וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו דרש מיעלון שסגן הרמטכ"ל יפרסם הבהרה בנוגע לנאומו

5.5.2016 / 17:46

ראש הממשלה יזם שיחה עם שר הביטחון על דברי אלוף יאיר גולן אמש בטקס יום השואה. נתניהו זעם על סגן הרמטכ"ל שקישר בין המציאות בישראל לזו בגרמניה לפני 70 שנה. לאחר השיחה, פרסם הקצין הבהרה

עריכה: ניר חן

הודעת ההבהרה שהוציא היום (חמישי) סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, לדברים שנשא אמש, ערב יום השואה, התפרסמה לאחר שיחה שקיימו בנושא זה ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון. נתניהו יזם את השיחה משום שזעם על דברי סגן הרמטכ"ל, שלפיהם בחברה הישראלית מתקיימות כיום תופעות המזכירות את שהתרחש באירופה בשנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת.

הבוקר, לאחר שדבריו עוררו סערה במערכת הפוליטית, ביקש גולן להבהיר כי לא התכוון להשוות בין צה"ל ומדינת ישראל לתהליכים שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנים. מדובר צה"ל נמסר כי "ההשוואה אבסורדית ומשוללת כל יסוד, ולא הייתה שום כוונה ליצור הקבלה כזאת או למתוח ביקורת על הדרג המדיני. צה"ל הוא צבא מוסרי השומר על טוהר הנשק ועל כבוד האדם".

גורמים בסביבת נתניהו אמרו היום כי "עם כל ההערכה לסגן הרמטכ"ל, נתניהו חושב שהוא שגה בדבריו וטוב שתיקן אותם". השר יעלון, לעומת זאת, פרסם בצהריים הודעת גיבוי לאלוף גולן, שבה נכתב: "יש לי אמון מלא בסגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, לוחם ומפקד מוערך, ערכי ועתיר זכויות".

עוד באותו נושא:
השר יעלון מגבה את סגן הרמטכ"ל: "נתנו פרשנות מעוותת לדבריו"
אראל סג"ל תקף את יאיר גולן והתחרט: "סגן הרמטכ"ל של הוורמאכט"
סגן הרמטכ"ל: "מפחיד לזהות תהליכים מגרמניה בקרבנו"

גרסה מעודכנת ביותר איילת שקד מגיבה לנאומו של יאיר גולן בטקס יום השואה. מערכת וואלה!
"לא הייתה שום כוונה ליצור הקבלה". גולן בטקס, אמש/מערכת וואלה!

יעלון הוסיף: "ההתנפלות עליו וההתלהמות כלפיו לנוכח פרשנות מעוותת במכוון שניתנה לדברים שאמר אמש הן ניסיון נוסף במסע המדאיג והמטריד לפגוע פוליטית בצה"ל ובקציניו. אבוי לנו אם ניתן לזה לקרות. תפקידו של כל מפקד בצה"ל, בוודאי מפקד בכיר, אינו מסתכם רק בהובלת חיילים וחיילות לקרב, אלא גם מחייב אותו להתוות להם דרך וערכים בעזרת מצפן ומצפון". בסביבתו של ראש הממשלה אמרו כי חרף המחלוקת בינו לבין שר הביטחון סביב האירוע, הדבר אינו מעיד על מתיחות ביניהם והשיחה בין השניים לא הייתה קשה.

בתחילת השבוע, בעקבות פרסומים על כך שישראל שבה להחזיר גופות מחבלים למשפחותיהם, למרות התחייבות נתניהו כי הדבר ייפסק, אמרו גורמים בסביבתו של ראש הממשלה כי האחריות להחלטה על השבת הגופות נמצאת בתחום סמכותו של יעלון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ראש הממשלה בנימין נתניהו בסיור עבודות הקמת הגדר המזרחית, 6 בספטמבר 2015. ראובן קסטרו
שר הביטחון גיבה את הקצין. נתניהו ויעלון/ראובן קסטרו

המהומה סביב דברי גולן החלה בנאום שנשא בטקס שהתקיים אמש במכון משואה בקיבוץ תל יצחק. "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה", אמר גולן, "הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום".

האמירה ועיתויה גררו תגובות נזעמות. שר החינוך נפתלי בנט צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "רגע לפני שמכחישי השואה יהפכו מילים שגויות אלה לדגל. רגע לפני שחיילינו יושוו לנאצים חלילה בהכשר מגבוה. סגן הרמטכ"ל שגה, ועליו לתקן מיד". חברתו למפלגת הבית היהודי, שרת המשפטים איילת שקד, הצטרפה לביקורת. "אני חושבת שסגן הרמטכ"ל מבולבל. דבריו מעידים על חוסר הבנה ועל זילות השואה", אמרה שקד והוסיפה כי ביום כזה יש לדבר רק על השואה ולא על דברים אחרים. "אני נמצאת בקרקוב ושומעת את הסיפורים שלהם. כל זמן שאנחנו כאן, אני מעדיפה להתרכז בסיפורים שלהם".

שרת המשפטים איילת שקד, בי"ס גוונים, ראש העין. 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
"דבריו מעידים על חוסר הבנה ועל זילות השואה". שקד/ראובן קסטרו

מנגד, יש שיצאו להגנתו של גולן. יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג כתב בטוויטר: "סגן הרמטכ"ל הוא מפקד אמיץ. המופרעים שיתחילו לצרוח עכשיו נגדו צריכים לדעת: כך נשמעים מוסר ואחריות. אנחנו לא ניבהל מזעקות וניבולי פה ונמשיך לגבות את צה"ל ומפקדיו, תמיד".

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, טענה כי דבריו של סגן הרמטכ"ל משקפים את עומק המשבר בין הדרג הפיקודי בצבא לבין הדרג הפוליטי, "שחותר תחת ערכי צה"ל, מעודד התלהמות ומפקיר אותם מול גורמים ממרידים. התנהלות הדרג הפוליטי מסכנת את ישראל פעמיים; פעם אחת את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית ופעם שנייה את יכולתה להגן על עצמה", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully