וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסול "איש הצללים" של חיזבאללה מרחיק את העימות עם ישראל

14.5.2016 / 15:18

הארגון השיעי טרם הצליח להתגבר על חיסול בכיריו בשנים האחרונות ועתה הוא איבד עוד בורג חשוב, עם מותו של מוסטפא בדר א-דין. עשור אחרי מלחמת לבנון השנייה, סבב נוסף עם צה"ל לא נראה באופק

צילום: רויטרס

חיסולו של בכיר הזרוע הצבאית של חיזבאללה מוסטפא בדר א-דין אתמול (שישי) בסוריה הוא מכה נוספת לארגון הטרור, שמנסה כבר תקופה ארוכה למלא את החסר בשורותיו. מאז הלחימה בסוריה לצדו של בשאר אסד נהרגו יותר מ-1,500 פעילי חיזבאללה בקרבות מול המורדים, בעיקר מול "המדינה האסלאמית" (דאעש), ואלפים נפצעו. אבדות אלה מצטרפות לשורת חיסולים ממוקדים של בכירי הארגון השיעי.

הבולט שבהם אירע בשנת 2008, אז חוסל עימאד מורנייה, רמטכ"ל חיזבאללה וקודמו של בדר א-דין. בדצמבר 2013 חוסל בכיר הארגון חסן א-לקיס בסמוך לביתו שבביירות על ידי חמושים שירו בו מטווח קצר. בינואר 2015 חוסל ג'יהאד מורנייה, בנו של עימאד, על ידי כלי טיס ששיגר טילים לעבר שיירה שבה נסע. הפגיעה בג'יהאד, שפיקד על יחידת עילית בחיזבאללה וטופח על ידי צמרת משמרות המהפכה האיראניים, הייתה גם סמלית ופגעה במורל.

בדצמבר האחרון חוסל בתקיפה אווירית גם סמיר קונטאר, שהוביל את המאבק בישראל ברמת הגולן הסורית. המזכ"ל חסן נסראללה אמנם טרם חוסל, אך הוא נתון בפחד מתמיד שמא יהיה היעד הבא. משום כך הוא מסתפק בתקיפת ישראל בנאומיו המאיימים, אך לא מרבה לצאת אל אור השמש ונשאר במסתור.

עוד בנושא:
האצבעות לא מופנות לישראל: מי סגר חשבון עם "הפלייבוי של חיזבאללה"?
"מסוכן יותר ממורנייה": איש הצללים שניהל את המבצעים הגדולים של חיזבאללה
תמונה חדשה חושפת: ג'יהאד מורנייה היה בצוות האבטחה של נסראללה

מוסטפא בדר א-דין, בכיר חיזבאללה שחוסל, 13 במאי 2016. רשת אל-מנאר, מערכת וואלה! NEWS
חיסולו הוא מכה נוספת לארגון. בדר א-דין/מערכת וואלה! NEWS, רשת אל-מנאר

שרשרת החיסולים בצמרת הארגון מוכיחה כי החלל לא בהכרח מתמלא במפקדים איכותיים יותר מקודמיהם, והפער בידע ובכישורים גורם לארגון להאט את קצב פעילותו. ייתכן שאת מקומו של א-דין יתפסו טלאל חמיא, שכיום מפקד על פעילות חיזבאללה בחו"ל, מוחמד קבלאן מפקד המודיעין בארגון או מועמדים אחרים. ההחלטה תתקבל בקרוב, אך כבר עכשיו ניתן להעריך שחיסול רמטכ"ל הארגון מרחיק, גם אם באופן זמני, עימות בין חיזבאללה לישראל.

החיסול הסב לחיזבאללה לא רק נזק צבאי, אלא גם הגביר את הלחץ בתוך הארגון. פעיליו, תומכיו השונים ובפרט אזרחי לבנון, תוהים מהו למעשה הקשר שלו למלחמה בסוריה. על רקע מספר הקורבנות הגבוה והפיגועים שפוגמים בביטחון בלבנון, הם מפקפקים בכך שעל חיזבאללה להתערב בסכסוך בין משטר הנשיא בשאר אסד למורדים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הלוויית מוסטפא בדר א-דין, בכיר חיזבאללה שחוסל בסוריה, בביירות, לבנון, 13 במאי 2016. רויטרס
הלווייתו של בדר א-דין, אתמול/רויטרס

אנשי קהילת המודיעין מכירים כבר שנים ארוכות את בדר א-דין, שעל פי גורמים לשעבר במערכת הביטחון היה מעורב בפיגועים רבים שכוונו נגד ישראל. לדבריהם, אחד מהם הוא הפיגוע בבורגס שבבולגריה ביולי 2012, שבו מחבל מתאבד התפוצץ באוטובוס בשדה התעופה המקומי וגרם למותם ולפציעתם של ישראלים רבים.

חיסולו של א-דין, שבוצע לטענת חיזבאלה על ידי גורמי ג'יהאד יריבים בסוריה, מהווה מכה גדולה ומורכבת עבור הארגון.
בהודעה שפרסם היום הארגון נמסר כי הבכיר חוסל בהפצצה של "קבוצות כופרים", מונח המתייחס למורדים בסוריה. עם זאת, הארגון הסורי לזכויות אדם הכחיש את הטענות, ובתקשורת הלבנונית אף הופיעו כמה דיווחים המייחסים את ההפגזה שבה חוסל א-דין לישראל.

מעבר למכה הפיקודית והמבצעית, מדובר במכה מורלית לארגון ולמשפחות המיוחסות שמנהלות את חיזבאללה, ומתאמצות בשנים האחרונות למלא את השורות החסרות בפעילים. החיסול יתוחקר לעומק, ודאי בסיוע מומחים איראנים, כדי להתחקות אחר האחראים ועל מנת לאתר את הסדק במעגל האבטחה סביב הבכיר.

נאום משודר של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בביירות, פברואר 2016. רויטרס
עוסק בעיקר בדיבורים. נסראללה בנאום לתומכיו, בפברואר/רויטרס

אך כאבי הראש של חיזבאללה גדולים יותר. מעבר להתבוססות בבוץ הסורי, מנהל הארגון קרב על לב אזרחי לבנון, שהגיע לשפל לאחר שהליגה הערבית הכריזה עליו לפני כחודשיים ארגון טרור. ללא ספק מדובר בכברת דרך מאז הפופולריות שלה זכה אחרי מלחמת לבנון השנייה. התוצאה היא שבמקום לנקום על החיסולים בצמרת הארגון, נראה כי נסראללה יהיה עסוק בזמן הקרוב בעיקר בהישרדות ארגונו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully