וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון למפקדים: "הביעו דעה גם אם היא מנוגדת לדרג המדיני"

אמיר בוחבוט, טל שלו

15.5.2016 / 21:00

באירוע לכבוד יום העצמאות בקריה הוסיף שר הביטחון לגבות את אלוף יאיר גולן לאחר הסערה סביב נאומו: "מפקדים בצבא טוב יכולים לומר את שעל לבם ללא חשש". נתניהו: "הם מדברים בחופשיות - בפורומים הרלוונטיים"

צילום: אבי כהן, עריכה: מתן חדד

שר הביטחון משה יעלון נשא הערב (ראשון) נאום במהלך טקס קבלת הפנים ליום העצמאות בקריה בתל אביב. בין היתר, התייחס השר למאורעות האחרונים בצה"ל, ובהם סערת נאומו של סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן ופרשת הירי במחבל הפצוע בידי החייל אלאור אזריה. יעלון הוסיף לגבות את חופש הביטוי עבור מפקדי צה"ל והתייחס לטוהר הנשק כערך עליון עבור החיילים.

"גם הערב אני שב ודורש מכם ומפקודיכם: המשיכו לומר את אשר על ליבכם. עשו זאת גם אם הדברים אינם חלק מהזרם המרכזי, ואף אם הם חולקים על רעיונות ועמדות שהפיקוד הבכיר או הדרג המדיני אימצו", קרא יעלון, ככל הנראה בהתייחס לנאום שבו טען אלוף גולן כי הוא מזהה תהליכים בישראל שמזכירים את גרמניה של שנות ה-30 וספג על כך ביקורת קשה, גם מראש הממשלה בנימין נתניהו.

"אל תחששו, אל תהססו, אל תירתעו", המשיך יעלון. "הוסיפו להיות אמיצים לא רק בשדה הקרב, אלא גם סביב שולחן הדיונים. צבא טוב הוא צבא שמפקדיו, זוטרים כבכירים, חשים בטוחים ביכולתם לומר את דעתם בכל עת, בידיעה שלא ייפגעו".

שר הביטחון משה יעלון נואם בקרייה תל אביב. אבי כהן
"אל תחששו, אל תהססו, אל תירתעו". יעלון/אבי כהן

בלשכת ראש הממשלה התייחסו לדבריו של יעלון ומסרו כי "נתניהו נותן גיבוי מלא לצה"ל, מפקדיו וחייליו. ראש הממשלה איתן בדעתו שהשוואה לגרמניה הנאצית היתה אמירה לא ראויה, בעיתוי לא ראוי וגרמה לישראל נזק בזירה הבינלאומית. מפקדי צה"ל אומרים את דעתם בחופשיות, בפורומים הרלוונטים ובנושאים שתחת אחריותם. צה"ל הוא צבא העם וצריך לשמור אותו מחוץ למחלוקות פוליטיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה. 15 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
"צריך לשמור את צה"ל מחוץ למחלוקות פוליטיות". נתניהו/פול צלמים, אמיל סלמן

בהתייחסו לערכי טוהר הנשק שעלו לדיון נרחב בעקבות מעשיו של החייל אלאור אזריה, שירה למוות במחבל פצוע בחברון וזכה לגיבוי רב ברשתות החברתיות, אמר יעלון: "ערכי צה"ל מלווים אותנו מאז הקמתו, והתעצבו במהלך השנים. המוסר, טוהר הנשק, יכולתנו לחקור ולתחקר ולהודות בטעויות - הם בראש ובראשונה הבסיס לחשיבות השמירה על צבא איכותי ובריא, על חיילים ומפקדים המכירים בדרך ומאמינים בצדקתה ועל זכותנו המלאה, הן כלפי עצמנו והן כלפי העולם, להיאבק בדורשי רעתנו".

על ההתלהמות בנושא וככל הנראה בתחומים נוספים, אמר יעלון שמדובר במאבק ב"מיעוט קיצוני הפועל בשטח וברשתות החברתיות. חלקו הסתנן גם לזרם המרכזי בחברה, בכסות ובמסווה, והוא מנסה להשפיע על דמותו ועל ערכיו של צה"ל. זהו מאבק משמעותי מאין כמותו, אולי החיוני והחשוב ביותר מזה שנים ארוכות. לא רק על דמותו של צה"ל, אלא גם על דמותה של החברה הישראלית.

סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן בעצרת ערב יום השואה במכון משואה, קיבוץ תל יצחק. מאי 2016. אסף שילה/ ישראל סאן, מערכת וואלה! NEWS
מקבל גיבוי נוסף מיעלון. אלוף גולן/מערכת וואלה! NEWS, אסף שילה/ ישראל סאן

"אין זה עניין של ימין או שמאל, שכן הרוב השפוי בחברה הישראלית, מכל צדי הקשת הפוליטית, חותר לשמור על צה"ל ערכי, ועל חייליו ומפקדיו מוסריים ואנושיים. הם אכן כאלו, ואם יש חריגות - אנו יודעים לטפל בהן בנחישות, ולא לאפשר יד קלה על ההדק, התלהמות ונקמנות או אבדן עשתונות".

יעלון הבהיר עוד כי אמנם צה"ל יגבה את מי ששוגה בתום לב, אך "לא נהיה סובלניים כלפי מי שחורג מסמכות ופועל בניגוד לחוק ולערכים. במפגשיי הרבים עם חיילים וחיילות אני נפעם לראות אחריות ובגרות, של מי שמבינים את חשיבות המשימה ומודעים לגודלה. יש להם שאלות, ותפקידם של המפקדים הוא לענות עליהן. להתוות להם דרך, מהוראות פתיחה באש, עבור בהכנתם לאתגרים הניצבים בפניהם ועד לקביעת נורמות ערכיות ברורות. בכל אלו יטפלו המפקדים, ולא אף גורם אינטרסנטי אחר".

החייל אלאור אזריה, בית הדין בקסטינה. 29 במרץ 2016. לירון מולדובן
"לא נהיה סובלניים כלפי מי שפועל בניגוד לחוק ולערכים". אזריה מובא לבית המשפט בחודש שעבר/לירון מולדובן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully