וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקת אש: הפרק החדש ברומן החמוץ של נתניהו וליברמן

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

19.5.2016 / 17:42

נתניהו הצעיר חזר ארצה בסוף שנות ה-80 מארה"ב ונתקל באיש הביצוע המושלם. מאז התגלגלו נתניהו וליברמן במערכות בחירות ובריבים שזעזעו את המפה הפוליטית. אהבה כנראה אין, אבל הושגה הפסקת אש

צילום: גדעון צנטנר

(ליברמן מחוץ לביתו בנוקדים, הבוקר)

כשיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נכנס אתמול (רביעי) ללשכת ראש הממשלה, החצים של קופידון נכנסו לכוננות. לאחר יותר מעט משנה של נתק מוחלט בין ליברמן לנתניהו, הברית הפוליטית בין השניים, שנמשכת כבר יותר מ-25 שנה, קיבלה סיכוי לתחייה מחודשת. בשנה האחרונה ליברמן השתלח בנתניהו מעל כל במה; בסיום הפגישה המשותפת, כששני הצדדים שיחררו הודעות המבשרות על שיחה "טובה", פרק חדש ברומן ההפכפך בין שניים מהפוליטיקאים המוכשרים בישראל החל להיכתב.

"מכל תפקידיי הכי נהניתי בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה", אמר ליברמן בעבר בנוסטלגיה לתחילת הדרך המשותפת של השניים, ימי לשכת ראש הממשלה של שנות ה-90. דרכי השניים הצטלבו כבר בסוף שנות ה-80, כשנתניהו הצעיר שב לארץ משירות כשגריר ישראל באו"ם והחל את צעדיו הראשונים בפוליטיקה הישראלית. ליברמן, אז פעיל ליכוד ירושלמי צעיר ונמרץ, היה איש ביצוע מושלם, והוא הצטרף לצוות של נתניהו וניצח על המאמצים שהובילו לזכייתו בהנהגת הליכוד ב-1993. נתניהו, בתמורה, מינה אותו למנכ"ל הליכוד, ובהמשך למנכ"ל משרד ראש הממשלה.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
סקר וואלה! NEWS: חצי מהציבור מעדיף את יעלון בביטחון, 29% - את ליברמן
להיות אביגדור ליברמן: כיצד יפעל שר הביטחון המיועד?
יעלון בהתבטאות ראשונה: "מנהיגות אמיתית לא הולכת אחרי עגל הזהב"

כינוס הליכוד וישראל ביתנו בבנייני האומה ב 2012 בירושלים במהלך מערכת הבחירות של 2013. ראובן קסטרו
ברית פוליטית בת 25 שנה. ליברמן ונתניהו, באירוע בחירות משותף לליכוד ולישראל ביתנו ב-2012/ראובן קסטרו

אך ליברמן לא האריך ימים בתפקיד: כעבור שנה הגיע פיצוץ בינו ובין נתניהו והוא נאלץ להתפטר מתפקידו. בינואר 1999 הקים את מפלגת "ישראל ביתנו", שבמהלך השנים עברה שינויים וגלגולים פוליטיים במקביל לכהונות חוזרות ונשנות – והתפטרויות חוזרות ונשנות – בממשלות אולמרט ושרון. בבחירות 2009, הגיעה המפלגה להישג שיא של 15 מנדטים, והפכה לכוח המאזניים; אך למרות שחוזר בעיקשות על ידי ראשי מפלגת "קדימה", ליברמן נותר נאמן להיסטוריה, המליץ על נתניהו לתפקיד ראש הממשלה, ובתמורה, מונה לשר החוץ וסגן ראש הממשלה.

עם זאת, היחסים בין השניים מעולם לא חזרו להרמוניה מלאה. ליברמן עשה לנתניהו שרירים כמעט בכל ממשלה שבה ישב – בשאלות מדיניות, ביטחוניות, ובנושאים של דת ומדינה. ואולם החושים הפוליטיים של השניים גברו על המחלוקות ובבחירות 2013 הרומן בין השניים הגיע לשיא. סקרי דעת הקהל בישרו שהאיחוד של הליכוד וישראל ביתנו צפוי לגרוף קרוב ל-50 מנדטים, והציפיות היו בשמיים.

בסופו של דבר, התוצאה היתה מאכזבת – "הליכוד ביתנו" זכו ב-31 מנדטים, ירידה של 11 מנדטים ממספר המנדטים המשותף של שתי המפלגות בכנסת הקודמת. אולי אכזבה זו היא שפירקה את הנישואים הללו לאחר פחות משנתיים, כאשר ביולי 2014, עם תחילת מבצע "צוק איתן" ועל רקע עימותים קשים על המדיניות הישראלית כלפי חמאס, ליברמן הודיע על פרידה. "החיבור הזה לא עבד בבחירות, לא אחרי הבחירות ולא עד היום", אמר אז.

נושא: אביגדור ליברמן מחוץ לביתו, הבוקר. גדעון צנטנר
במהלך מבצע "צוק איתן" הודיע ליברמן על פרידה מנתניהו. ליברמן מחוץ לביתו, הבוקר/גדעון צנטנר

מכאן והלאה, הכול הלך והידרדר. ליברמן חבר למה שמכונה קואליציית "רק-לא-ביבי", והחל לשתף פעולה עם ציפי לבני ויאיר לפיד, אז עוד שרים בממשלה, שותפות שהדירה שינה מעיניו של נתניהו ואף הובילה, בעיני רבים, לפירוק הממשלה בדצמבר 2014. ליברמן, שניסה כעת לייצר גרסה מנוסה ושקולה יותר של עצמו, תכנן לפנות לקהל מצביעים של מחנה הימין-מרכז, עד שניחתה עליו המכה שהכריעה את גורל הבחירות האחרונות, בדמות חקירת פרשת השחיתות של ישראל ביתנו. הוא נאלץ לשנות כיוון ולחזור להתמקד בימין הקשה, והצליח בקושי רב לסחוט שישה מנדטים.

מאז, ולאורך כל הדרך, הוא משוכנע: נתניהו הוא זה שעומד מאחורי החקירה שכמעט וחיסלה את חייו הפוליטיים. את הנקמה הוא הגיש קרה: יומיים לפני פקיעת המועד להרכבת הקואליציה, עשה ליברמן לנתניהו מהלך שחמט והודיע כי לא יצטרף לממשלה. נתניהו, שזכה בניצחון סוחף בבחירות, נאלץ להיפרד מחלומות הקסם שלו, ולהתמודד עם ממשלת ה-61.

יו"ר מפלגת "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן בביקור במקום פיגוע הירי בשער שכם, ירושלים. מרץ 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
הרבה לתקוף את נתניהו בשנה האחרונה. ליברמן וחברי סיעת "ישראל ביתנו" בסיור בשער שכם, בירושלים/תצפית TPS, הלל מאיר

בשנה האחרונה ליברמן הקדיש עצמו למתקפה על נתניהו: "שלומיאל", "לא ראוי להנהיג את המדינה", "ממשלה תבוסתנית ורופסת", "מנהיג מחנה הישראבלוף". מנגד, גם ראש הממשלה הפגיז במטחי ביקורת כמעט על בסיס שבועי. "ליברמן האופורטוניסט", "פרשן צבאי שלא עומד בתנאי הסף", הכו מקורביו של נתניהו חזרה. במקביל, המשיך לפתח קשרים חמים עם כל הפוליטיקאים שאינם מחביבי לשכת ראש הממשלה: שותפו העיקרי היה יאיר לפיד, עמו אפילו קיים כנס חירום פוליטי במחאה על התנהלותו של ראש הממשלה בתפקידו כשר החוץ; הוא הסתודד עם הרצוג וקיים פגישות עם איילת שקד; וכל העת שמר על קשר טוב עם משה כחלון.

עד לפני כמה חודשים, היה ליברמן כה בטוח בחוזק הקואליציה הזו, עד שהעריך שוב ושוב שבמהלך 2016 הממשלה תיפול וישראל תלך לבחירות חדשות. ה"גלות" באופוזיציה הייתה טובה אליו, והצליחה לשקם את הריסות החקירה בסקרים, אך מהרגע ששר האוצר החליט ללכת על תקציב דו-שנתי, נפל הפור: ההערכה הלא-זהירה על מועד הבחירות התפוגגה כלא היתה, ונסללה הדרך הפוליטית לחזרתו לממשלה ולכינון מחדש של הברית עם נתניהו.

אך האם באמת מדובר בברית איתנים וחידוש הרומן? נראה שלא. למי ששוחח עם ליברמן בחודשים האחרונים היה ברור מאוד, שהוא לא שוכח ולא סולח, וכי לא נותרה כל פינה של נוסטלגיה בלבו לימיו עם נתניהו. למעשה, התיעוב שלו כלפיו הפך לשם דבר. גם נתניהו יודע שליברמן אמנם הציל אותו מחבלי קואליציית ה-61, אך שהנדוניה עשויה להיות כבדה, ואף לשאת עמה סיכונים פוליטיים. פעם אויב, פעם אוהב. אחרי כל כך הרבה שנים וכל כך הרבה משקעים, הזוג הזה כנראה כבר לא ידע אהבה, אבל לפחות לבינתיים – הושגה הפסקת אש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully