וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתיחות ביחסים: נתניהו זימן את יעלון לשיחה לאחר שגיבה קציני צה"ל

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

16.5.2016 / 0:10

לאחר ששר הביטחון גיבה שוב את סגן הרמטכ"ל גולן וקרא לקצינים להביע דעתם גם אם מנוגדת לדרג המדיני, נקרא לשיחה. "צריך לשמור את צה"ל מחוץ למחלוקות פוליטיות", נמסר מלשכת ראש הממשלה

צילום: אבי כהן, עריכה: מתן חדד

שר הביטחון משה יעלון זומן אמש לשיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר הנאום שנשא מוקדם יותר בבסיס הקריה בתל אביב ושם קרא למפקדים להביע את דעתם "גם אם היא מנוגדת לעמדת הדרג המדיני". זאת, בעקבות סערת נאום סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן שזכה לביקורת חריפה מצד נתניהו.

נאומו של יעלון מגיע על רקע שורה של חילוקי דעות קשים בינו ובין נתניהו, וכן בין הדרג המדיני לקצונה הבכירה בצה"ל סביב נאומו של אלוף גולן וסביב פרשת הירי בחברון, שבה ירה למוות החייל אלאור אזריה במחבל מנוטרל. "הוסיפו לפעול על פי מצפון אנושי ומצפן, ולא לנהות אחר כיוון הרוח", אמר יעלון בנאומו. "עשו זאת גם אם הדברים אינם חלק מהזרם המרכזי, ואף אם הם חולקים על רעיונות ועמדות שהפיקוד הבכיר או הדרג המדיני אימצו. אל תחששו, אל תהססו, אל תירתעו. הוסיפו להיות אמיצים לא רק בשדה הקרב, אלא גם סביב שולחן הדיונים".

עוד בנושא:
יעלון למפקדים: "הביעו דעה גם אם היא מנוגדת לדרג המדיני"
מלכוד יעלון: סמן הממלכתיות בממשלת הימין, הוא גם המושמץ ביותר בה
נתניהו דרש מיעלון שסגן הרמטכ"ל יפרסם הבהרה בנוגע לנאומו

שר הביטחון משה יעלון נואם בקרייה תל אביב. אבי כהן
"אל תהססו, אל תירתעו". יעלון, אמש/אבי כהן

דקות לאחר תחילת הנאום, לשכת ראש הממשלה פרסמה תגובה חריפה ובה נמסר כי "צה"ל הוא צבא העם וצריך לשמור אותו מחוץ למחלוקות פוליטיות". בלשכת נתניהו דחו את דבריו של יעלון בתוקף והבהירו שראש הממשלה "נותן גיבוי מלא לצה"ל, מפקדיו וחייליו", וכי מפקדי צה"ל "אומרים את דעתם בחופשיות, בפורומים הרלוונטיים ובנושאים שתחת אחריותם". עוד חידדו כי נתניהו עדיין סבור כי אמירתו של סגן הרמטכ"ל ערב יום השואה הייתה "לא ראויה". זאת, אף שבהרמת כוסית עם פורום מטכ"ל בשבוע שעבר, הבהיר ראש הממשלה כי "סערת הנאום מאחורינו".

ההחרפה ביחסי נתניהו-יעלון מגיעה ברקע המגעים להרחבת הקואליציה וברקע ההשערות בנוגע לגורל תיק הביטחון אם יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ייענה לבקשתו של נתניהו להצטרף לממשלה. ליברמן הבהיר שוב ושוב בחודשים האחרונים כי תיק הביטחון הינו תנאי ראשון לכניסתו לממשלה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, ישיבת ממשלה. 15 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
מתיחות ביחסים. נתניהו/פול צלמים, אמיל סלמן

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) התייחס לנאום בחשבון הטוויטר שלו והעריך כי נתניהו עלול לפטר את יעלון מתפקידו. "אחרי נאומו של שר הביטחון הערב, אתפלא מאוד אם ראש הממשלה ישאיר אותו בתפקידו", כתב. ח"כ אורן חזן (הליכוד) תקך גם הוא את יעלון ואמר: "‏שמישהו יזכיר לבוגי שאנחנו בדמוקרטיה ולא במשטר צבאי. צה"ל זה לא חונטה, תפקידו לבצע את החלטות הדרג המדיני ולא לחלוק עליו ולקבוע מדיניות אחרת".

התגובות האוהדות לנאום יעלון הגיעו מהאופוזיציה. "ראש הממשלה חונק את חופש הדיבור במרחב הציבורי ועכשיו הוא גם מצפה מצמרת צה"ל לשיר לפי המנגינות שהוא כותב", אמר ח"כ נחמן שי.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד הביע גם הוא תמיכה ואמר: "צה"ל הוא הצבא המוסרי ביותר בעולם, אבל רק מפני שהוא מקיים דיון מתמיד, פתוח ואמיץ על ערכיו ועל הדילמות העומדות בפניו. קצינים אולי יטעו לפעמים, אבל עדיף לנו קצינים חושבים שעושים טעויות על פני קצינים שאינם שואלים את עצמם שאלות ערכיות. העוצמה של צה"ל אינה נובעת מן הנשק, אלא מהאדם העומד מאחוריו. מערכיו, מרוחו, מיכולתו לחקור את עצמו. זה יתרוננו הגדול על אויבינו, ועלינו לשמור עליו מכל משמר".

(עדכון ראשון: 23:13)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully