וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מסוכן יותר ממורנייה": איש הצללים שניהל את המבצעים הגדולים של חיזבאללה

13.5.2016 / 10:30

למוסטפא בדר א-דין הייתה שיטה: להוסיף גז למטענים, וכך להגדיל את עוצמת הפיצוץ – ובהתאמה את מספר ההרוגים. זה היה סימן ההיכר של האיש שהשתתף ברוב המבצעים החשובים של חיזבאללה ב-30 השנים האחרונות, בהם ההתנקשות בראש ממשלת לבנון וניהול המערכה בסוריה. פרופיל

עריכה: אביב אירגז

מותו של מוסטפא בדר א-דין, בכיר הזרוע הצבאית של חיזבאללה, הלילה (שישי) באזור דמשק הוא המכה הקשה ביותר שסופג הארגון השיעי מאז חיסולו של בן דודו וגיסו, עימאד מורנייה, בשנת 2008. א-דין בן ה-55 נחשב במשך שנים רבות ל"איש צללים", ותמונה עדכנית שלו פורסמה רק הלילה, לאחר ההכרזה על מותו בפיצוץ מסתורי ליד שדה התעופה הבינלאומי של הבירה הסורית.

א-דין, יליד ביירות, השתתף לפי הודעת חיזבאללה "ברוב המבצעים של ההתנגדות האסלאמית מאז 1982", אז החלה מלחמת לבנון הראשונה. על פי דיווחים שונים, הפעולה הידועה הראשונה שלו הייתה תכנון הפיגוע בבסיס הנחתים האמריקניים בביירות באוקטובר 1983, לצדו של מורנייה, בפעולה שהביאה למותם של 241 אנשים והובילה ליציאתה של ארצות הברית מהמדינה.

לפי דוח של מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון, מורנייה והוא השקיפו יחד על הפיגוע מגג מבנה בעיר וצפו בתוצאותיו הקטלניות. במהלך תכנון המתקפה, פיתח בדר א-דין את השיטה שבה ייצר מטענים והפכה לסימן ההיכר שלו – הוספת גז, על מנת להגדיל את עוצמת הפיצוץ.

עוד בוואלה! NEWS:
סגן מזכ"ל חיזבאללה: "ישראל מאמנת עשרות קצינים סעודים"
איראן תשלם 2 מיליארד דולר פיצויים על פיגוע נגד אמריקנים
תמונה חדשה חושפת: ג'יהאד מורנייה היה בצוות האבטחה של נסראללה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בחודש דצמבר באותה השנה הוא הוציא לפועל מתקפה משולבת בכווית, שכללה כמה פיגועים בו-זמנית, כולל פיצוץ מכוניות תופת מחוץ לשגרירויות ארצות הברית וצרפת. הוא אף תכנן להתנקש בחייו של אמיר הנסיכות הסונית, אך ניסיון זה לא צלח, והוא נתפס. א-דין נידון לעונש מוות לצד מאסר חברי הקבוצה שנתמכה בידי איראן ושעליה פיקד.

לאחר שנכלא, מורנייה ביצע כמה מתקפות כדי לנסות ולשחרר את בן דודו, בהן שורת חטיפות של מטוסים. במהלכן הוא הציב את שחרורו של בדר א-דין ויתר חברי הקבוצה שכונתה "כווית 17" כתנאי לאבטחת שלום של נוסעי המטוס. בנסיכות סירבו לכך, אך השליט גם לא חתם על הצו הסופי למימוש עונש המוות. הטרוריסט השיעי הצליח לחמוק מבית הכלא בחסות פלישתה של עיראק, תחת הנהגתו של סדאם חוסיין, לכווית ב-1990.

לפי דיווחים שונים, לאחר שברח מכוויית, בדר א-דין הצליח להגיע לאיראן והושב ללבנון בעזרת משמרות המהפכה האיראניים, הפועלים בשיתוף פעולה קרוב עם חיזבאללה, בדומה לשלטון בטהראן, פטרונו של הארגון הלבנוני. במרוצת השנים הוא התברג בצמרת הצבאית של הארגון עד שנבחר למועצת השורא של הארגון, שבה שימש אחד מיועציו של המזכ"ל, חסן נסראללה.

ניחום אבלים לאחר מותו של מוסטפא בדר א-דין, דרום ביירות, לבנון, 13 במאי 2016. רויטרס
עלי בדן א-דין, בנו של מוסטפא, ואיש הדת האשם ספי א-דין בניחום אבלים, היום/רויטרס

חבר חיזבאללה ממוצא קנדי שנעצר בידי שירותי המודיעין בארצו סיפר בחקירותיו, לפי הדוח של מכון וושינגטון, כי בדר א-דין היה "מסוכן יותר ממורנייה", שהיה "המורה לטרור" שלו. המבצע הגדול הבא שלו, לפי כל הסימנים והממצאים, היה ההתנקשות בראש ממשלת לבנון לשעבר רפיק חרירי ב-2005, שהיה ממתנגדיו הגדולים של נשיא סוריה בשאר אסד ושל השפעתו על ארץ הארזים. ב-14 בפברואר באותה שנה התפוצצו מטענים רבי עוצמה בסמוך לשיירתו של חרירי בביירות, שגרמו למותו ולמותם של 21 איש נוספים. ההתנקשות בראש הממשלה לשעבר הסוני הביאה להפגנות ענק נגד חיזבאללה ונגד דמשק, שנאלצה להסיג את חייליה משכנתה ממערב.

בית הדין הפלילי המיוחד של האו"ם שהוקם בעקבות רצח חרירי האשים את גיסו של מורנייה ועוד שלושה מפעילי הארגון בתכנון ובביצוע הפיגוע. צווי מעצר בינלאומיים הוצאו נגד הארבעה, אך בדר א-דין מעולם לא נתפס, והוא הצליח להמשיך לתכנן ולהוציא לפועל מבצעים נגד ישראל, נגד מדינות מערביות ונגד מדינות ערב סוניות ממקומות מסתור.

זירת ההתנקשות בחייו של ראש ממשלת לבנון רפיק חרירי. ביירות, 14 בפברואר 2005. רויטרס
22 נהרגו, סוריה נאלצה לסגת. זירת ההתנקשות בחרירי/רויטרס

עם פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, החל חיזבאללה לסייע לבעל בריתו בדמשק כדי להדוף את המורדים, שגרמו לאבדות כבדות בקרב צבאו של אסד. בהודעה של משרד האוצר האמריקני בשנה שעברה, שבה הוטלו על בדר א-דין סנקציות אישיות, נטען כי הוא היה אחראי על פעילות הארגון בסוריה וכי הוא התלווה לנסראללה במהלך פגישותיו עם נשיא סוריה בדמשק, שבהן תיאמו שני המנהיגים את אסטרטגיית הפעולה שלהם.

באותה הודעה נטען גם כי בדר א-דין הוביל את שורת המתקפות הקרקעיות של חיזבאללה בעיירה הסורית אל-קוסייר, שהתנהלו בפברואר 2013. הייתה זאת מערכה קריטית, מאחר שבסופה הצליח הארגון השיעי לבלום את המורדים הסונים מלהתבסס לאורך הגבול עם לבנון, מה שהיה מאפשר להם לפגוע בנתיבי האספקה של חיזבאללה.

מוסטפא בדר א-דין הנאשם ברצח רפיק חרירי בלבנון. AP
לא רק סמל. בדר א-דין/AP

בין אם נהרג בהתקפה של האופוזיציה ובין אם בתקיפה ישראלית, מותו של בדר א-דין מצטרף ל-1,200 לוחמים נוספים בחיזבאללה שנהרגו על אדמת סוריה מאז תחילת ההתקוממות נגד המשטר, בהם סמיר קונטאר וג'יהאד מורנייה, שחוסלו בשנה שעברה בתקיפות שיוחסו לחיל האוויר. בעוד השניים היו בעיקר דמויות סמליות, מותו הוא מהלומה כבדה לארגון הפעילות של חיזבאללה בסוריה, שבה הוא שקוע עד צוואר.

ניחום אבלים לאחר מותו של מוסטפא בדר א-דין, דרום ביירות, לבנון, 13 במאי 2016. רויטרס
ניחום אבלים, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully