וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות אביגדור ליברמן: כיצד יפעל שר הביטחון המיועד?

19.5.2016 / 12:45

יעלון שמר על הכביסה המלוכלכת בבית, נתן רוח גבית למפקדים ולא פחד להגיד את שעל לבו. מנגד, אמירותיו השנויות במחלוקת של מחליפו המיועד, מפרשת החייל היורה ועד נאום סגן הרמטכ"ל, מעלות סימני שאלה סביב תפקודו

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

מערכת הביטחון התעוררה היום (חמישי) לבוקר מתוח לקראת האפשרות להחלפת השר משה יעלון בח"כ אביגדור ליברמן. כניסתו של ליברמן לקומה ה-14 בבניין מערכת הביטחון בקריה תשנה את המציאות בצה"ל פנימה וכלפי חוץ ליתר גופי הביטחון. היחסים בין יעלון למטכ"ל היתה נוחה – שני הצדדים העדיפו לשמור על המתחים בחדרי חדרים, והיו כאלה.

גורמים במערכת הביטחון העריכו אמש כי הרמטכ"ל גדי איזנקוט לא ישנה את גישתו בנושאים המורכבים והאסטרטגיים. יתרה מזאת, אותם גורמים מעריכים כי איזנקוט ידבוק ביתר שאת גם בדרך שבה בחר להגיד את שעל לבו בפומבי בנושאים רגישים.

עם זאת, ליברמן לא זר לחברי המטה הכללי. חלק לא מבוטל מהם מכיר אותו מדיונים מקצועיים בקבינט: הם שמעו אותו יותר מפעם אחת מדבר בפורומים סגורים על גישתו הביטחונית גם כשר החוץ. עד כה הרגישו בכירים במערכת הביטחון שיעלון מעניק להם רוח גבית, מאפשר חופש פעולה, מגן עליהם מול התקפות פוליטיות ומעניק גיבוי נחרץ להביע דעה ולנקוט עמדה. אין ספק כי המשימה הראשונה של שר הביטחון הנכנס תהיה לשדר יציבות, להרגיע את המערכות השונות ולהפחית את רמת הלחץ. יציבות ביטחונית ישראלית היא חלק מממד ההרתעה האזורי.

הדרמה מאחורי הרחבת הממשלה || כותרות אחרונות
יעלון בהתבטאות ראשונה: "מנהיגות אמיתית לא הולכת אחרי עגל הזהב"
ליברמן וצוותי המו"מ נפגשו: "קרובים לסיכום, אין פערים גדולים"
סקר וואלה! NEWS: חצי מהציבור מעדיף את יעלון בביטחון, 29% - את ליברמן

סיור עבודות הקמת הגדר המזרחית, 6 בספטמבר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
העניק רוח גבית למפקדים. יעלון ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

ברור כשמש שבמזרח התיכון אין סבלנות. אין יום חסד לאף אחד. האתגרים ממתינים לשר הביטחון כבר בדקות הראשונות בתפקיד. למרות זאת, אם יאושר ההסכם הקואליציוני החדש ושר הביטחון יעלון אכן יפנה את לשכתו, יידרש ליברמן לעבור תהליך למידה קפדני, שאותו יעביר המזכיר הצבאי של שר הביטחון, תת-אלוף יאיר קולס.

יהיה מעניין לראות מה תהיה מדיניות התגובה של צה"ל לאירועים ברצועת עזה. אם ישוגרו רקטות או יתבצעו פיגועים או ניסיונות פיגועים, האם ישנה ליברמן את התגובה הצבאית נגד ארגוני הטרור בעזה ברוח אמירות שנויות במחלוקת? ברמה האסטרטגית, תעלה השאלה אם הוא יציג עמדה פרגמטית כלפי המשטר החדש במצרים וירים טלפון למקבילו בקהיר, כדי להבהיר את עמדתו וגישתו לאזור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

בראש של ליברמן

ובכל זאת, אחרי השיחות בארבע עיניים עם הרמטכ"ל, יהפוך המפגש הראשון שלו עם אלופי המטה הכללי למהלך המסקרן ביותר. מה יהיו תכני השיחה? באיזו אווירה הוא ינהל אותה? האם דבריו יכללו את הסוגיות מעוררות המחלוקת על החייל היורה מחברון ואת פרשת ההתבטאות של סגן הרמטכ"ל יאיר גולן? האם בסופה ייצאו האלופים רגועים או לחוצים יותר?

לאחר מכן נדרש כל שר הביטחון לביקור ולמידה באגפי צה"ל השונים, בזרועות ובפיקודים המרחביים. בצה"ל מבינים היטב כי לבחירת מקום הביקור הראשון בפיקוד המרחבי יש משקל משמעותי מאוד במסר שהוא ירצה להעביר לצה"ל ובחשיבות שהוא מייחס לאותה גזרה. כמו כן, תוך כדי כניסתו לתפקיד יוצגו בפניו תכניות אופרטיביות ומידע מודיעיני רגיש על הזירות השונות. האם יחליט השר להעיר הערות ולבקש שינויים או שיסתפק באישורים הקודמים של יעלון? האם כך יהיה גם לגבי התכנית הרב-שנתית של צה"ל, שאישר שר הביטחון, או שמא יבקש ליברמן לרדת לפרטים הקטנים מחדש ולבצע חשיבה מחודשת?

אביגדור ליברמן במשחק של בית"ר ירושלים. ברני ארדוב
יתייחס לסוגיית החייל היורה מחברון? ליברמן ביציע בטדי/ברני ארדוב

גורמים במערכת הביטחון העריכו אמש כי השר הטרי יישאב מהר מאוד לעבודה ולמידה ולא ימהר לבצע שינויים מרחיקי לכת. מתוקף תפקידו הוא נדרש לאשר מבצעים מיוחדים וגיחות, מקרים שבהם האחריות הביטחונית הרבה המוטלת על כתפיו תורגש היטב. בסביבת ליברמן טוענים כי הוא מגיע עם ניסיון מוכח מהקבינט שבו התקיימו תהליכי קבלת החלטות ביטחוניות חשובות.

סוגיה נוספת שתעמוד על הפרק תהיה מערכת היחסים עם הידידה הקרובה ביותר של ישראל. ליברמן כשר החוץ לא הרבה לבקר בארצות הברית. כשר ביטחון, הוא יידרש לפתח מערכת יחסים קרובה עם בעלת הברית החזקה וראשי הביטחון שלה, ובהם מזכיר ההגנה האמריקאי וראש ה-CIA. העניין מקבל משנה תוקף כשעל הפרק עומדת החתימה על הסכם הסיוע הביטחוני האמריקני, שנדחה ממגוון סיבות למועד לא ידוע. מצב זה מעורר לחץ במערכת הביטחונית בישראל, שכן קיצוץ בסיוע משפיע ישירות על התכנית הרב-שנתית.

גם ניהול משרד הביטחון ידרוש ממנו החלטות מהירות, עוד לפני הרכבת הכוורת הצמודה שתלווה אותו. על הפרק: מינוי מנכ"ל משרד הביטחון, לאחר שאלוף (במיל') דן הראל הודיע באופן מפתיע על סיום כהונתו ופרישה מהתפקיד. יעלון מינה במקומו את אלוף (במיל') אודי אדם, שאמור להיכנס כבר ביום חמישי הבא לתפקיד. במערכת הביטחון רומזים כי ליברמן יידרש להכריע במהירות אם הוא מאשר את המינוי או בולם אותו ומנסה למנות מנכ"ל אחר. הזמן דוחק, כי לפחות לפי גישתו של הראל, הוא אמור למסור את המפתחות ולהמריא ביום חמישי הבא לחופשה ממושכת בחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully