וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מתייבשת? הצחקתם את מצרים: הבצורת שמדאיגה את ארץ הנילוס

19.5.2016 / 17:00

מיעוט הגשמים במרכז אפריקה הוריד את מפלס הנילוס באופן דרסטי, ואם זה לא מספיק אז הסכר שבונה אתיופיה השכנה מוציא את המצרים מדעתם. וגם: "בצורת" הסמים בעזה, ותימן מכריזה מלחמה על – הפתעה, הפתעה – סוחרי הגת. וואלה! בשכונה

עריכה: ניר חן

בצורת קשה בקנה מידה היסטורי פוקדת את מצרים בחודשים האחרונים, והביאה לירידה דרסטית של מפלס נהר הנילוס, מקור המים ועורק החיים של כ-90 מיליון תושבי המדינה. הסיבה לבצורת, שפגעה באופן קשה גם בסודאן השכנה, היא במיעוט הגשמים שירדו השנה באתיופיה, בה זורם אחד מיובלי הנילוס ("הנילוס הכחול"). השנה ירדו באתיופיה הכי מעט גשמים מאז שנת 1984, כאשר במהלך העונה הגשומה (יולי עד ספטמבר) ירד בממוצע גשם יום אחד בחודש. בעקבות הבצורת, לדוגמה, תוקנו תקנות לחיסון במים ונאסר על אזרחים לשטוף מכוניות בצינור ללא בקרה.

גל חום ברחבי העולם: ילדים קופצים להתקרר בנהר הנילוס, מאי 2015. רויטרס
נערים קופצים למי הנילוס, מאי 2015/רויטרס

ההשפעה הקריטית של הבצורת על הנילוס עוררה סערה במצרים בנוגע ל"סכר התקומה", סכר ענק שבונה אתיופיה על מקורות הנילוס ואמור להתחיל לפעול השנה הבאה. הסכר יאפשר לאתיופיה לאגור יותר ממי הנילוס על חשבון מצרים וסודאן, ושתיהן חוששות מאוד מההשלכות שיהיו לסכר על אספקת המים שלהם. שלוש הממשלות מנסות בשנים האחרונות למצוא פתרון מוסכם לחלוקת מי הנהר. ד"ר נאדל נור א-דין, ראש הפקולטה למים באוניברסיטת קהיר הסביר שהירידה בזרימת הנילוס לא קשורה ל"סכר התקומה" באתיופיה, שהוא טרם החל לאגור מים, וגם כשיתחיל בכך - הוא יאגור כמות לא כל כך משמעותית של שלושה מיליארד מ"ק מים "בלבד". לדבריו, כבר לפני עשור צפה האו"ם ירידה ניכרת במשקעים לאורך מקורות הנילוס, לאור עליית ממוצע הטמפרטורות בשתי מעלות.

משבר המים הומחז גם על ידי הלהקה הסאטירית המצרית "ילדי הרחוב", שכבשה את היוטיוב בחודשים האחרונים, והיא פונה בשיר ל"אתיופיה הנפלאה" ומתחננת לקצת מים.

בלהקה חברים שישה צעירים שמצלמים את שיריהם בסרטוני וידאו בצורת סלפי, וצוחקים על סוגיות חברתיות, כלכליות ופליטיות. הלהקה פרצה לתודעה בחודשים האחרונים וסרטוני הרשת שלהם זכו למאות אלפי צפיות, תוך שהם משמיעים ביקורת אמיצה על שלטונו של הנשיא א-סיסי, כמו למשל על "מכירת" האיים לסעודיה. חברי הלהקה בשנות ה-20 לחייהם, "בוגרי" הפגנות תחריר ב-2011, מלגלגים על הנשיא ואף מתשמשים בביטוי "ארחאל (הסתלק) יא סיסי" כפי שקראו המפגינים למובראק. כצפוי תחת שלטונו של א-סיסי שמדכא כל סימן של ביקורת נגדו, הקבוצה נעצרה לפני כשבועיים, והשבוע מסרו הרשויות כי הם חשודים ב"זלזול בדת האסלאם" בשיריהם. ברשת החל קמפיין נגד השתקתם ושחרורם של חברי הלהקה, בו העלו הגולשים תמונות בהן הם מצלמים עצמם סלפי כמו הלהקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
עבודות ההקמה של "סכר התקומה הגדול", אסוסה, דרום אתיופיה, יוני 2013. AP
העבודות על סכר התקומה באתיופיה, יוני 2013/AP

לפי הדיווחים בתקשורת הפלסטינית, מנגוני הביטחון של חמאס בעזה הגבירו לאחרונה את צעדי האכיפה נגד הסחר בסמים ברצועה. בשבוע שעבר הודיע היחידה ללוחמה בסמים של משטרת רפיח כי סיכלה את "הברחת הסמים הגדולה זה שנים הרצועה", שכללה כמויות אדירות של חשש וסם הרגעה בשם "טרמדול". בחמאס מנסים להאשים את ישראל: דובר משטר חמאס איימן אל-בטיג'י אמר כי "ישראל מנסה להציף את רצועה בסמים כדי להניע את הצעירים מפעולות השחרור", אך טען כי המנגנונים הצליחו להפחית במינדה ניכרת את סחר הסמים ברצועה. הסיבה האמיתית לירידה בתפוצת הסמים היא סגירת מנהרות ההברחה ברפיח בידי המצרים, שהביאה לעלייה של כ-50% במחירי הסמים ברצועה.

השלטונות בתימן יצאו למלחמה באחד הסמלים המזוהים ביותר עם המדינה - מכירת צמח הגת הפופולרי, שעליו משמשים ללעיסה. הכוחות הנאמנים לממשלתו של הנשיא עבד רבו מנסור האדי, השולטים בדרום המדינה הכריזו כי לעיסת הצמח תורשה רק בסוף השבוע המקומי, ימי חמישי ושישי. הם החרימו כמויות משאיות רבות שנשאו גת למכירה, וסוחרים סיפרו כי כוחות הביטחון העלו באש את מצבורי הגת שלהם, לא לפני שהצליחו להבריח את חלקו לשוק השחור. לטענת כוחות הביטחון ההחלטה התקבלה בשל תלונות מצדם של אזרחים ולנוכח חשש "ביטחוני, חברתי ובריאותי", משום שהשקיית הגת באה על חשבון מים שאמורים לשמש להשקיית גידולים לאוכל.

גברים בשוק גת בעיר צנעא בתימן. AP
גברים מחזיקים גת בשוק של צנעא, בירת תימן, מאי 2016/AP

הפרלמנט הבלגי הגיש אמש את מועמדותו של מרואן ברגותי לפרס נובל לשלום. הפרמנט שלח מכתב לוועדת הפרס: אנחנו חברי הפרלמנט הבלגי, מכל גווני הקשת הפוליטית מציגים את מועמדותו של ברגותי לפרס. הלוחם מרוואן ברגותי הוא חבר פרלמנט פלסטיני נבחר וחבר הפרלמנט הראשון שנעצר. הוא דמוקרט מגן על זכויות אדם ועל זכויות האישה.

אשתו של ברגותי, עו"ד פדוא ברגותי אמרה בתגובה: הם יודעים כמונו שהוא אישיות חשובה ומשפיעה למען עתיד האזור. הוא יכול לאחד את הפלסטינים ולתאם עם העולם על מנת להפעיל לחץ על ישראל. לאחרונה הצהיר ברגותי, השפוט לחמישה מאסרי עולם בכלא ישראלי, כי סיכם עם חמאס והג'יהאד האסלאמי על "האינתיפאדה הבאה". הגיעו להבנות עם הזרמים הפלסטיניים על "תכנית לסיום הכיבוש" ביום שאחרי אבו מאזן.

מרואן ברגותי. AP
פרס נובל לשלום? ברגותי בבית המשפט בתל אביב/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully