וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל בעשירייה הראשונה: באיזו מדינה חיים הכי הרבה שנים?

מאז 2000, תוחלת החיים הממוצעת עלתה בחדות, אולם המדינות שבהן היא נמוכה, הן גם בין העניות ביותר. 5.9 מיליון ילדים מתים כל שנה, ו-7.3 מיליון בני אדם מתים מזיהום אוויר

צילום: רוני כנפו עריכה: ניר חן

תוחלת החיים הממוצעת ברחבי העולם עלתה בכחמש שנים מאז שנת 2000 – כך עולה מדוח שפרסם היום (חמישי) ארגון הבריאות העולמי. מדובר בעלייה החדה ביותר מאז שנות ה-60 של המאה הקודמת, ולאחר ירידה משמעותית בתוחלת החיים הממוצעת בשנות ה-90 בעיקר במדינות אפריקה בשל מגפת האיידס ובמזרח אירופה בעקבות התמוטטות האיחוד הסובייטי.

ישראל נמצאת במקום החמישי בעולם בתוחלת החיים הממוצעת לגברים, עם 80.6 שנים, אחרי שוויץ, איסלנד, אוסטרליה ושבדיה, ובמקום התשיעי בדירוג הנשים, עם 84.3 שנים, בין איטליה לאיסלנד. העלייה המשמעותית ביותר ב-15 השנים האחרונות נרשמה במדינות אפריקה, שם עלתה תוחלת החיים הממוצעת ל-60 – עלייה של 9.4 שנים. זאת, בעיקר בשל המאבק בתמותת ילדים, ההתקדמות בגישה לטיפול רפואי והטיפול בנגיף ה-HIV.

עוד בוואלה! NEWS:
תקווה חדשה: החטופה ששוחררה משבי "בוקו חראם" נפגשה עם הנשיא
ישראל מתייבשת? הצחקתם את מצרים: הבצורת שמדאיגה את ארץ הנילוס
70 שנה אחרי: תכשיטים שהחביאו קורבנות אושוויץ נמצאו בספל ישן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"העולם התקדם באופן אדיר בכל הנוגע להפחתת סבל בלתי-נחוץ ומקרי מוות בטרם עת, שנובעים ממחלות שניתן למנוע ולטפל בהן", אמרה מרגרט צ'אן, מזכ"לית ארגון הבריאות העולמי. עם זאת, היא הבהירה כי "התמורה לא הייתה שוויונית. הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות על מנת להבטיח כי אף אחד לא נשאר מאחור הוא לתמוך במדינות בהתקדמות לעבר כיסוי בריאותי אוניברסלי, שמבוסס על טיפול ראשוני יעיל".

ילדים שנולדו בשנה האחרונה צפויים לחיות בממוצע עד גיל 71.4-73.8 לנשים ו-69.1 לגברים. עם זאת, רק עד גיל 63.1 בממוצע הם יחיו חיים בריאים. עם זאת, הדוח מבהיר כי תוחלת החיים תלויה במדינה ובאזור. 29 המדינות שבהן תוחלת החיים היא יותר מ-80 שנים הן מדינות שההכנסה הממוצעת לנפש בהן גבוהה במיוחד, ואילו 22 המדינות שבהן תוחלת החיים היא פחות מ-60 שנים כולן נמצאות באפריקה שמדרום למדבר הסהרה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד צוין בדוח כי בכל שנה, 303 אלף נשים מתות כתוצאה מסיבוכים בלידה וכ-5.9 מיליון ילדים ברחבי העולם מתים לפני יום הולדתם החמישי. שני מיליון בני אדם נדבקים ב-HIV בכל שנה, לצד 9.6 מיליון מקרים של שחפת ו-214 מיליון מקרים של מלריה. כמו כן, יותר מעשרה מיליון בני אדם בכל שנה מתים לפני גיל 70 כתוצאה ממחלות לב או סרטן.

800 אלף בני אדם בכל שנה מתים מהתאבדות, 1.25 מיליון מתאונות דרכים, 7.3 מיליון כתוצאה מזיהום אוויר ו-475 אלף נרצחים בכל שנה, 80% מהם גברים. הדוח מציין כי יש להתמודד עם גורמי הסיכון למחלות, בהם עישון טבק על ידי 1.1 מיליארד בני אדם ברחבי העולם, צריכת מים מזוהמים על ידי 1.8 מיליארד בני אדם ועשיית צרכים במקום פתוח על ידי 946 מיליון בני אדם, והסתמכות על דלקים מזהמים על ידי 3.1 מיליארד בני אדם. כמו כן, צוין כי 156 מיליון ילדים מתחת לגיל חמש סובלים מעיכובים בגדילה ו-42 מיליון ילדים בגילאים אלה סובלים מתת-תזונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully