וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במחאה על תכנית לפינוי קברים: ח"כ עודה השתתף באירוע בבית הקברות "אל-קסאם"

שמעון סימן טוב וטל שלו

16.5.2016 / 3:30

עודה הגיע להניח זרים בבית העלמין שבו קבור המנהיג המוסלמי הקיצוני לאות הזדהות עם מאבק בתביעה הקוראת לפנות חלק מהקברים. "מדובר בניסיון נוסף למחוק את ההיסטוריה שלנו במולדתנו", אמר לוואלה! NEWS

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה השתתף אתמול (ראשון), יחד עם ח"כ מסעוד גניים, באירוע הנחת זרים בבית הקברות בנשר שבו קבור איש הדת המוסלמי-קיצוני עז א-דין אל-קסאם. עודה בחר להגיע לבית הקברות, שקרוי על שמו של המנהיג המוסלמי, במטרה להביע הזדהות עם מאבקם של התושבים הערבים באזור בתביעה הקוראת לפנות חלק מהקברים במקום, כפי שפורסם בוואלה! NEWS לפני שנה. על פי דיווח אתר החדשות הערבי-ישראלי "פאנט", האירוע התקיים במסגרת יום הנכבה, שצוין אתמול במגזר הערבי וברשות הפלסטינית.

בית הקברות המוסלמי, שהוקם ב-1934 בפאתי העיר חיפה, הוא היום חלק משטח שכונת תל חנן בנשר. שנה לאחר הקמתו, ב-1935, נקבר במקום אל-קסאם, מנהיג מוסלמי שפעל באלימות נגד השלטון הבריטי בארץ ישראל ונגד היישוב היהודי וחוסל בידי הבריטים. אל-קסאם הפך בשנים האחרונות לסמל המאבק הפלסטיני האלים בישראל, ועל שמו קרויים הגדודים הצבאיים של חמאס, כמו גם הרקטות של הארגון.

"השתתפתי באירוע מחאה נגד התכנית לפתוח ולחלל קברים על מנת לפנות חלקים מבית הקברות המוסלמי בנשר", הסביר ח"כ עודה לוואלה! NEWS. "כבוד מינימלי למתים ולבני משפחותיהם צריך היה למנוע כל ניסיון למכור ולסחור בקרקעות בית הקברות. אסור למחוק את ההיסטוריה שלנו במולדתנו".

לקריאה נוספת:
"זה האסון שלנו": הפלסטינים וערביי ישראל ציינו את יום הנכבה
חשש ממהומות: יום ירושלים יחול במקביל לערב הראשון של הרמדאן
לקראת יום הנכבה: ערביי ישראל פתחו בשורת אירועים והפגנות

ביקור חברי הרשימה המשותפת בקברו של עז א-דין אל-קאסם בחיפה. פאנט
"כבוד מינימלי למתים צריך היה למנוע כל ניסיון לסחור בקרקעות". עודה באירוע בבית הקברות, אתמול/פאנט

המחלוקת הנוכחית החלה לפני כשנה, אז דרשה חברת המזון "קירור אחזקות בע"מ", ששטח בית הקברות נמצא בבעלותה זה כ-50 שנה, להעתיק קברים מחלקה בגדול 30 דונם ששטחה מיועד לצורכי תעשייה. לטענת החברה, הדבר אושר בהסכם שנחתם בין המדינה לבין גופים אסלאמיים עוד בשנות ה-70. במסגרת ההסכם מסרה המדינה לגופים שניהלו את בית הקברות חלקות חלופיות שאליהן היו אמורים להיות מועתקים הקברים, אולם הדבר לא התבצע. תושבי האזור המוסלמים מתנגדים למהלך בתוקף וטוענים כי אדמת בית הקברות, שבו לא נעשתה קבורה חדשה כבר עשרות שנים, שייכת להקדש המוסלמי (ווקף), והסוגיה נידונה בבית משפט השלום שבקריות.

במסגרת אירוע שארגנה ועדת הווקף האסלאמי בחיפה לרגל ציון יום ה"נכבה" ה-68, עלו אתמול לבית הקברות הנציגים מהרשימה המשותפת, יחד עם נציגי ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל. הנציגים הניחו זרי פרחים על הקברים והביעו את התנגדותם לפינוי השטח הקדוש לדבריהם. אמנם קברו של עז א-דין אל-קסאם אינו בשטח החלקה שנמצאת במחלוקת משפטית, אך הימצאותו בבית הקברות מוסיפה לסערה.

לאורך השנים הושחת הקבר כמה פעמים בידי קיצוניים יהודים, ועל רקע המריבה על בית הקברות נפוצו שמועות כי בכוונת ישראל לפנות את בית הקברות כולו ולהרוס את קברו של אל-קסאם. ג'מאל אבו שעבאן, נכדו של אל-קסאם, אמר באירוע: "בית הקרבות מכיל בתוכו סמלים ועדויות יקרות ערך בהיסטוריה הפלסטינית, ושהידים רבים שנהרגו בידי הציונים שתקפו את חיפה". אחד מנציגי הווקף האסלאמי המוביל את המאבק נגד פינוי החלקה, פואד אבו קמיר, הכריז: "אנו מתנגדים לניסיונות להשתלט על בית הקברות וקוראים לציבור הערבי לבוא ולסייע לנו, בבית המשפט ובשאר המאמצים שאנו מנהלים כדי לשמור על המקום הקדוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully