וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא גומרים את החודש: לוחמי דאעש ספגו קיצוץ של 50% בשכרם

שמעון סימן טוב

28.4.2016 / 8:20

ירידה במספר המצטרפים לארגון, פגיעה במורל הלוחמים, ניסיונות עריקה והנחיה לחסוך בחשמל ובנסיעות ברכב - בארגון "המדינה האסלאמית" מנסים להתמודד עם מאזן כלכלי רעוע בצל תקיפות הקואליצה המתמשכות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(אובמה בגרמניה: "אישרתי שליחת 250 לוחמים נוספים לסוריה")

סגן מפקד הקואליציה נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) בהובלת ארצות הברית, הגנרל האמריקני פיטר גרסטן, מסר היום (רביעי) כי תקיפות הקואליציה נגד מאגרי המזומנים ומקורות ההכנסה של הארגון הפחיתו את מספר הלוחמים הזרים המצטרפים אליו מ-1,500-2,000 בחודש בשנת 2015, לכ-200 בחודש כיום. הגנרל גרסטן ציין כי מידע זה הגיע ממסמכים של דאעש שהגיעו לאחרונה לידי שירותי המודיעין במערב.

"אנחנו רואים עלייה בשיעור העריקה של הלוחמים האלו ושחיקה במורל שלהם. זאת, לצד העדר יכולת של הארגון לשלם להם משכורות. למעשה, אנחנו רואים ניסיונות לעזוב את דאעש", אמר גרסטן לרשת CNN. לדבריו, תקיפות כוחות הקואליציה בהנהגת ארצות הברית גרעו מקופת הארגון בין 300 ל-800 מיליון דולר. הגנרל האמריקני הבטיח כי כוחות הקואליציה יוסיפו לתקוף את מקורות ההכנסה של הארגון. "אם יש דולר אחד שם ברחובות המשמש לבניית נשק, אני הולך לצוד את הדולר הזה", אמר גרסטן.

עוד בנושא:
לומד מצה"ל: הצבא האמריקני אימץ את נוהל "הקש בגג" במאבק בדאעש
שטרות מתעופפים באוויר: צפו בתיעוד הפצצת הבנק של דאעש בעיראק

הקואליציה האמריקנית תוקפת יעדים של הארגון בעיראק. רויטרס
סגן מפקד הקואליציה הבטיח כי הכוחות יוסיפו לתקוף את מקורות ההכנסה של הארגון. תקיפות נגד דאעש בעיראק/רויטרס

איימן אל-תמימי, חוקר טרור ממכון המחקר האמריקאי "פורום המזרח התיכון", שנחשף למסמכי דאעש שנתפסו לאחרונה, אישר לרשת האמריקנית כי הארגון נמצא בתקופה האחרונה ב"מצוקה כלכלית, צבאית וניהולית". לדבריו, בחלק מהמסמכים שנתפסו ניתן למצוא הוראות ללוחמי הארגון לחסוך בהוצאות החשמל ולהפסיק לעשות שימוש ברכבי הארגון לנסיעות פרטיות. כמו כן, לאחרונה ספגו לוחמי הארגון קיצוץ של 50% במשכורותיהם.

לדברי אל-תמימי, משכורתו של לוחם דאעש כיום היא כ-50 דולר לחודש, בנוסף למענק של 50 דולר נוספים לכל אישה ללוחמים נשואים - ובהן גם שפחות מין - ו-35 דולר לכל ילד או קרוב אחר ממשפחת הלוחם, התלוי בו.

"ארגון הטרור העשיר בעולם" מתמודד עם קללת המשאבים

בשיא ההתרחבות הטריטוריאלית של דאעש הוערכו הכנסותיו מנפט בכ-480 מיליון דולר לשנה. עוד הוערכו הכנסות הארגון השנתיות ממיסים בכ-580 מיליון דולר, והכנסותיו מתשלומי כופר על בני ערובה בכ-20 מיליון דולר לשנה. בנוסף מוערכות הכנסות דאעש משוד בנקים בכ-500 מיליון עד מיליארד דולר, וממסחר בעתיקות בכ-100 מיליון דולר לשנה.

סכומים אלו הכתירו את דאעש בתקשורת העולמית כ-"ארגון הטרור העשיר בעולם", אך יש לזכור כי בקנה מידה של ניהול מדינה אין מדובר בסכומים גבוהים במיוחד. לשם השוואה - תקציבה השנתי של הרשות הפלסטינית הוא כארבעה מיליארד דולר, ותקציבה השנתי של סוריה בשנת 2014 עמד על 8.18 מיליארד דולר.

הארגון מסוגל לנהל את השליטה בשישה עד שמונה מיליון בני אדם בתקציב נמוך יחסית, בין השאר משום שהאינטראקציה הכלכלית שלו עם האוכלוסייה שבשליטתו, המתבטאת בגביית מיסים ומתן שירותים, נמוכה יחסית. זאת, מכיוון שחלק גדול מהכנסותיו מגיע מרווחי נפט. תופעה זו שכיחה למדי במזרח התיכון והיא מכונה "קללת המשאבים" (The resource curse).

למרות המשבר הכלכלי בארגון, לא צופה אל-תמימי התקוממות עממית נגד דאעש בשטחים שבשליטתו. "האוכלוסייה שבשליטת הארגון רגילה לתנאי חיים עלובים, שהחמירו במשך שנים של מלחמות אזרחים. סביר שהם מסוגלים לעכל החרפה קשה בהרבה בתנאי חייהם, ויעדיפו זאת מאשר להתמרד ולהסתכן בדיכוי ברוטלי", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully