וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יעלון: "חמאס יוכה קשות אם ינסה לשבש את חיינו"

5.5.2016 / 21:30

שר הביטחון, שהגיע לטקס נעילת יום הזיכרון לשואה ביד מרדכי בצל ההסלמה בדרום, אמר גם כי קיימת "הסתה של גורמים קיצוניים כלפי מיעוטים, בעיקר ערביי ישראל". ריבלין בטקס בלוחמי הגטאות: "גורמים בלייבור מתבטאים באופן שלא היה מבייש את ה'דר שטירמר'"

צילום: רויטרס, AP, בני בן סימון, רוני כנפו; עריכה: טל רזניק

כ-3,000 בני אדם הגיעו הערב (חמישי) לטקס המרכזי לנעילת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שנפתח בקיבוץ יד מרדכי, הקרוי על שמו של מנהיג מרד גטו ורשה, מרדכי אנילביץ'. בטקס השתתפו שר הביטחון משה יעלון, יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד וראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני, שהגיע למקום בצל ההסלמה בגזרתו. כמו כן, נערך טקס נוסף בקיבוץ לוחמי הגטאות שבגליל המערבי בהשתתפות הנשיא ראובן ריבלין.

יעלון, שהגיע לטקס ברקע ירי פצצות המרגמה מרצועת עזה ותקיפות צה"ל בתגובה, התייחס בנאומו למצב הביטחוני והזהיר את חמאס. "המאבק, לדיאבון הלב, לא תם, אך כיום ישראל היא מדינה משגשגת, בעלת עוצמה צבאית וביטחונית יוצאת דופן, שגורלה בידיה והיא נלחמת באופן חסר פשרות באויביה", אמר. "ראוי שידעו זאת גורמי הטרור שנמצאים לא הרחק מכאן, ברצועת עזה, שאם ינסו לשבש את חיינו, הם יוכו קשות. לא נסבול חזרה לשגרה של ירי וניסיונות לפגוע באזרחים ובחיילים. נפעל בתקיפות רבה וביד ברזל, כפי שפעלנו ביממה האחרונה, כלפי ארגוני הטרור ברצועה, בראשם חמאס, האחראי לירי ולמתרחש בעזה".

יום הזיכרון לשואה ולגבורה התשע"ו - כל הידיעות
לא ידענו שסבתי הצנומה והעיוורת נלחמה בשואה כמו לביאה
החורים בסיפור על ששת המיליונים: כך לומדים הערבים על השואה
"עכשיו כבר מותר לכולם לבכות": עדותה של ניצולת אושוויץ
נכדיו של ניצול השואה – שלא שוכחים גם את סבם מהצבא הנאצי

טקס יום השואה ביד מרדכי. לירון מולדובן
"עלינו להיאבק בחורמה בגזענות, באלימות ובהדרת ושנאת האחר רק משום שהוא אחר". יעלון/לירון מולדובן

כמו כן, רמז יעלון בדבריו לפרשת החייל היורה אלאור אזריה, ואמר כי עלינו "להקפיד על שלטון החוק קלה כחמורה ולכבד את בית המשפט ושופטי ישראל, כי 'אלמלא מוראה של מלכות, איש את אחיו חיים בלעו'. עלינו להיאבק בחורמה בגזענות, באלימות ובהדרת ושנאת האחר רק משום שהוא אחר, ללא הבדל דת, גזע, מין, מוצא עדתי או נטייה מינית", הוסיף.

יעלון התייחס גם לאוכלוסייה הערבית בישראל ואמר כי יש לפעול נגד ההסתה נגדם. "יש להילחם בקהות החושים אשר עלולה להשתלט עלינו אל מול הסתה פרועה של גורמים קיצוניים כלפי מיעוטים, בעיקר ערביי ישראל - אזרחים שווי זכויות שחובתנו להוסיף ולקדמם כחלק משמעותי ותורם בחברה הישראלית", אמר. "לזכור כי גם כשאנו נאלצים להפעיל את כוחנו הצבאי, עלינו להקפיד על התנהגות מוסרית וערכית, אף שאויבינו נוהגים באכזריות ומשתמשים בבני עמם כבמגן אנושי. זה ההבדל בינינו לבינם. אנו חייבים, פשוט חייבים, לשמור על ערכינו היהודיים הנעלים. לחזק את דרכנו וצדקתה. אין לנו אפשרות אחרת, פן נאבד, כי אין לנו ארץ אחרת".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יד מרדכי טקס יום השואה שואה. לירון מולדובן
אלפי משתתפים בטקס ביד מרדכי/לירון מולדובן

בטקס שהתקיים בקיבוץ לוחמי הגטאות, התייחס הנשיא ראובן ריבלין לסערת ההתבטאויות האנטישמיות במפלגת הלייבור הבריטית בשבועות האחרונים. "אני, שמאמין באמונה שלמה בכוחם העצום של החיים ומתפלל כי צלקות העבר לא יכשילו את האופק של העתיד של עמנו וארצנו, עומד כאן נבעת ונחרד מחדירתם הפסולה והמגונה של כוחות השכחה והכחשה לתוך מציאות חיינו", אמר. "אנו עדים למצעד איוולת מחליא של גורמים אנטישמיים במפלגת הלייבור הבריטית, כאילו לא עברו רק 71 שנים ממלחמת העולם, וקולות ממסדיים מתבטאים באופן שלא היה מבייש את ה'דר שטירמר'. מצד שני, לעתים אני נדהם נוכח מה שנראה ככרסום בכבוד הלאומי שלנו עצמו אל מול חבירה תמהונית לקולות הכחש בימין הקיצוני בחלקים מרכזיים של אירופה".

כמו כן, אמר ריבלין: "לפעמים השכחה היא יבשת מצילה, כזו שאפשר לבנות עליה בית, עיר, מדינה. הצלקת אינה רק על הזרוע, היא משתרעת לכל אורך הנפש. אולם, הטראומה מניחה לחיים לצמוח לצדם, מאפשרת לצלקת להגליד טיפין טיפין". לאחר מכן, התוודה ואמר: "כנער, צפיתי נזעם בהפגנות כנגד הממשלה הראשונה של מדינת ישראל , ממשלתו של דוד בן גוריון, ממקימי המדינה, בשעה שזו חתמה על הסכם השילומים עם ממשלת גרמניה. לימים, עם כינון היחסים נזעקתי יחד עם חברי באוניברסיטה נגד מה שנראה אז כפייסנות תבוסתנית שמעדיפה את ההשכחה על פני מה שקראנו אז 'הזיכרון והכבוד הלאומי'.

"היום אני רואה את הדברים אחרת. אכן, כספי השילומים העניקו חיים למדינת ישראל הצעירה. אשר קמה לא כפיצוי על השואה, אלא קמה בגלל חזון וחלום דורות. הפיצויים סייעו בקליטת עלייה וברכישת נשק, ובהקמת יישובים. ועדיין, אילו הייתה גרמניה מתחמקת מאחריותה לשואה עקב הסכם השילומים, ואילו הייתה גרמניה הופכת אותם לפטור גורף מדיון ציבורי מעמיק, אסור היה לממשלת ישראל לחתום על הסכם השילומים".

נשיא המדינה ורעייתו השתתפו בטקס הנועל את אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בבית לוחמי הגטאות. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"לפעמים השכחה היא יבשת מצילה, שאפשר לבנות עליה מדינה". ריבלין בטקס/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

יו"ר יש עתיד נשא דברים בטקס ביד מרדכי, ואמר: "השואה מציבה בפנינו דילמה. מפני שהיא לימדה אותנו שעלינו לשרוד, בכוחות עצמנו, שאסור לסמוך על אף אחד, שאיש לא יבוא להציל אותנו אם לא נציל את עצמנו, שהברירה היא בין כומתת האסירים המפוספסת של סבא שלי, לכומתת השיריונר של הבן שלי. אויבינו, להבדיל מאתנו, אינם רוצים לחיות בשקט תחת גפנם ותחת תאנתם. הם רוצים להרוג יהודים בשל היותם יהודים, והם לא מפסיקים גם היום".

לפיד הוסיף: "לא רחוק מפה, בנחל עוז, נהרג לא מזמן דניאל טרגרמן בן הארבע וחצי מפצצת מרגמה. ילד יהודי שכל פשעו היה שהוא ילד יהודי. חמאס, חיזבאללה, כל אויבינו, צריכים לדעת שעם כל הכאב, הם לא ישברו אותנו לעולם. השואה לימדה אותנו שמול כוח אנחנו צריכים להציב כוח".

טקס יום השואה ביד מרדכי. לירון מולדובן
"השואה לימדה אותנו שמול כוח אנחנו צריכים להציב כוח". לפיד/לירון מולדובן

"כילד שגדל בקיבוץ נירים אשר על גבול רצועת עזה, שבין מייסדיו גרעין ניצולי שואה, לא יכולנו להבין את גודל הכאב שאתם נושאים עמכם", אמר ירקוני במעמד הטקס. "אנחנו ראינו אתכם תמיד זקופי רוח ונפש, מייסדים, בונים, מעבדים את השדות החקלאיים עד התלם האחרון וחותרים לחברת מופת. ראינו אתכם מחוללים את המעשה הציוני, המשפחתי, החברתי והלאומי. זוהי הדרך שאתם פילסתם לנו והערכים שנטעתם בנו ולאורם אנו ממשיכים. אתם מהווים עבורנו לפיד זיכרון לעבר ולהמשך הפיתוח של האזור".

עומדי בזמן הצפירה, יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ירושלים, 5 במאי 2016. רויטרס
אנשים ברחובות ירושלים עומדים בצפירה, הבוקר/רויטרס

הבוקר בשעה 10:00 נשמעה צפירת דומייה בת שתי דקות בבוקר לזכר שישה מיליון הקורבנות שנספו בשואה. אזרחי ישראל ברחבי הארץ עמדו דום והתייחדו עם זכר הנספים. מיד לאחר הישמע הצפירה נפתחו טקסי הזיכרון. הנושא המרכזי של יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשע"ו הוא המאבק לשמירה על רוח האדם בתקופת השואה, תחת הכותרת: "הכול אסור לנו והכול אנו עושים".

מצעד החיים מאושויץ לברקנאו, אפריל 2015. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
מצעד החיים יותר מאושוויץ, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר
תמונות ממצעד החיים 2016. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
שורדי שואה במצעד החיים, היום/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

כמו כן, יותר מעשרת אלפים צעירים מ-40 מדינות ברחבי העולם השתתפו בטקס המרכזי לציון יום הזיכרון במחנה ההשמדה בירקנאו שבפולין. הטקס מתקיים זו השנה ה-28 בסיומו של "מצעד החיים" בין המחנה אושוויץ לבירקנאו. בראש המצעד עמדו שרת המשפטים איילת שקד, הרב הראשי לישראל לשעבר ורבה של העיר תל אביב ישראל מאיר לאו, ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו), ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), ח"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו), ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) וח"כ יעל כהן-פארן (המחנה הציוני).

(עדכון ראשון: 19:44)

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס הנחת זרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה, יד ושם. 5 במאי 2016. נועם מושקוביץ
ראש הממשלה בטקס הנחת הזרים ביד ושם, הבוקר/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully