וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראלי זוכה נובל בביקור נדיר בקוריאה הצפונית: להקל על הסנקציות

אהרון צ'חנובר השתתף במשלחת יחד עם עוד שני זוכי פרס נובל, שמטרתה לקדם שיתוף פעולה חינוכי ומדעי עם המדינה חרף ההגבלות הבינלאומיות. חבר נוסף במשלחת אף אמר כי האזרחים מעוניינים לחתום על הסכם שלום עם ארצות הברית

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

שלושה זוכי פרס נובל שסיימו היום (שבת) ביקור בן שבוע בקוריאה הצפונית, וטענו כי יש להקל על הסנקציות שהוטלו על מערכת הבריאות במדינה. בנוסף לכך, אמרו כי החרפת העיצומים שהטיל האו"ם על המדינה, והיעדר גישה חופשית לאינטרנט מקשים על עבודתם של מדענים. ריצ'רד רוברטס שזכה בפרס נובל בתחום הרפואה, פין קידלנד, שזכה בפרס בתחום הכלכלה, והישראלי אהרון צ'חנובר, שזכה בפרס בתחום הכימיה, אמרו במסיבת עיתונאים בבייג'ינג כי הם מקווים שביקורם יקדם שיתופי פעולה רבים יותר עם המדינה בתחומי החינוך והמדע, למרות הבידוד שבו היא נתונה.

צ'חנובר, שזכה בפרס בשנת 2004, הדגיש כי מטרת המשלחת אינה פוליטית. "לא באנו לבקר אותם, לא באנו לשאול על המשמעות של דמוקרטיה בעיניהם. באמת באנו כדי לשוחח עמם ולקיים דיאלוג עם הסטודנטים", הסביר, ואף הוסיף: "אתה לא יכול לייצר פצצה גרעינית מפנצילין". בכך, טען צ'חנובר למעשה כי ההגבלות על מערכת הבריאות ועל ייבוא התרופות מוגזמות.

עוד ידיעות מהעולם:
מגן על יהודים בממלכה, מבקר את ישראל: ראש העיר המוסלמי של לונדון
סערת התקיפות המיניות בקלן: בוטל האישום נגד צעיר אלג'יראי
אובמה: "חשוב לקחת ברצינות את טראמפ, זה לא ריאליטי"

חתן פרס נובל לכימיה אהרון צ'חנובר בביקור בקוריאה הצפונית 7 מאי 2016. רויטרס
"אתה לא יכול לייצר פצצה גרעינית מפניצילין". צ'חנובר בקוריאה הצפונית/רויטרס

רוברטס, מנהל מחקר בחברה "ניו אינגלנד ביולבס" בבוסטון, הסביר כי מחסור בציוד מדעי ושיטות מחקר מיושנות – תוצאותיהן של שנים תחת סנקציות, הובילו לכך שהמדענים בקוריאה הצפונית נשארו מאחור. "האמברגו הזה פוגע במדענים באופן משמעותי, ואני חושב שזה חבל מאוד", הוסיף ואף טען כי הדיפלומטיה המדעית שבה עוסקת המשלחת עשויה להיות "כלי חזק מאוד".

רוברטס הוסיף כי בעוד הממשלה מטילה מגבלות נוקשות על השימוש באינטרנט, ובכך מונעת ממדענים לעבוד עם קולגות במדינות אחרות או לקרוא את הספרות המדעית העדכנית, הוא חש כי במדינה קיימת תשוקה עזה לשיתוף פעולה בינלאומי רחב יותר. "אם הם לא היו מעוניינים בשיתוף פעולה, למה הזמינו אותנו?", תהה.

הפוליטיקה אמנה שיחקה תפקיד קטן בביקור, אך חבר נוסף במשלחת אמר כי הצפון-קוריאנים שאיתם נפגשו הביעו רצון לקיים משא ומתן עם העולם החיצון, לחתום על הסכם שלום עם ארצות הברית ולהבטיח שמדינתם לא תותקף. לטענתו, לאזרחי המדינה "יש רצון להפוך לחלק מהקהילה הבינלאומית".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מסיבת עיתונאים בקוריאה הצפונית עם שלושה חתני פרס נובל, בהם אהרון צ'חנובר 07 מאי 2016. רויטרס
טענו כי לאנשי קוריאה הצפונית רצון עז להתחבר למערב. זוכי הנובל בפיונגיאנג/רויטרס

הביקור התרחש על רקע ההכנות לכנס של המפלגה השולטת בקוריאה הצפונית, "מפלגת הפועלים של קוריאה", אך שלושת זוכי פרס הנובל הבהירו כי אין להם קשר לממשל במדינה. פעולותיהם התמקדו במפגש עם סטודנטים ועם אקדמאים, ביקורים באוניברסיטאות ובמכוני מחקר והשתתפות בכמה דיונים והרצאות – כך לפי תכנית הביקור שלהם.

יו מורווץ, יו"ר מייסד של הקרן הבינלאומית לשלום (IPF), אמר כי הקרן, שארגנה את המשלחת, לא הצליחה למצוא ספונסר שיממן את הוצאותיה, בשל הרגישות הפוליטית של הביקור. לכן, נאלצו זוכי פרס נובל שהתשתתפו בביקור לממן את טיסותיהם בעצמם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully