וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה האסון שלנו": הפלסטינים וערביי ישראל ציינו את יום הנכבה

יום השנה לגירושם ועזיבתם של מאות אלפי ערבים במלחמת העצמאות צוין במחאה של עשרות סטודנטים וח"כים באוניברסיטת תל אביב, ומולם הפגנת נגד. בגבול רצועת עזה נרשמו עימותים, הפגנות נערכו ביהודה שומרון ועזה ואפילו הושקה אפליקציה חדשה

צילום: מאצ'י הוף, עריכה: שניר דבוש

הפלסטינים וערביי ישראל ציינו היום (ראשון) את יום הנכבה, לזכר עזיבתם וגירושם של כ-700 אלף מהערבים שחיו בישראל במהלך מלחמת העצמאות בשנת 1948, מה שיצר את בעיית הפליטים הפלסטינים. בתאריך זה לפני 68 שנים הסתיים המנדט הבריטי בפלשתינה-ארץ ישראל. באוניברסיטת תל אביב השתתפו עשרות סטודנטים בטקס המסורתי ליום הנכבה, שפירושה בערבית "האסון", ומולם נערכה הפגנת נגד. בגבול הרצועה נרשמו עימותים מול כוחות הביטחון ואירועים נוספים התקיימו או ייערכו במקומות שונים בארץ.

בטקס באוניברסיטת תל אביב השתתפו סטודנטים ערבים ויהודים, חברי כנסת מהרשימה המשותפת בהם יו"ר הרשימה איימן עודה, ג'מאל זחאלקה, חנין זועבי, יוסף ג'אברין ודב חנין. במקום נכח גם יו"ר ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל מוחמד ברכה. באירוע הוצגו עדויות ממגורשי 1948 והנוכחים עמדו דקת דומיה.

"הנכבה היא האסון שלנו. 531 כפרים הוחרבו, משפחות שלמות איבדו את כל עולמם", אמר ח"כ עודה. "חשוב לציין את היום הזה דווקא בתל אביב עם מסר לכלל אזרחי המדינה: הנכבה היא לא רק העבר הכואב אלא גם האפשרות לעתיד משותף. רק הכרה בפשעי העבר תאפשר לבנות אזרחות משותפת המבוססת על שוויון ועל כבוד הדדי".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
"שרב של פעם בעשור": נשבר שיא החום באילת; שריפות פרצו ברחבי בארץ
יועץ לשר הביטחון: "רס"ן רועי קליין פעל בשיקול דעת מוטעה"
נתניהו: סיכוי נמוך להצטרפות הרצוג, אקרא לליברמן להיכנס לממשלה

הפגנה בנוגע לאירועי יום הנכבה, אוניברסיטת תל אביב. 15 במאי 2016. ראובן קסטרו
"כפרים נמחקו". ההפגנה לציון יום הנכבה, אוניברסיטת תל אביב, היום/ראובן קסטרו

לונה מועלם, סטודנטית למשפטים ומדעי המדינה מעילבון שבגליל התחתון, אמרה: "אנחנו רוצים לזכור את יום הנכבה, את מה שקרה לעם הפלסטיני, את מה שקרה לסבא וסבתא שלי. חשוב לנו לזכור שאנשים נרצחו או גורשו מבתיהם כדי שמדינת ישראל תקום. זה נרטיב שהציבור הישראלי לא מכיר וחשוב לנו שידעו שיש עוד צד לסיפור הזה". היא התייחסה גם להפגנת הנגד ואמרה כי חשוב שיהיה חופש ביטוי לכולם, "אבל המגבר שלהם והמיקרופון מפריע לחופש הביטוי שלנו".

הונא ברכה, סטודנטית משפרעם, טענה כי המוחים נגד המפגינים למען זיכרון הנכבה "מסרבים לשמוע את האמת ולהבין שיש אנשים שגורשו ונהרגו, שכפרים נמחקו". היא הוסיפה: "אנחנו כאן כדי לציין בפני כולם שהם עדיין שם והם עוד ישובו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הפגנה בנוגע לאירועי יום הנכבה, אוניברסיטת תל אביב. 15 במאי 2016. ראובן קסטרו
"אנשים גורשו כדי שמדינת ישראל תקום". ההפגנה לציון יום הנכבה, אוניברסיטת תל אביב, היום/ראובן קסטרו

בהפגנת הנגד השתתפו עשרות סטודנטים מתא הליכוד ופעילים של תנועת "אם תרצו", תחת הסיסמה "נכבא חרטה". הם קראו: "אתם רוצחים", "טרוריסטים", "אל אל ישראל", ואף הקריאו מספר שעליו צלב קרס. לטענתם, הסטודנטים שקיימו את הטקס מתכחשים לקיומה של מדינת ישראל, על אף שרק בישראל הם זוכים להיות אזרחים שווי זכויות.

"אנחנו כאן היום בשביל להעביר מסר אחד חד וברור: הערבים לא ישכתבו לנו את ההיסטוריה", אמרה הודיה שחר, יו"ר תא הליכוד באוניברסיטת תל אביב. "האמת ההיסטורית היא שהערבים פלשו למדינת ישראל והפסידו הפסד צורב, זוהי נכבה תוצרת עצמית. אם הם רוצים לציין את יום העצמאות שלנו כאסון שיזעמו רק על עצמם. הם צריכים להגיד תודה כל בוקר שניצחנו ושהם חיים במדינה מערבית ודמוקרטית, הם צריכים להתבייש בעצמם ובבורות שלהם".

הפגנה בנוגע לאירועי יום הנכבה, אוניברסיטת תל אביב. 15 במאי 2016. ראובן קסטרו
"הערבים לא ישכתבו את ההיסטוריה". הפגנת הנגד באוניברסיטת תל אביב, היום/ראובן קסטרו
הפגנה בנוגע לאירועי יום הנכבה, אוניברסיטת תל אביב. 15 במאי 2016. ראובן קסטרו
הקריאו מספר שעליו צלב קרס. הפגנת הנגד באוניברסיטת תל אביב, היום/ראובן קסטרו

בתוך כך, כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על עימותים בגבול רצועת עזה באזור נחל עוז, בין כוחות צה"ל למפגינים פלסטינים המציינים את יום הנכבה. לפי הדיווחים, החיילים עשו שימשו בגז מדמיע וכמה פלסטינים נפגעו משאיפתו.

ביהודה ושומרון נפתחו האירועים בצפירה שמנשמעה בשעה 11 בבוקר, ונשמעה 68 שניות לציון שנות הגלות. לאחר מכן נערכו תהלוכות המוניות בערים הפלסטיניות הגדולות, שבהן נשאו מוצגים גדולים בצורת מפתחות, שמסמלים את הבתים שאיבדו הפליטים, דגלי פלסטין, וכרזות עם הסיסמא החוזרת ונשנית - "נשוב".

בטול כרם ניסו צעירים פלסטינם להציג שחזור של עזיבת הפלסטינים ב-1948, כשהם לבושים בבגדים המסורתיים, נושאים שקים על גבם ובובות של תינוקות בידיהם. במחנה הפליטים דהיישה בבית לחם יצאו 68 אנשים לנסיעה ב"רכבת השיבה", קרונות ברזל שעליהם נחקקה מפת נסיעה ממחנות הפליטים הפלסטיניים ועד לערים והכפרים הערביים שננטשו ב-1948. הרכבת אומנם הגיעה רק עד לגבול בין בית לחם לפאתי ירושלים, אולם אחד ממארגני המיצג, מונדור הכריזו, אמר: "אנו עוד ננסה לתרגם את החלום למציאות".

ברמאללה עדו אלפי פלסטינים נשואים דגלי אבל שחורים לקברו של יאסר ערפאת במרכז העיר. גם במזרח ירושלים, בשכונות הפלסטיניות ג'בל מוכאבר וראס אל-עאמוד נערכו עצרות תחת הסיסמא "אין פשרה על זכות השיבה".

מיצג לציון הנכבה בבית לחם, 15 במאי 2016. רויטרס
"רכבת השיבה" בבית לחם, היום/רויטרס

ברמאללה עלו אלפי פלסטינים שנשאו דגלי אבל שחורים לקברו של יאסר ערפאת במרכז העיר. גם במזרח ירושלים, בשכונות הפלסטיניות ג'בל מוכאבר וראס אל-עמוד, נערכו עצרות תחת הסיסמא "אין פשרה על זכות השיבה".

חבר הועדה להנצחת הנכבה ברשות הפלסטינית, עומאר עסאף, סיכם: "כבר 68 שנים שאנו נאבקים בכובש הישראלי ואנחנו מוכנים לעשות עוד הקרבות. כל יום שעובר מקרב אותנו עוד יותר לשיבה למולדתנו".

כמו כן, הוכרז היום על השקת אפליקצייה בשם "iNakba", שמציגה לגולשים מפות של "פלסטין" לפני 1948, וכוללת את רשימת כלל הכפרים והערים הערבים שפונו, והיישובים היהודיים שהוקמו במקומם. יוזמי האפליקציה הסבירו שמטרה היא להזכיר לפלסטינים ולאחרים את הארץ "הבלתי נראית".

הפגנה לציון הנכבה ברמאללה, 15 במאי 2016. רויטרס
הפגנה לציון יום הנכבה ברמאללה, היום/רויטרס

מחר צפוי להתקיים אירוע באוניברסיטת חיפה לציון יום הנכבה, בין השעות 16:00 עד 18:00. במסגרת האירוע יוקרן הספר "שוד הספרים הגדול" (The Great Book Robbery), שעוסק בסוגיית הספרים הפלסטיניים שנקלחו לכאורה תוך כדי מלחמת העצמאות, והועברו לספרייה הלאומית בירושלים. כמו כן, ייערך דיון בהשתתפות ח"כ ג'בארין, ד"ר מרי תותרי, מנהלת שותפה של היחידה לעשייה אזרחית במכללת אורנים וד"ר גיש עמית, מורה ורכז פדגוגי בבית ספר ביאליק-רוגוזין בתל אביב, שכתב את הספר "היסטוריה של גזל, שימור וניכוס בספרייה הלאומית בירושלים" ששימש בסיס לסרט.

אירוע לציון יום הנכבה, טירת הכרמל. מאי 2016. הרשימה המשותפת, מערכת וואלה! NEWS
משתתפי הצעדה בטירת הכרמל, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, הרשימה המשותפת

גם אתמול נערכו אירועים לציון יום הנכבה. בצעדה שנערכה בטירת כרמל השתתפו כ-300 בני אדם, בהם ח"כ עודה, ויו"ר ועדת המעקב ברכה. הצעדה, שהתקיימה באזור שבו שכן הכפר הערבי טירה ובית קברות מוסלמי, אושרה על ידי המשטרה, ועברה ללא אירועים חריגים.

כמה שעות מאוחר יותר נערך "פסטיבל השיבה אל לג'ון" באזור צומת מגידו בעמק יזרעאל, במקום שבו שכן הכפר לג'ון. באירוע השתתף השיח כמאל חטיב, סגנו של מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, ראאד סלאח. סגן נוסף של סלאח, חוסאם אבו-ליל, שהודיע לפני כחודשיים על הקמת מפלגת "הרפורמה והפיתוח", נכח אף הוא. החברים שהצטרפו למפלגתו של אבו-ליל היו בעברם חברי הפלג הצפוני, עד שזה הוצא מחוץ לחוק.

נוסף על כך, במהלך הלילה הוסר דגל ישראל מנקודת המשטרה ביישוב שבגליל התחתון, ובמקומו הונף דגל פלסטין. בנוסף לכך, הושחתה מצלמת אבטחה. הדבר נעשה בעת שהמבנה היה ריק מאדם. המשטרה פתחה בחקירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully