וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ה-F-35 קטלני יותר מכל מטוס": ריאיון עם טייס החמקן שבדרך לצה"ל

20.2.2016 / 16:00

"חלומו של כל טייס", "שורד כמו שאף מטוס לא יכול", "הקסדה מאפשרת לנו לראות את העולם אחרת". למרות התקלות, המחיר וסימני השאלה, צה"ל הפך את ה-F-35 החמקן למטוס העתיד שלו, ונערך לקליטתו בדצמבר 2016. טייס הניסוי של הפרויקט מכיר אותו יותר מכל אחד. ריאיון בלעדי

צילום: באדיבות לוקהיד מרטין ,עריכה: ניר חן

מתחת לעיניו הבוחנות של תא"ל ליהוא הכהן, מפקד בסיס נבטים שבנגב, נרשם עוד פרק מפואר במורשת הקרב של חיל האוויר הישראלי, המתמודד עם איומים מאיראן, סוריה, לבנון וגם מרצועת עזה. צוותים אמריקאיים וישראליים נערכים במלוא המרץ לקליטת "אדיר", מטוס F-35 מתוצרת חברת "לוקהיד מרטין", בחודש דצמבר השנה. ההכנות בעיצומן והמתח מורגש היטב באוויר. טייסי הקרב הוותיקים בחיל נחשפו להקמת הטייסת החדשה "נשר הזהב", ומספרים כי רמת דיוק והשכלולים שוברים שיאים בצה"ל. "הצוותים האמריקאיים שמעורבים בכל פרט בתוך הטייסת מטמיעים ארכיטקטורה שלמה בבנייה, שנועדה לתת מענה להפעלת המטוס ביתר קלות. הכול טכנולוגי, הכול ידידותי, הכול פשוט אבל גם כל פעולת אחזקה נשלטת על ידי חדר בקרה מרכזי של האמריקאים, מה שיאפשר עלות זולה לאחזקה", מספרים הטייסים.

אין ספק שיכולותיו של F-35, שייתכן שיהיה המטוס המאויש האחרון, מרחיבות את הדמיון. כבר עכשיו ניתן לכתוב כי חתימת המכ"ם שלו נמוכה מאוד בהשוואה ל-F-15 מה שהופך אותו למטוס הקרב הטקטי החמקני ביותר בעולם. לפיכך הוא תמיד יוכל להוות את המכה הראשונה והחשאית כדי להפתיע את האויב בטווחים קרובים ורחוקים. גורמים במערכת הביטחון נזהרים בלשונם, אך רומזים כי הוא ידע גם לתת מענה מוחץ למערכת ההגנה הרוסית S-300 ויותר מכך. חבילת החיישנים שלו היא מהגדולות ביותר שהותקנו אי פעם על מטוס קרב, והופכות אותו לרואה ואינו נראה.

"ה-F-35 מסוגל להביס את ההגנה האווירית הכי מתקדמת. הוא ישרוד במקומות שאף מטוס לא יוכל", אומר לוואלה! NEWS אל נורמן, טייס הניסויים הראשי של פרויקט F-35, בריאיון מיוחד ממפעל הייצור בפורת' וורת' שבטקסס. נורמן מוביל את תהליך הפיתוח של המטוס ומספר על חוויית ה-F-35 וסודותיו מתא הטייס.

מטוס אף-35. לוקהיד מרטין, אתר רשמי
"ישרוד במקומות שאף מטוס לא יוכל". מטוס F-35/אתר רשמי, לוקהיד מרטין
המערכות ב-F-35 פועלות תחת מעטפת הגנה קשוחה מאוד מפני מתקפות סייבר, וישנן בדיקות תקופתיות שנועדו למנוע פריצות אויב

איזו תכונה בולטת במיוחד ב-F-35?

"ה-F-35 תוכנן כדי להתמודד עם מערכות ההגנה האוויריות המתקדמות ביותר, לזמנו ולעתיד. כך שמה שיש הוא מטוס שמשלב לא רק את יכולותיו של הרדאר, וכעת ניתן לתקוף ולהביס כעת מערכות ההגנה שכאלה כעת וגם בעתיד. יתרון נוסף שלו היא בכך שהמערכת בנויה לגדילה, וכשאני אומר זאת אני מתכוון לכך שהוא בר-התאמה למצב הקיים. הוא מתאים כעת ויתאים גם בעתיד. זה מה שהופך את המטוס הזה לרלוונטי לא רק לעשור הזה, אלא גם לעשורים הבאים".

מטוס העתיד החמקני הוא התשובה של חיל האוויר הישראלי למאמץ של חיזבאללה להשיג מערכות הגנה אוויריות מתקדמות. צוותי עבודה שנכחו בשיחות עם האלוף עמיקם נורקין, בעבר ראש מטה חיל האוויר וכיום ראש אגף התכנון, מספרים כי הוא מתרגש כשהוא מדבר על הפרויקט בו הוא מעורב באופן עמוק מאוד.

המחשבים שהותקנו בו הם קומפקטיים וחזקים. הם מאפשרים לו לנתח נתונים במהירות ולשלב את המידע הרב שהוא צובר מסנסורים רבים, גם עם כלי תקיפה אחרים באוויר, בים וביבשה, מה שהופך אותו למכפיל כוח גם בתחום ההגנה על המרחב, כי הוא רואה בו זמנית רחוק יותר וכן מספר רב של מוקדים. בהתאם לרמת המחשוב המטוס, התוכנה ואפליקציות המשימה, פועלות המערכות תחת מעטפת הגנה קשוחה מאוד מפני מתקפות סייבר, וישנן בדיקות תקופתיות שנועדו למנוע פריצות אויב.

מהם היתרונות של ה-F-35 בהתחמקות מרדארים? האם הוא יכול להתמודד עם מערכות ההגנה האוויריות המודרניות?

"ה-F-35 מיוחד בשילוב כמה יכולות בפלטפורמה אחת: מערכת נשק, שמאפשרת לטייס לבצע מהלכים שלא יכול היה לעשות קודם לכן", משיב נורמן. "יש מודעות למצב שלא הייתה קודם. שיפרנו את היכולת לשתף את טייס המשנה במידע הזה, וגם את צוות הפיקוד שנותר על הקרקע. ה-F-35 נותן לנו ראות על כל העולם שלא הייתה קודם. אנחנו יודעים על כל מה שקורה סביבנו. אנחנו יודעים זאת כל הזמן. ואנחנו מחליטים מה ההחלטות שנעשה. זה מאפשר לנו יכולת טובה יותר לשרוד בכל סביבה שאנחנו מתנהלים בה".

לפי תכנית העבודה יתקבלו בשנת 2017 בחיל האוויר ארבעה סימולטורים להכשרת טייסים. בנוסף לכך, בשנת 2018 יגיע מטוס ניסויים מסוג F-35 כדי שצה"ל, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות בישראל יוכלו לפתח אמצעי לחימה ומערכות מתקדמות שישדרגו את יכולותיו של ה"אדיר" אל מול מה שקיים בדגם המקורי של המטוס.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המטוס הזה רלוונטי לא רק לעשור הזה, אלא גם לעשורים הבאים", אלן נורמן, טייס הניסוי הראשוי של מטוסי האף-35/מערכת וואלה!, צילום מסך
הקסדה הישראלית שפותחה על ידי "אלביט מערכות אמריקה" בשיתוף עם רוקוול קולינס, מספקת תצוגה דו-עינית ברזולוציה גבוהה ובשדה ראייה רחב, שמאפשרת לטייס לפעול ביום ובלילה ובכל תנאי מזג אוויר, כולל תמונה דרך גוף המטוס

בשלב זה למכ"ם של המטוס אין אינטגרציה עם חימוש תוצרת כחול לבן. חשוב לציין כי במסגרת עסקת הענק וההתעקשות של שרי הביטחון אהוד ברק ומשה בוגי יעלון, שולבו תעשיות ביטחוניות ישראליות בייצור המטוס באמצעות עסקאות גומלין בסך שלושה מיליארד שקל.

התעשייה האווירית הקימה קו ייצור כנפיים ל-F-35 קו הייצור המתקדם אמור לייצר ארבעה זוגות כנפיים בחודש שיחוברו לגוף המטוס במפעלים שבארצות הברית. זוג הכנפיים הראשון נמסר לחברה המייצרת בחודש יוני 2015, והחודש נחתם חוזה הזמנות נוסף ל-40 זוגות כנפיים מישראל.

מערכת תצוגה בקסדה של אלביט (מערכת HMDS) הוגדרה כפורצת דרך בקנה מידה עולמי. הקסדה הישראלית שפותחה על ידי "אלביט מערכות אמריקה" בשיתוף עם רוקוול קולינס, מספקת תצוגה דו-עינית ברזולוציה גבוהה ובשדה ראייה רחב, שמאפשרת לטייס לפעול ביום ובלילה ובכל תנאי מזג אוויר, כולל תמונה דרך גוף המטוס בזכות הסנסורים המתקדמים. הקסדה תקרין את כל המידע החיוני מול עיני הטייס בזמן שהוא ממשיך להתמקד בכל המתרחש סביבו. כמו כן היא מספקת חמצן ומיגון מפני חומרים כימיים וביולוגיים.

חברת "אלביט מערכות – סאיקלון" מייצרת 16 חלקים ייחודיים עבור המטוס, מחומרים מורכבים הכוללים מעטה חיצוני, חיפויים, רצועות ומכלולי דלתות. אלביט מספקת מערכת שמשלבת יותר מ-40 פונקציות בתחום התקשורת, ניווט וזיהוי (כולל מערכת אינטרקום בין הטייס לצוות על הקרקע או מטוס תדלוק), מכ"ם גובה, ומכשיר קשר לגיבוי במצבי חירום. האלוף נורקין העריך בשיחות סגורות כי עד סוף שנת 2017 תהפוך הטייסת למבצעית, וכי עד סוף שנת 2018 אמורים לנחות בישראל 19 מטוסים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלביט מספקת מערכת שמשלבת יותר מ-40 פונקציות בתחום התקשורת/מערכת וואלה!, צילום מסך
הניסויים והייצור יצרו רושם כי מדובר בפרויקט שאפתני שסובל מבעיות מגוונות. משרד ההגנה האמריקאי נדרש לתת הסברים לדרגים הבכירים בממשל האמריקאי, ו-ויכוחים דומים התנהלו במדינות נוספות שעתידות לקלוט את המטוס, כגון אוסטרליה וישראל

בשלב זה לפי דיווחים רשמיים של "לוקהיד מרטין" 160 מטוסי F-35 סופקו ללקוחות שהגדול ביניהם הוא הצבא האמריקאי, ו-106 מטוסים נמצאים בשלבי ייצור ובנייה. על גבי ארבעה מהם הוטבע דגל ישראל, ועל אחד מהם כתב מפקד חיל האוויר לשעבר האלוף עידו נחושתן את חתימתו בעת ביקור במפעל, כדי להתרשם מקצב ואיכות הבנייה בפס הייצור שאורכו 1.6 ק"מ.

עלותו של המטוס בשלב זה היא 110 מיליון דולר. המחיר גרר אחריו ביקורת לא רק בישראל אלא בקרב כל המדינות השותפות, ובהתאם לכך בוצעו תחקירים סביב קצב הפיתוח של המטוס. הניסויים והייצור יצרו רושם כי מדובר בפרויקט שאפתני שסובל מבעיות מגוונות. משרד ההגנה האמריקאי נדרש לתת הסברים לדרגים הבכירים בממשל האמריקאי, ו-ויכוחים דומים התנהלו במדינות נוספות שעתידות לקלוט את המטוס, כגון אוסטרליה וישראל. בחודש דצמבר 2015 דיווחו מנהלי הפרויקט כי אותרו במטוס 700 ליקויים, ומתוכם כבר טופלו ותוקנו 419.

לדוגמה, היכולת של מערכת המשימה לספק מידע לגבי הנעשה 360 מעלות סביב הטייס הודגמה פעם אחר פעם, ובעיות שנתגלו בתצוגת הקסדה החדשנית נפתרו. אלו כנראה חבלי הלידה של מטוס פורץ דרך. עוד דיווחה החברה כי בחודש ינואר השלים המטוס למעלה מ-50 אלף שעות טיסה תוך מימוש "הפרמטרים החשובים של הביצועים", להשגת מאפייני חמקנות. עד כה השלים הפרויקט 78% מתוכנית ניסויי הטיסה (8,000 גיחות) ללא תקלות רציניות. ניסויים בפעולות מרכזיות של המטוס כמו תדלוק באוויר, שחרור חימוש וירי מהתותח בוצעו כמתוכנן.

קליטת מטוס ה"אדיר" בדצמבר השנה בבסיס נבטים ישדרג את נתוני הפרויקט שכבר עתה פרוס על פני עשרה בסיסים צבאיים ברחבי העולם, יותר מ-240 טייסים זרים, מרביתם אמריקאיים, ו-2,400 אנשי תחזוקה שהוכשרו למשימה. תריסר מטוסי F-35 בינלאומיים מופעלים כיום על-ידי אוסטרליה, איטליה, בריטניה, הולנד ונורבגיה, כאשר איטליה הפכה בשנת 2015 לבעלת הברית הראשונה שהטיסה F-35 במרחב אווירי זר. פרט לקנדה שטרם חתמה על חוזה הזמנות כל המדינות השותפות הבינלאומיות בתוכנית נשארו מחויבות לתהליך הרכש ונוספו אליהן: יפן וקוריאה ומתנהלים מגעים עם מדינות נוספות כולל במזרח התיכון.

מה אתה חושב על הבעיות במערכת ה-F-35 שעלו במספר דוחות?

"חשוב לזכור שאנחנו עדיין בשלב הפיתוח, למרות שעברנו לייצור", אומר נורמן. "בטיסות ניסיון אנו מצפים לגלות בעיות שלא ידענו על קיומן לפני. זו מטרת טיסת מבחן, ומהר מאוד נמצא חלקים שנצטרך לתקן ולחדד. זו מטרתנו בתכנית טיסות הניסיון. אני יכול לומר שכל הדברים האלה באים יחד לקראת סוף שלב הפיתוח, ויש לנו מטוס טוב מאוד שאנו נשווק לחילות האוויר בעולם".

הצצה למטוס העתיד של חיל האוויר הישראלי.
"חשוב לזכור שאנחנו עדיין בשלב הפיתוח, למרות שעברנו לייצור"
אני ממש זוכר את הפעם הראשונה שבה התיישבתי והטסתי את המטוס. התרגשתי ללמוד את המערכות החדשות שקיימות בו. הוא חלומו של כל טייס"

ישראל רכשה עד כה 33 מטוסי "אדיר", ולפי הערכות גורמים במשרד הביטחון יגיע היקף הרכש בשנים הקרובות לפי בקשת חיל האוויר ל-75 מטוסים. גורמים בישראל אישרו כי בהנחיית הדרג המדיני נבדקת האפשרות לרכוש את דגם המטוס שממריא במסלול קצר ונוחת אנכית כמו מסוק. בחודשים האחרונים התבשרו נציגי משרד הביטחון כי מחירו של המטוס עשוי לרדת בעקבות היקף ההזמנות. הצפי של משרד ההגנה האמריקאי הוא למחיר של 85 מיליון דולר בשנת 2018 עבור הדגם הנפוץ ביותר (F-35A) אותו רכשה ישראל. לפי הערכות מומחים, המחיר מתקרב למחיר מטוס F-16 מהדגם החדיש ביותר שפותח בשנות ה-70', והוא איננו חמקני. לפי נתונים רשמיים של משרד ההגנה האמריקאי, התכנית כוללת חוזי רכש של 600 מטוסי F-35 על-ידי בעלות הברית, בנוסף ל-2,443 המטוסים שיירכשו על ידי שלושת הזרועות הצבאיות בארה"ב.

אתה זוכר את הפעם הראשונה שהטסת F-35? אתה יכול לחלוק אתנו איך הרגשת? האם חששת? זה היה שונה מלהטיס מטוסים אחרים?

"כטייסי מבחן יש לנו את ההזדמנות לטוס פעמים רבות במטוסים שונים. כשמוניתי לטייס הניסוי הראשי של F-35 התרגשתי מאוד. התרגשתי להיכנס לתא הטייס ולבצע את כל התרגילים וללמוד כיצד להטיס את המטוס. אני ממש זוכר את הפעם הראשונה שבה התיישבתי והטסתי את המטוס. התרגשתי ללמוד את המערכות החדשות שקיימות בו, במיוחד הקסדה. לראות את הטכנולוגיה החדשה שהכנסנו בקסדה הנפלאה. רובה פותחה ב'אלביט' שבחיפה. היא מעניקה לנו חיזיון חדש של העולם החיצון שלא הייתה לי קודם לכן במטוס. זה, יחד עם קלות השימוש במטוס, הופך אותו לחלומו של כל טייס קרב".

חילות אוויר מודרניים דורשים כלי טיס חדשניים. אלו מאפיינים ייחודים יש באף-35?

"מטוס ה-F-35 תוכנן מלכתחילה כדי לתקוף מערכות הגנת אוויר מתקדמות. אלה דברים ייחודיים ל-F-35 שעיצבנו עבורו. הופך אותו למטוס שאין לו אח ורע בעולם מבחינת יכולות התמודדות עם איומים מהאוויר".

ל-F-35 יש מערכת מחשוב מאוד מתקדמת, תוכל להרחיב על ההבדלים בינה לבין המערכות הקיימות?

"כשאנו מוסיפים את הראדרים במטוס קרב, הוא מאפשר למטוס לחדור ולתקוף את מערך ההגנה האווירי של האויב. לא לבדו, אלא במשולב עם מערכות מתקדמות, מערכת תצפית סביבתית שהוספנו לטייס, הקשר עם העולם החיצון הוא עם גורמים נוספים. כשאנו משלבים את כל ההיבטים האלה במטוס, אנו מקבלים מטוס שיכול לעשות דברים, להגיע למקומות, לשרוד ולהיות קטלני כמו שאף מטוס לא יכול".

מטוס אף-35. לוקהיד מרטין, אתר רשמי
ישראל רכשה עד כה 33 מטוסי "אדיר"/אתר רשמי, לוקהיד מרטין
"עבורי כטייס המטוס מעניק תחושת מודעות לסביבה. זו היכולת האולטימטיבית שניתן לתת לטייס - היכולת לדעת מה קורה סביבו בכל רגע נתון. זה מאפשר לנו להיות טקטיקנים ולא טכנאים שעסוקים בתפעול מערכות טכניות"

מה אתה הכי אוהב ב-F-35?

"עבורי כטייס המטוס מעניק תחושת מודעות לסביבה. זו היכולת האולטימטיבית שניתן לתת לטייס - היכולת לדעת מה קורה סביבו בכל רגע נתון. זה מאפשר לנו להיות טקטיקנים ולא טכנאים שעסוקים בתפעול מערכות טכניות. הטייס יכול לראות מה עומד לפניו ומסביבו, לתרגם את המידע הזה, ולהשתמש ביכולות שיש בנו כדי להביס את האויב, לשרוד בסביבה בה אנו חיים ולהוציא לפועל את המשימה שלנו בצורה הטובה ביותר. ה-F-35 נותן לטייס יכולות ייחודיות לעשות זאת. הטכנולוגיה המצוינת שהוספנו היא לדוגמה הקסדה. היא מאפשרת לנו לראות את עולם בדרך אחרת. בלחיצת כפתור אני יכול להחליף את מצלמת ראיית לילה. זו יכולת שאין לי במטוס אחר. כעת, הטייס עומד במרכז ומחליט האם להתקרב לאויב או לא. זה מטוס אולטימטיבי וטוב מאוד לטייס".

האם לדעתך ה-F-35 יהיה מטוס הלחימה האחרון שמאויש בידי אדם?

"אחד המפתחות הגדולים ללחימה טקטית ולמטוסי קרב, היא היכולת להיות גמיש בסביבת הלחימה. אני סבור שתמיד נצטרך את הגורם האנושי במטוסי קרב, אדם שמעורב בלחימה, שיכול לקבל החלטות ולהחליט לאן ללכת, כיצד לגשת".

מהו ייחודו של F-35 מסוג B בהשוואה למודלים אחרים?

"ישנם שלושה דגמים של F-35: A,B,C. בכנות, ההבדל בין השלושה היא תדירות החזרה לקרקע. בתוך תא הטייס המערכות זהות לחלוטין. מודל B מאפשר למטוס לבצע המראה קצרה ונחיתה מאוזנת. הוא מאפשר לבצע נחיתה במרחב קטן יותר. זה משהו שלא ניתן לעשות עם מודל A. גם לא עם מודל C, שמאפשר לבצע נחיתה רק במרחב גדול".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאב הראש של חיל האוויר הישראלי לא מסתיים ברכש ה-F-35, למרות תכונות יוצאות דופן שיסייעו למטוס לחמוק מעיני האויב, לחבר בין כלי טיס רבים בתקיפות בטווחים רחוקים וקרובים. כאמור, חיזבאללה מתאמץ מאוד להשיג מערכות הגנה אוויריות מתקדמות, שלפי פרסומים זרים הושמדו על ידי חיל האוויר הישראלי בשנתיים האחרונות שלב אחד לפני מסירתן לארגון השיעי.

מערך מטוסי ה"בז" (F-15) של חיל האוויר הישראלי נשחק ומצטמצם, ובשל כך החלו מגעים מתקדמים כדי לצרף לעסקת הרכש הגדולה בין ישראל לארה"ב את מטוס F-15I המכונה "רעם". סוס עבודה של ממש, בעל שני מנועים וגוף חזק, שעולה בכושר נשיאת פצצות וחימוש (עד 11 טון) על ה-F-35. ה"רעם" אינו חמקני, מוגדר כמטוס מדור רביעי, ומחירו יחסית יקר מאחר שהיקף ההזמנות שלו פחת. בשבועות הקרובים ייתכן שתיפול הכרעה על היקף הרכש של צה"ל, אך היא לא תסיט את תשומת הלב ממטוס הקרב העתידי של חיל האוויר.

"מסדר כנפיים", טקס סיום קורס טיס, 25 ביוני 2015. דובר צה"ל
בצה"ל מתאימים יכולות חדשות לאתגרים החדשים. טייסי חיל האוויר בסיום מסדר כנפיים/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully