וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"העימות בין אובמה לנתניהו מעכב את חבילת הסיוע"

הניו יורק טיימס הקדיש כתבה נרחבת למגעים על חבילת הסיוע החדשה, ממנה עולה כי התנגדות נתניהו היא הסיבה העיקרית לעיכוב החתימה על ההסכם. בכיר ישראלי מסר כי הממשלה מקווה להגיע לעסקה בקרוב

צילום: אדריאן הרבשטיין, עריכה: גדי וינסטוק

(יעלון בחודש פברואר: "מעריך שנגיע לסיכום על הסיוע מארצות הברית בשבועות הקרובים")

החיכוכים בין ברק אובמה לבנימין נתניהו מעכבים את מתן הסיוע האמריקני לישראל, כך נכתב אתמול (חמישי) בניו יורק טיימס. ברק אובמה הציע לישראל את חבילת הסיוע הביטחוני הגדולה ביותר אי פעם שהוענקה מארצות הברית למדינה אחרת, אולם הניו יורק טיימס תולה את אישור ההחלטה בהתלבטות של ראש הממשלה נתניהו, גם לאחר חודשים של משא ומתן.

המחלוקת עומדת סביב בקשה ישראלית לתנאים נדיבים יותר לחבילת הסיוע לעשר שנים, שעשויה להגיע ל-40 מיליארד דולר. הניו יורק טיימס מתאר את היחסים בין הנשיא האמריקני לראש ממשלת ישראל כ"יחסי איבה", כשהוא מזכיר את חילוקי הדעות סביב הסכם הגרעין עם איראן.

"יש טינה לישראל במקומות מסוימים בממשל, ואני חושב שזה מעיב על המשא ומתן", אמר רוברט סטלוף, מנהל המכון למדיניות המזרח הקרוב בוושינגטון. "זו אחת הסיבות שלוקח כל כך הרבה זמן להגיע להחלטה". כוחות פוליטיים חזקים גם הם משפיעים על התמונה. בעוד שאובמה מבקש להוסיף למורשת שלו את הסיוע לישראל, חלק מהמומחים טוענים כי נתניהו מתמהמה עם קבלת ההחלטה, מתוך מחשבה שנשיא עתידי יוכל להעניק לו הסכם טוב יותר.

עוד בוואלה! NEWS:
חברת פרלמנט בבריטניה הציעה להעביר את ישראל לארה"ב - והושעתה
רוב מוחץ בסנאט לאובמה: הגדל את הסיוע הביטחוני לישראל
"היום ניצחנו": רגע של שמחה במלחמה היומיומית של שורדי רמדיה

ברק אובמה ובנימין נתניהו בנמל התעופה בן גוריון 2013. ראובן קסטרו
היחסים משפיעים על ההסכם הביטחוני? נתניהו ואובמה/ראובן קסטרו

"בסוף היום, זו שאלה של מספרים, ושל הימור פוליטי אם הישראלים יכולים להשיג רווח גדול יותר מהממשל הבא, ואני לא חושב שזה משחק נבון", אמר לניו יורק טיימס אילן גולדברג, ראש המחלקה לביטחון המזרח התיכון במרכז לביטחון אמריקני חדש. "אני כן חושב שככל שגוררים את ההחלטה, יש פחות סיכוי שהם יקבלו עסקה". מנגד, בכיר ישראלי ששוחח עם העיתון בעילום שם, אמר כי הממשלה בישראל מקווה להגיע לעסקה בקרוב.

השבוע חתמו 83 מתוך 100 חברי הסאנט האמריקני על מכתב הקורא לנשיא ארצות הברית להגיע להסכם עם ישראל בהקדם האפשרי. "לאור האתגרים הביטחוניים הדרמטיים שבפניהם עומדת ישראל, אנו מוכנים לתמוך בהסכם מוגבר וארוך טווח, שיסייע לספק לישראל את המשאבים הדרושים לה על מנת להגן על עצמה ולשמור את יתרונה הצבאי", צוין במכתב, שנחשף על ידי סוכנות הידיעות רויטרס.

גורמים בוושינגטון דיווחו כי ההסכם החדש, שייכנס לתוקפו עם תום ההסכם הנוכחי ב-2018, יגיע לסכום של 3.7 מיליארד דולרים בשנה. ההסכם הנוכחי נאמד ב-3.1 מיליארד דולר.

מערכת כיפת ברזל, במהלך תרגיל משותף של ישראל וארצות הברית, בסיס חצור. פברואר 2016. רויטרס
סיוע ב-3.7 מיליארד דולר בשנה. מערכת "כיפת ברזל"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully