאחריה התקיימה פגישה בין האחרון לבין שר האוצר משה כחלון בנושא התקצוב לפנסיות. הרפורמה הפנסיונית נועדה לדאוג לעולים שלא צברו מספיק זמן ותק בארץ לקבל פנסיה ראויה. לטענת גורמים באוצר, התכנית הנידונה כעת צפויה להטיב עם כלל הציבור ולא עם העולים החדשים ושמדובר במהלך של השלמת הבטחת הכנסה לקשישים בכלל.

לקריאה נוספת:
שתי הוצאות להורג ואינספור מחלוקות: העונש שאף אחד בישראל לא שש לבצע
הרצוג: "לא ידעתי שנתניהו ניהל במקביל משא ומתן עם ליברמן"
המפץ הפוליטי הבא בדרך: חזרת יעלון היא רק שאלה של זמן

כינוס הליכוד וישראל ביתנו בבנייני האומה ב 2012 בירושלים במהלך מערכת הבחירות של 2013. ראובן קסטרו
התכנית הפנסיונית תטיב לא רק עם העולים מרוסיה. ליברמן ונתניהו, בחירות 2013/ראובן קסטרו

לפי משרד האוצר, כיום חיים 230 אלף קשישים שמקבלים הבטחת הכנסה, 78 אלף מהם עולים שמרביתם מרוסיה, ומעטים מהם מארצות הברית, צרפת ומדינות אחרות, ו-51 אלף מהם ערבים מאום אל-פחם ומזרח ירושלים. אוכלוסייה זו זכאית להשלמת הכנסה של 3,000 שקלים בחודש ובמשרד האוצר אומרים שליברמן מבקש להעלות סכום זה ל-3,500 שקלים בחודש. בתוספת הנחה בארנונה, מים ותרופות, העלות המוערכת של התכנית נאמדת בכ-2.5 מיליארד שקלים בשנה, וטרם נמצא מקור תקציבי כדי לכסות עלות זו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

רוככה הדרישה לעונש מוות למחבלים: גזר דין צבאי יתקבל ברוב רגיל

בדרישות האחרות שהעלה ליברמן במשא ומתן יחול שינוי. בקשתו של ליברמן לקדם את חוק עונש מוות למחבלים תומר בתיקון בצו בתי דין צבאיים, שיקל על שופטים בבתי דין צבאיים להטיל עונש מוות. לפי התיקון המוצע, ההחלטה על עונש מוות תוכל להתקבל בידי רוב רגיל של הרכב שופטים, ולא רק בפה אחד, כפי שקובע החוק כיום. כמו כן, לטענת גורמים פוליטיים, ליברמן ויתר על דרישותיו בכל הנוגע לדת ומדינה וברית הזוגיות, ובמקום זאת סוכם על הקמת ועדה עם נציג אחד מכל מפלגות הקואליציה שתדון בנושאי דת ומדינה. בסביבתו של ליברמן סירבו להתייחס לדיווחים בתקשורת על פרטי ההסכם המסתמן.

טקס הענקת פרס ישראל, 12 במאי 2016. שלומי אמסלם, לשכת העיתונות הממשלתית
ידרוש את תיק החוץ? בנט/לשכת העיתונות הממשלתית, שלומי אמסלם

במסגרת ההסכם הקואליציוני, ישראל ביתנו צפויה לקבל שני תיקים, תיק הביטחון ותיק הקליטה, הכולל סמכות על "נתיב", לשכת הקשר עם העולים מרוסיה. ישראל ביתנו דרשה לקבל גם שני תפקידים, ראשות ועדה וסגן יו"ר הכנסת, אך ייתכן שפרישתה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מהמפלגה מוקדם יותר אתמול תשפיע על הרכב התפקידים הסופי שהמפלגה תקבל. שכן מפתח השרים הנוכחי, שני שרים על חמישה ח"כים הוא יוצא דופן.

הבית היהודי תדרוש את תיק החוץ?

המפתח הייחודי עשוי להוביל לשינוי תיקים בקרב שרי הבית היהודי, שכן ייתכן שהמפלגה תדרוש שדרוג לחבילת התיקים שברשותה כפיצוי. לפי ההערכה, יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט עשוי לקבל את תיק החוץ הבכיר, כדי שלמפלגה, בת שמונת הח"כים, תחזיק גם היא בתיק בכיר, בדומה לתיק הביטחון הבכיר שניתן כעת לליברמן. בבית היהודי סירבו להתייחס לדברים.

ראש הממשלה בעצמו אמר אתמול כי הוא משאיר את תיק החוץ בידיו לעת עתה. בהודעה שפרסם בתגובה להתפטרותו של משה יעלון, אמר נתניהו כי הוא ממשיך לעשות מאמץ גדול לצירוף המחנה הציוני לממשלה, "על כן אני משאיר באופן הרציני ביותר את הדלת פתוחה להצטרפות זאת, הצטרפות שתעשה רק טוב למדינת ישראל". במילים אחרות, תיק החוץ יישאר בידיו של נתניהו.

לטענת גורם בליכוד, נתניהו מנסה להימנע מקרב בצמרת המפלגה על תיק החוץ הבכיר. שכן השרים גלעד ארדן וישראל כץ מחזיקים שניהם בהתחייבות מנתניהו לקבל את התיק אם יאויש. גם שר האנרגיה יובל שטייניץ התבטא בפומבי בחודשים האחרונים בנושא והביע עניין בתפקיד.

(עדכון ראשון: 22:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully