וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשור אחרי, ברכבת בחיפה לא שוכחים את החברים שנהרגו מרקטה של חיזבאללה

שלומי גבאי

11.5.2016 / 11:35

שמונה עובדי מוסך הרכבת בחיפה נהרגו מפגיעת רקטה בבוקר יומו הרביעי של מלחמת לבנון השנייה. השנים חלפו אבל הפצעים לא הגלידו: "היו פה מראות של שדה קרב, עד היום אני רואה את ההרוגים והפצועים"

כתב: שלומי גבאי, עורך: שי ענבל, אביב אברמוביץ', עריכת וידאו: אביב אירגז, צילום: שלומי גבאי

כמעט עשר שנים חלפו מאותו יום נורא. רקטה ששיגר חיזבאללה בבוקר ב-16 ביולי 2006, יומו הרביעי של מלחמת לבנון השנייה, פגע במוסך הרכבת בחיפה. שמונה עובדים נהרגו, והתחושה היא כי רסיסי הרקטה הקטלנית עוד כאן.

כל מי שמגיע למתחם המוסכים מבחין מיד באנדרטת הזיכרון לנספים. שרידי הרקטה הקטלנית לצד מילות תפילת קדיש, תיאור האירוע ושמותיהם של הקורבנות החרוטים על גבי האנדרטה צדים את עיניהם של העוברים ושבים ליד שער הכניסה של בניין משרדים. רובם עוצרים ליד האנדרטה ומתייחדים עם הנספים.

השנים חלפו אך המקום לא חזר להיות כפי שהיה. האירוע שינה את חייהם של עשרות עובדים ובני משפחותיהם. אלו שנפצעו קשה ושבו לעבודה לאחר תקופת החלמה ממושכת, מתויגים כגיבורים. העובדים במקום מזהים אותם לפי חומרת פציעתם ויודעים לספר במדויק איפה כל אחד מהם עמד בזמן נפילת הרקטה, היכן נפגע בגופו ולספר על ההליך השיקומי שעבר עד ששב לעבודתו.

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל תשע"ו || פרויקט מיוחד
"פתאום הכול לבד": התאומים שברגע אחד חדלו להיות שניים
מלכודת אש: עשור לקרב המדמם בבינת ג'בל - העדויות נחשפות
הקבר המסתורי של החלל החרדי בשטח ההפקר הירושלמי

עובדי מוסך הרכבת בחיפה. שלומי גבאי
"אנשים באו לעוד יום עבודה ומצאו את מותם". עובדי הרכבת בחיפה/שלומי גבאי
"אנשים בסך הכול באו לעוד יום בעבודה ומצאו את מותם. חלקם השאירו אלמנות ויתומים, חלקם עוד לא ראו כלום בחייהם"

עובד ותיק במקום סיפר הפצעים לא הגלידו. "לא פשוט להגיע יום-יום במשך עשר שנים למקום ששינה את חייך מקצה לקצה. ראיתי פה מראות נוראיים של שדה קרב. עד היום אני רואה מול עיניי את ההרוגים והפצועים שוכבים על הקרקע וזועקים מכאב. בשנייה אחת חרב הכול והפכנו לחזית, במקום שהיה הכי בטוח עבורנו, הבית השני שלנו. להגיד לך שאני ישן אותו דבר מאותו יום זה שקר; אני מסתכל צפונה ויש בי לפעמים תחושה שתיכף ינחת פה עוד מטח של טילים שיחריב הכול. עברנו פה חוויה קשה במיוחד שלא תחלוף לעולם".

ביקור בבית הכנסת שהוקם במתחם לזכר הרוגי האסון מלמד על הנצחת הנופלים המרשימה: לוחות זיכרון הנושאים את שמם לצד נרות נשמה ועיטורים. שמונה העובדים שנהרגו מנפילת הרקטה הם: ניסים אלהרר, שמואל בן שמעון, עשהאל דמתי, שמעון רפי חזן, ראובן לוי, דניס לפידוס, שלומי מנסורה ודוד פלדמן.

"חשוב לנו להנציח אותם במקום הכי קדוש לעם היהודי, מטרים ספורים מהמקום שבו מצאו את מותם. אנחנו מתפללים לעילוי נשמתם שינוחו על משכבם בשלום", סיפרו עובדים שהגיעו לתפילת מנחה. "אנשים בסך הכול באו לעוד יום בעבודה ומצאו את מותם. חלקם השאירו אלמנות ויתומים, חלקם עוד לא ראו כלום בחייהם. כואב מאוד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
עובדי מוסך הרכבת בחיפה. שלומי גבאי
עוצרים להתייחד עם הנספים. האנדרטה לזכר שמונת ההרוגים במוסך הרכבת/שלומי גבאי

עובדי המתחם אמרו כי אולי היה ניתן למנוע את האסון. "היום המצב יותר בטוח מלפני עשר שנים. המדינה הצטיידה במערכות משוכללות שמתריעות על שיגור טילים, ולתושבים בעורף יש יכולת להתגונן במרחב מוגן. כואב מאוד לדעת שאם היתה אזעקה, ההרוגים היו ניצלים ומשפחות שלמות היו מאושרות היום. כולנו יכולנו להיפגע, היה לנו מזל מאלוהים ולהם לא, והם שלמו בחייהם".

סמי רז נפצע אנוש באירוע, והסימנים עוד ניכרים בנפשו ובגופו. "לפני הפציעה הייתי שוחה 50 בריכות, היום הלב לא מאפשר לי לסיים בריכה אחת. בכלל קשה לי להתאמץ, הלב לא מסוגל לשאת מאמץ. אבל אני מסתכל על חצי הכוס המלאה - עוד סנטימטר אחד והייתי נהרג. משתדלים ללמוד לחיות עם מה שעברנו", סיפר.

עובדי מוסך הרכבת בחיפה. שלומי גבאי
"כולנו יכולנו להיפגע, היה לנו מזל מאלוהים". עובדי הרכבת/שלומי גבאי

"אני עובד ברכבת מגיל 15, כבר 33 שנה. כל חיי סביב המותג הזה שנקרא רכבת ישראל. פה הכרתי את רוב החברים שלי. עברנו יחד דרך ארוכה. האובדן של החברים לעבודה זה פצע שלא יגליד. כשאני רואה את המשפחות שלהם גדלות בלעדיהם, אני נקרע".

מורדי סבג, עובד נוסף במוסך הרכבת, אמר כי חייו ניצלו בנס. "היום אני עובד בעבודה משרדית בגלל הפציעה. אהבתי את עבודתי כחשמלאי ואיש מיזוג אוויר, אבל אין מה לעשות, המצב הבריאותי לא מאפשר זאת כיום. צריך להגיד תודה על זה שנשארתי בחיים. זה נס. ברגע שהרקטה פגעה בגג המבנה, החלו להתפזר לכל עבר הכדוריות הרבות שהיו מונחות בו ואנשים ספגו פגיעות קשות. אנשים שעמדו ממש לצדי לא נותרו בחיים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully