וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבע מיליון איש הפגינו בפולין נגד הממשלה השמרנית: "נשארים באירופה"

8.5.2016 / 0:14

המשתתפים בהפגנה הגדולה ביותר במדינה זה 27 שנה נשאו את דגלי האיחוד ומחו נגד מפלגת "החוק והצדק", שעלתה לשלטון בנובמבר, ומאז לטענתם פגעה בדמוקרטיה וגרמה לריחוק מהאיחוד. מנגד, התארגנה מחאת קתולים המתנגדים לחברות באיחוד

צילום: רויטרס

כ-240 אלף בני אדם הפגינו אתמול (שבת) ברחובות ורשה, בירת פולין, נגד הממשלה השמרנית בראשות מפלגת "החוק והצדק" ובתמיכה באיחוד האירופי. לפי הערכת הרשויות בעיר, מדובר בהפגנה הגדולה ביותר שהתרחשה מאז השתחררה פולין מהשלטון הקומוניסטי לפני 27 שנים. המפגינים החזיקו שלטים שעליהם נכתב "אנחנו באירופה ונישאר באירופה" לצד דגלי פולין והאיחוד האירופי, והאשימו את הממשלה בהפרת הדמוקרטיה ובהרחקת המדינה המזרח-אירופית מהאיחוד.

בין היתר, מחו הצועדים בהפגנת הענק נגד הצעדים שנקטה הממשלה החדשה, שנבחרה בסוף השנה שעברה, לריסון בית המשפט העליון ולהגבלת כוחו. הרפורמות, הנעשות במסגרת המכונה בידי הממשלה "השינוי הטוב", זכו לביקורות נוקבות מצד מדינות נוספות באיחוד האירופי, ואף מצד מפלגות האופוזיציה בפולין עצמה.

עוד ידיעות מהעולם:
מגן על יהודים בממלכה, מבקר את ישראל: ראש העיר המוסלמי של לונדון
היועץ הבכיר של אובמה חושף: כך "מכרנו" את הסכם הגרעין לעולם
ישראלי זוכה נובל בביקור נדיר בקוריאה הצפונית: להקל על הסנקציות

כרבע מיליון בני אדם הפגינו נגד הממשלה השמרנית ובעד האיחוד האירופי בוורשה שבפולין. 7 במאי 2016. רויטרס
"אומרים 'לא תודה' לשינוי הרקוב". המוני הצועדים בוורשה, אתמול/רויטרס

"אני צועד כאן משום שאני לא אוהב את 'השינוי הטוב' ואני לא אוהב את החלוקה הזו של פולין. אני לא אוהב גם את החלשתה של מקומה של פולין בזירה הבינלאומית", סיפר לוקאש לומנובסקי, תושב ורשה בן 29. מפגינים נוספים במקום צעקו "אנו אומרים 'לא תודה' לשינוי הרקוב" ו"משפט חופשי, פולין חופשית".

ההפגנה אורגנה בידי מפלגת האופוזיציה "המצע האזרחי", שכיהנה בשלטון שמונה שנים עד לשנים האחרונות. המפלגה, הנחשבת לפרו-אירופית וקידמה רבות את מעמדה של פולין באיחוד, נחשבת במדיניותה למנוגדת לחלוטין לממשלה הנוכחית.

אחד ממנהיגי המפלגה, שר החוץ לשעבר גז'גוז' שצ'טנייה, הכריז על ההפגנה כגדולה ביותר בעידנה הדמוקרטי של פולין. בנאומו במהלך הצעדה אמר: "אנחנו לא נאפשר לסיוט של שלטון אוטוריטרי לחזור על עצמו". בארגון ההפגנה השתתפו גם אנשי תנועת "הוועידה להגנה על הדמוקרטיה", שהוקמה בנובמבר האחרון והפכה פעילה יותר ויותר עם עלייתה של הממשלה הנוכחית.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
כרבע מיליון בני אדם הפגינו נגד הממשלה השמרנית ובעד האיחוד האירופי בוורשה שבפולין. 7 במאי 2016. רויטרס
מפגינים נושאים דגלי פולין והאיחוד בוורשה, אתמול/רויטרס

בהפגנת נגד שהתארגנה בוורשה השתתפו כאלף בני אדם שהגיעו בעיקר מקבוצות קתוליות, שהביעו את התנגדותן להשפעתה של בריסל על פולין. המוחים המתנגדים להתחזקות כוחו של המערב בוורשה הפגינו נגד סגנון החיים החילוני של האיחוד ונשאו צלבים ותמונות של מריה הקדושה.

ההפגנות ביטאו את השסעים העמוקים בחברה הפולנית מאז עלייתה לשלטון של הממשלה הנוכחית. מתנגדיה של המפלגה מעוניינים בקרבה גדולה יותר לאיחוד האירופי, שסייע רבות לכלכלתה של המדינה, ואילו תומכיה מרגישים כי ההתקרבות למערב מפרה את הריבונות בפולין. מנהיגה של מפלגת "החוק והצדק", ירוסלב קצ'ינסקי, אמר כי ההפגנה היא "ביטוי לחוסר סיפוק של חלק מהקבוצות במדינה לעובדה שהמפלגה זכתה בבחירות". לדבריו, "זו לא בעיה גדולה. פולין רוצה לקחת חלק באיחוד האירופי, אך רוצה להיות נפרדת בערכיה החברתיים".

כרבע מיליון בני אדם הפגינו נגד הממשלה השמרנית ובעד האיחוד האירופי בוורשה שבפולין. 7 במאי 2016. רויטרס
המוני התומכים בהתקרבות לאיחוד האירופי בפולין, אתמול/רויטרס
מפגינים נגד האיחוד האירופי בוורשה, פולין. 7 במאי 2016. AP
מתנגדים ל"סגנון החילוני" של האיחוד. הפגנת מתנגדי האיחוד בוורשה, אתמול/AP
מפגינים נגד האיחוד האירופי בוורשה, פולין. 7 במאי 2016. AP
אנשי תנועות קתוליות המתנגדים לאיחוד האירופי, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully