וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב על משרד החוץ: לארדן וכץ התחייבות מנתניהו – אך התיק יישאר בידיו

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

20.5.2016 / 15:10

תיק החוץ הוצע ליעלון כפרס ניחומים, אולם הוא סירב והתפטר. גלעד ארדן וישראל כץ, מהבכירים במפלגה, מחזיקים בהתחייבות כי אם ימונה שר מהליכוד לתפקיד הנכסף זה יהיה הם, אולם נתניהו מפחד מקרבות פנימיים. גורם בליכוד: "נתניהו לא יכול להרשות לעצמו מלחמת עולם בהנהגה"

ספק 500

פרישתו של שר הביטחון משה יעלון מהחיים הפוליטיים היום (שישי) צפויה היתה להצית קרב קשה בצמרת הליכוד על תיק החוץ. נתניהו הציע אותו ליעלון כפרס ניחומים, אולם האחרון סירב והודיע על פסק זמן מהחיים הפוליטיים. שניים מהשרים הבכירים במפלגה, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ושר התחבורה ולענייני מודיעין ישראל כץ, מחזיקים בהבטחה מראש הממשלה כי אם נתניהו ימנה שר מהליכוד לתפקיד זה יהיה הם. ואולם, נתניהו מיהר להודיע היום כי התיק יישאר בידיו, ככל הנראה כדי להימנע מקרבות נוספים בצמרת המפלגה.

ארדן נבחר במקום הראשון בפריימריז בליכוד ונחשב במשך שנים לאחד מהבכירים הנאמנים לנתניהו. בשנה שעברה, עם הרכבת הממשלה, הוא דרש לקבל את תיק החוץ ונענה בסירוב מצד נתניהו, שהסביר הוא מחזיק את התיק אצלו למקרה שהמחנה הציוני ייכנס לממשלה. רק כעבור שבועיים הסכים לקבל לידיו את תיק ביטחון הפנים והמשרד לעניינים אסטרטגיים, לאחר שקיבל את ההבטחה לתיק החוץ. גם כץ, שנחשב לאחד החזקים בליכוד, קיבל התחייבות דומה.

טלטלה בממשלה || כותרות אחרונות
נתניהו: אם יעלון לא היה מתבקש לוותר על משרדו, לא היה "משבר אמון"
סערה בליכוד: "פרישת יעלון - מכה אנושה שעלולה לפרק את התנועה"
ריבלין: "פרישתו של יעלון מצערת, אך מובנת - ואף ראויה"

גלעד ארדן, ישראל כץ. ניב אהרונסון, לירן מולדובן, עיבוד תמונה
איתות מנתניהו. כץ וארדן/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון, לירן מולדובן

עם כישלון המגעים עם המחנה הציוני והתפטרותו של יעלון, תיק החוץ שב ועמד למכירה. עם זאת, נתניהו בחר שלא להכריע בקרב, לפחות לפי שעה. בהודעה שפרסם היום, נתניהו אמר כי הוא ממשיך לעשות מאמץ גדול לצירוף המחנה הציוני לממשלה. במלים אחרות, תיק החוץ יישאר בידיו של נתניהו. המסר בהודעתו של נתניהו כוון לאוזניהם של ארדן וכץ, שנמצאים שניהם בניו יורק לקראת השתתפותם בכנס "הג'רוזלם פוסט" בתחילת השבוע הבא.

"נתניהו שומר את התיק קרוב לחזה", אמר גורם בליכוד לוואלה! NEWS. "ארדן היה נאמן לנתניהו במשך שנים וכנראה גם מתאים יותר מכץ לתפקיד, אבל במצב הפוליטי שנוצר הוא אינו יכול לקחת סיכון ולהפר התחייבות לאף אחד מהם. אם הוא ייתן את התיק לארדן, כץ יעשה לו טרור במפלגה, ואם הוא ייתן את התיק לכץ – ארדן עשוי גם כן למרוד. אחרי העזיבה של יעלון, נתניהו לא יכול להרשות לעצמו עוד מרמור או מלחמת עולם בהנהגה".

גם שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, יובל שטייניץ, הנחשב למקורבו של נתניהו, הביע בחודשים האחרונים בפומבי את רצונו בתפקיד משרד החוץ. שטייניץ אף קיים באחרונה שתי פגישות מדיניות משמעותיות, כאשר בסוף מרץ היה השר הישראלי הראשון זה שנים שנפגש בפומבי עם שר החוץ המצרי בוושינגטון. באותה הזדמנות, קיים גם פגישה לא רשמית עם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, והיה לבכיר הישראלי הראשון שנפגש עם עמו מאז 2009.

עוד באותו נושא

לא רק ליברמן: כך תיראה חלוקת התיקים בממשלה המסתמנת

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, מסיבת עיתונאים במשרד החוץ. אוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
התיק יישאר בידיו. נתניהו/נועם מושקוביץ
"אם הוא ייתן את התיק לארדן, כץ יעשה לו טרור, ואם הוא ייתן את התיק לכץ – ארדן עשוי למרוד"

מוצא אפשרי אחד שעשוי לחלץ את נתניהו מהתסבוכת הוא אם יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, ידרוש את תיק החוץ כשדרוג להרכב התיקים שבידי המפלגה. אתמול אמרו במפלגה כי הם אינם מעוניינים בשינוי תפקידים כלשהו, אולם לנוכח העובדה שישראל ביתנו צפויה לקבל שני תיקים במסגרת ההסכם הקואליציוני שצפוי להיחתם – על חמישה ח"כים בלבד, במפתח הרבה יותר נדיב מכל שאר מפלגות הקואליציה, ובהם את תיק הביטחון, אחד משלושת התיקים הבכירים בממשלה – עשוי בנט לבקש לשדרג את מעמדו גם כן.

גורם פוליטי העריך כי אם בנט יעבור למשרד החוץ, שר העלייה והקליטה זאב אלקין, שצפוי להעביר את התיק שלו לסופה לנדבר מישראל ביתנו, עשוי להתמנות במקומו במשרד החינוך. כמו כן, לפי ההערכה, שר התיירות יריב אלקין, שניצח בשבועות האחרונים על המגעים הקואליציוניים עם המחנה הציוני, ימונה לתפקיד שר הכלכלה, וצחי הנגבי ייכנס במקומו למשרד התיירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully