וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה לא בטיפולנו": כך התעלם הנציג הממשלתי מתלונת המנופאי על סכנת חיים

18.5.2016 / 11:06

בהקלטה שהגיעה לידי וואלה! NEWS נשמע מפקח במשרד הכלכלה מתייחס בזלזול לדיווח של נציג איגוד המנופאים על התייבשות של פועל באתר בנייה בחולון. הנציג תוקף אותו על ההזנחה המתמשכת של המנופאים ועל כך שחברות הבנייה פועלות ללא פיקוח. האזינו

צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכה: שניר דבוש

עשרות פניות של מנופאים שהתלוננו על תנאים קשים ומסכני חיים בעבודתם, התקבלו החל מאתמול (שני) בוועד הפעולה באיגוד מפעילי עגורן צריח של ההסתדרות. זאת, בעקבות הכתבה שפורסמה אתמול בוואלה! NEWS על עלייה במספר מקרי הפגיעות בחיי פועלי בניין והקשיים עמם מתמודדים פועלי בניין ומנופאים שעובדים תחת גל החום הכבד ומסכנים את חייהם.

שיחה שהגיעה לידי וואלה! NEWS מציגה כיצד מפקח בכיר במשרד הכלכלה, שאמון על אכיפת חוקי הבטיחות, הגיהות והבריאות מתנער באופן מוחלט מתלונה של מנופאי שהתעלף וביקש עזרה ראשונה ונדחה על ידי קבלן מחברת הבנייה שיתופית.

עוד בוואלה! NEWS:
אישיות משפטית בכירה הוצאה לחופשה כפויה בשל "נסיבות בעייתיות"
חבר קרוב של קובי פרץ: "הוא לא אחד שמכניסים לבית סוהר"
משרד הרווחה יגדיל את תקציב הסיוע לקהילת הלהט"ב ל-8 מיליון שקל

פרויקט הבנייה של גינדי בתל אביב, שוק הסיטונאים. אוגוסט 2015. ראובן קסטרו
תנאי עבודה קשים ומסכני חיים. אתר בנייה בתל אביב/ראובן קסטרו

דן ורשבסקי חבר באיגוד מפעילי עגורן צריח התקשר אתמול לבוריס קרקוב, מפקח במשרד הכלכלה ורכז תחום בנייה במחוז המרכז, לאחר שקיבל פנייה ממנופאי שסבל מהתייבשות כאשר עבד על המנוף באתר בנייה בחולון. המנופאי ביקש ממעסיקו עזרה ראשונה ונענה בשלילה. קרקוב השיב באפתיות לפנייתו של ורשבסקי.

ורשבסקי: "בוריס שלום, מדבר איתך דן ורשבסקי, אני מהתאגדות המנופאים בוועד. אנחנו צריכים את עזרתך, פנה אלי מנופאי מחולון. החברה שבונה שם היא חברת שיתופית. מנופאי שעובד על מנוף ללא מזגן שזה חוקי הבן אדם היה חצי מעולף. בקושי נכנס למנהל העבודה וביקש ממנו להזמין אמבולנס. מנהל העבודה סירב, יש הוכחות יש הקלטה יש הכל".
קרקוב: "זה לא אלינו".
ורשבסקי: "זה נחשב תאונת עבודה, למי אני פונה?".
קרקוב: "מדווחים".
ורשבסקי: "למי, למי? תייעץ לי, אני מנסה לפנות אליך. אם קורה מצב שאדם נפגע בעבודה למי פונים?".
קרקוב: "מה זה נפגע?".
ורשבסקי: "התייבשות".
קרקוב: "על מה? לא נתנו לו מים?".
ורשבסקי: "נתן לו מים אבל הוא ביקש אמבולנס והוא העיף אותו מהמשרד".
קרקוב: "זה לא אנחנו. אם לא היו נותנים לו מים אז כן בבקשה".
ורשבסקי: "יש חוק במדינה לגבי הגשת עזרה ראשונה. הוא המעביד שלו, הוא חייב לתת לו עזרה ראשונה".
קרקוב: "אדון דן, אנחנו לא יכולים לטפל בכל האנשים, ובמיוחד באנשים שהם לא בטיפולנו".
ורשבסקי: "אז בטיפול מי זה? מי מטפל במקרים כאלו?".
קרקוב: "לא יודע".
ורשבסקי: "זה תאונת עבודה ואם הוא התעלף זה בטיפולכם, זה דבר מוזר אבל בסדר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גיליון שחרור של המנופאי לאחר שפונה למרכז רפואה דחופה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ורשבסקי לא ויתר והגיע בעצמו אל אתר העבודה, שם קיבל כתף קרה גם ממנהל העבודה וממנהל הפרויקט. "שאלתי אותם שאלה פשוטה למה לא הזעקתם אמבולנס לבחור", סיפר. לדבריו, מנהל הפרויקט השיב כי הוא לא חייב לספק לו תשובות, וכי הפועל פינה את עצמו לבד אל בית החולים.

ורשבסקי סיפר כי לא הופתע מתגובתו של המפקח ממשרד הכלכלה ולטענתו מדובר בהתנהלות שגרתית מצד המשרד. "מדובר פשוט בהזנחה של המשרד וחוסר רצון לעבוד ולשמור על החיים שלנו, מדובר בחיי אדם, זה לא בדיחה" אמר. הוא הוסיף כי לבד מהמקרה המתואר בהקלטה פנו אליו עוד שלושה מנופאים שירדו מהמנוף כי לא היו מסוגלים להמשיך לעבוד בחום הכבד.

"איך אפשר לעבוד בתנאים כאלו? זה בלתי אפשרי. זו פשוט סכנת חיים - או שאתה יורד ומאבד את העבודה או שאתה מתעלף, אחד מהשניים. מנהלי העבודה לא נותנים לרדת הם לא יעצרו את העבודה בגלל זה. מדובר בחיים או מוות", סיפר ורשבסקי. לדבריו, משרד הכלכלה מזניח את ענף הבנייה בכלל ואת המנופאים בפרט, וחברות הבנייה "עושות בחייהן של העובדים כרצונן ללא פיקוח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תלונות מנופאים בקבוצת פייסבוק על תנאי העבודה הקשים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תלונות מנופאים בקבוצת פייסבוק על תנאי העבודה הקשים/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראובן בן שמעון, ממונה בטיחות ומייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מתח ביקורת חריפה על גורמי האכיפה ובראשם מנהל הבטיחות והבריאות בתעסוקה במשרד הכלכלה. "המערב הפרוע זה כאן בישראל באתרי הבנייה בכל רחבי הארץ", אמר. "איש הישר בעינו יעשה, כל שבוע סיפור חדש וכל שבוע הפקרות חדשה בתחום הבטיחות שעולה בחיי אדם". לדבריו, משרד הכלכלה איננו מבצע את תפקידו ושבוי בתפיסה שהכל מתחיל ונגמר במשאבים ובתקנים.

בן שמעון הוסיף כי יש לשנות את החקיקה בנושא הבטיחות וקרא לפרק את מנהל הבטיחות ולהעביר את סמכויותיו לידי המוסד לביטוח לאומי. "לא ייתכן שמדינת ישראל הוציאה השנה 4.5 מילארד שקל על תשלום לנפגעי תאונות עבודה. הדבר מעיד על זילות בחיי אדם והפקרות מתמשכת", אמר.

ח"כ אייל בן ראובן הגיב לפרסום ההקלטה ואמר כי "השיחה המוקלטת בין נציג איגוד המנופאים למפקח משרד הכלכלה ממחישה את האדישות ואוזלת היד המוחלטת של משרד הכלכלה, בראשות ראש הממשלה, ביחס לתאונות הבניין. נציג האיגוד מדווח על מנופאי שהתעלף, ולא זכה לסיוע מצד הקבלן האחראי, ומפקח משרד הכלכלה פשוט מתנער מאחריות. הטיוח והיעדר הפיקוח מצד משרד הכלכלה פשוט זועקים לשמיים. אם זו הרוח השלטת במשרד הכלכלה, לא פלא שתאונות באתרי הבנייה הפכו למכת מדינה".

ממשרד הכלכלה נמסר: "אין תגובה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully