וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומניה אישרה חוק להאצת הטיפול בתביעות רכוש של ניצולי שואה

10.5.2016 / 18:11

הפרלמנט אישר את החוק שהתקבל לאחר מו"מ בין הארגון היהודי להשבת רכוש לבוקרשט. עשרות אלפי תביעות עדיין מחכות לטיפול, שהתעכב עד היום. "לסייע לניצולים לחיות את פרק חייהם האחרון בכבוד"

בוקרשט, רומניה. GettyImages
המדינה השלישית שמקבלת החלטה דומה. בוקרשט, רומניה/GettyImages

הפרלמנט של רומניה אישר היום (שלישי) להאצת הטיפול בתביעות של ניצולי השואה והקהילה היהודית במדינה. רומניה היא המדינה השלישית השנה שמעבירה חוקים להשבת רכוש וזאת בזמן שעשרות אלפי תביעות מחכות לטיפול. תובעים אלו, אשר הגישו את בקשותיהם לפני המועד האחרון ב-2003, מחכים יותר מעשור להחלטה בעניינם.

החוק הוא תוצאה של משא ומתן שהתקיים בשנה האחרונה בין הארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר) לשלטונות בבוקרשט. קולט אביטל, מזכ"לית הארגון, מסרה בתגובה כי "הצעד יסייע לניצולי השואה לחיות את פרק חייהם האחרון בכבוד. חוק זה מאשר שלניצולי השואה מרומניה, שחיכו זמן רב מדי לפתרון תביעות הרכוש שלהם, יש צרכים מיוחדים".

לדבריה, "החוק מבטיח כי כל הארגונים היהודיים שפעלו לפני השואה יוכרו כחלק בלתי נפרד מהחיים היהודיים התוססים ברומניה טרום המלחמה, וכי רכוש שהיה שייך להם יוחזר לקהילה היהודית". היא סיכמה: "אנו מצפים לעבוד עם הממשלה הרומנית כדי לוודא יישום מהיר של חקיקה זו, ולסייע לניצולים לחיות את פרק חייהם האחרון בכבוד".

עוד בוואלה! NEWS
מיוחד: הלוחמים חוזרים למלכודת האש של בינת ג'בל
נתניהו בטקס האזכרה לחללי מערכות ישראל: "יש חיים אחרי השכול"
סטודנטים ערבים הפגינו נגד הכיבוש: "רצו לפגוע במשפחות השכולות"

החוק החדש יאפשר גם את קידומן של עשרות תביעות רכוש קהילתי יהודי, שעוכבו בשל עניינים טכניים בשתי קטגוריות חשובות: כ-40 נכסים שהקהילה היהודית אולצה להעביר על ידי הממשלה בעידן הקומוניסטי, ויותר מ-50 נכסים קהילתיים, בהם בתי כנסת וחברות קדישא, ששולבו בנפרד מהקהילות היהודיות שהתקיימו לפני השואה. כ-725 אלף אנשים הזדהו כיהודים ברומניה לפני מלחמת העולם השנייה, יותר מ-300 אלף מהם נרצחו בשואה. כיום גרים במדינה בין 8,000 ל-10,000 יהודים.

"בשלושת החודשים האחרונים, העבירו רומניה, סרביה ולטביה חוקי השבת רכוש חשובים", ציין יו"ר ועדת התפעול באיל"ר, גדעון טיילור. "יש כאן בניית מומנטום, כאשר יותר ויותר מדינות מבינות את הדחיפות של השבת רכוש עוד בחייהם של הניצולים. אנו מעודדים מדינות נוספות לפעול כעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully