וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגיעה בתעשיות הביטחוניות": הצעד האמריקני שמקשה על הסכם הסיוע

17.5.2016 / 6:30

ארה"ב מקדמת צעד שנוי במחלוקת: קיצוץ היקף הכסף המגולם לשקלים בתוך תקציב הסיוע, שמשמש לרכישת אמצעי לחימה מחברות ביטחוניות בישראל. גורמים במערכת הביטחון מזהירים כי מהלך זה ייפגע בתקציב הביטחון ובתעשיות בארץ

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: גדי וינסטוק

(יעלון בחודש פברואר: "מעריך שנגיע לסיכום על הסיוע מארצות הברית בשבועות הקרובים")

ההסכם הביטחוני בין ארצות הברית לישראל טרם נחתם, וככל שעובר הזמן נראה כי תאריך סיום המשא ומתן רק הולך ומתרחק. תחילה, העריכו גורמים במשרד הביטחון ובצה"ל כי עד סיומו של חג הפסח ייחתם ההסכם, ואולם השבועות עברו והדיונים סביב החתימה על הסכם נותרו בעינם.

לוואלה! NEWS נודע כי נוסף להחלטה האמריקנית שלא להגדיל את היקף תקציב הסיוע הביטחוני לישראל, שעומד כעת על 3.2 מיליארד דולר בשנה, בכוונת ארצות הברית לקצץ את היקף הכסף המגולם בתוך התקציב שניתן להמיר לשקל כדי לרכוש אמצעי לחימה, ציוד ותשתיות מחברות ביטחוניות ישראליות. מדובר בצעד שעשוי לפגוע בהכנסות של חברות ישראליות על חשבון עלייה בהכנסה עבור חברות אמריקניות.

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
הותר לפרסום: נעצר פלסטיני שהבריח אמצעי לחימה לחמאס דרך הים
פיגוע דקירה בירושלים: צעיר נפצע קל; המחבל נתפס ונעצר
יעלון למפקדים: "הביעו דעה גם אם היא מנוגדת לדרג המדיני"

"כיפת ברזל" הוכיחה את יעילותה - אך נחלה כישלון מסחרי בעולם. טל אנגלנדר
"הכוונה האמריקנית תפגע באטרקטיביות התקציב". כיפת ברזל/טל אנגלנדר

במסגרת הסכם הסיוע יכולה ישראל להמיר רבע מהתקציב האמריקני לשלושה מיליארד שקלים, כסף שמשמש לרכישה מחברות ישראליות. במערכת הביטחון מתנגדים לגישה האמריקנית לצמצם את סכום הכסף שניתן להמיר לשקל, מאחר שיש לה השפעה ישירה על תקציב הביטחון השנתי בישראל. כך, לאורך טווח, תשפיע הגישה לרעה על התעשיות הביטחוניות בארץ בפרט והמשק הישראלי בכלל.

בשנים האחרונות סובלות החברות הישראליות מירידה בהיקף הייצוא ביטחוני מסיבות רבות. קיצוץ בסכום הכסף שניתן להמיר לשקל לצורך רכישה בישראל יהווה מכה נוספת עבור תעשיות אלו.

גורם בכיר לשעבר במערכת הביטחון אמר לוואלה! NEWS כי "הכוונה האמריקנית לבטל את המרת התקציב לשקלים, גם אם יהיה מדובר בקיצוץ, יש בכך פגיעה משמעותית מאוד באטרקטיביות של תקציב הסיוע הביטחוני מארצות הברית".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בפגישה עם יו"ר המטות המשולבים, רמטכ"ל צבא ארה"ב, גנרל ג'וזף דאנפורד. מרץ 2016. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
המו"מ נמשך. יעלון וג'וזף דנפורד, יו"ר המטות המשולבים בצבא ארה"ב, מרץ 2016/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

הוא הוסיף: "לדוגמה, כשאנחנו רוכשים את מטוס ה-F-35 מארצות הברית יש לכך גם נגזרת נוספת בשקלים. אנחנו נדרשים להקים לטייסת תשתיות מתקדמות, אמצעי אחזקה ומסלולים מיוחדים וחלק מהתקציב לכך משולם בשקל שהמירו מהתקציב האמריקני. לכן, קיצוץ או ביטול בכסף שניתן להמיר לשקל פוגע בתקציב הביטחון ובתעשיות הביטחוניות". גורמים נוספים במערכת הביטחון העריכו כי מדובר במהלך שנעשה ברוח בניסיון להראות שהממשל מקצץ, מתייעל ומייצר מקומות עבודה בארצות הברית.

בשלב זה במשרד הביטחון מתנגדים נחרצות לכוונה האמריקנית ועל כן, בין היתר, המשא ומתן בעניין הסיוע הביטחוני ממשיך ומתנהל. למרות העיכוב בחתימה על התקציב האמריקני, סוכמו בין ארצות הברית לישראל פריצות דרך בתחום שיתוף הפעולה בסייבר ובאיסוף המודיעין, סוכם על שיתוף פעולה רחב יותר בתחום ההגנה האווירית, ויותר מבצעים משותפים ותרגילים בין הצבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully