וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"דאעש-ליקס": נחשפו פרטיהם האישיים של 22 אלף לוחמי הארגון

מאות המסמכים שהודלפו ככל הנראה על ידי איש מנהלה לשעבר של "המדינה האסלאמית" כוללים מידע רב על לוחמי הארגון הזרים, כולל כתובות, מספרי טלפון - ורצון לבצע פיגועי התאבדות. "מכרה זהב של מידע בעל חשיבות עצומה"

צילום: מתוך יוטיוב, עריכה: אביב אירגז

(תיעוד: האימונים הצבאיים של הילדים בבתי היתומים של דאעש)

עשרות אלפי מסמכים המכילים שמות, כתובות, מספרי טלפון ושמות מקורבים של יותר מ-22 אלף לוחמי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) הועברו לידי המודיעין הגרמני ונחשפו בכמה כלי תקשורת, בהם "סקיי ניוז" הבריטי ו"זמן אל-ווסל" הסורי. בין המסמכים, 1,736 שאלונים של "מנהלת הגבולות" של דאעש - הגוף הארגוני שמעבד את בקשותיהם של לוחמים זרים להצטרף ללחימה - ובהם פרטים רבים על מי שמעוניין להצטרף לשורות "המדינה האסלאמית" בסוריה ובעיראק.

על פי המסמכים משנת 2013, שחלקם פורסמו בכלי התקשורת, אזרחיהן של יותר מ-51 מדינות מסרו את פרטיהם האישיים במטרה להצטרף לארגון. במסמכים, ניתן לראות את שמותיהם המלאים של הלוחמים, לצד כינויי הקרב שניתנו להם עם השיוך לדאעש.

עוד בוואלה! NEWS:
דיווח: ראש יחידת הנשק הכימי של דאעש נתפס בפשיטה אמריקנית
שני ישראלים מואשמים שסייעו ללוחם דאעש לתכנן פיגועים בארץ
גורמים בארה"ב: חוסל "שר המלחמה" של דאעש בתקיפה בסוריה

מסמכים שהודלפו מ"מנהלת הגבולות" של דאעש, מרץ 2016. מתוך: "זמן אל-ווסל", צילום מסך
השמות המלאים מופיעים לצד הכינויים שניתנו ללוחמים עם ההצטרפות לארגון/צילום מסך, מתוך: "זמן אל-ווסל"
מסמכים שהודלפו מ"מנהלת הגבולות" של דאעש, מרץ 2016. מתוך: "זמן אל-ווסל", צילום מסך
מסמכים שהודלפו מ"מנהלת הגבולות" של דאעש, מרץ 2016/צילום מסך, מתוך: "זמן אל-ווסל"

כך למשל, עבדל בארי בן 26 מלונדון הצטרף לדאעש ב-2013 לאחר ביקורו בלוב, מצרים וטורקיה. הוא אומן כלוחם חרף העובדה שבבריטניה הוא היה אמן פופ. מקום הימצאו הנוכחי לא ידוע. שם נוסף שמופיע במסמכים הוא של ג'וניד חוסיין, ראש זרוע המדיה של הארגון, שנהרג בתקיפת מזל"ט על ביתו.

על פי הנתונים שנאספו על ידי "זמן אל-ווסל" מתוך המסמכים, 72% מלוחמי הארגון הם ערבים, ומהם רק 1.7% סורים. השיעור הכולל של לוחמים סורים ככל הנראה גבוה יותר, מכיוון שהמסמכים הגיעו רק מ"מנהלת הגבולות", שלרוב לוחמים סורים לא יעברו דרכה בגיוס לארגון. אזרחי ערב הסעודית מובילים עם ייצוג של כ-27% בשורות הארגון, לאחר מכן תוניסאים עם 21%, ובהמשך מרוקאים ומצרים. מלבד הערבים, אזרחי טורקיה מהווים את הקבוצה הלאומית הגדולה ביותר בארגון, ואחריה אזרחי צרפת.

מצעד ראווה של דאעש בסוריה. יוני 2014. רויטרס
רבים ממספרי הטלפון שמופיעים בטפסים עדיין פעילים. מצעד של דאעש בסוריה/רויטרס

השאלונים המפורטים כוללים מידע מודיעיני חשוב, כולל חשיפת זהויות הלוחמים, מידע על אנשי הארגון הנמצאים במדינות אירופה, המזרח התיכון, אפריקה וצפון אמריקה, ואינדיקציה לרצון הלוחמים לבצע פיגועי התאבדות. אם לא די בכך, במסמכים מפורט מסלול האימונים שעברו הלוחמים. רבים מהגברים הוצבו במדינות שונות, בהם תימן, אפגניסטן, פקיסטן, תוניסיה, סודאן ולוב. רובם לחמו בסוריה. בנוסף לכך, רבים ממספרי הטלפון שמופיעים בטפסים עדיין פעילים, מה שמאפשר ליצור קשר עם המשפחות וקרובי אותם לוחמים. כמו כן, ייתכן כי חלק מהמספרים הפעילים שייכים ללוחמים עצמם.

מסמכים שהודלפו מ"מנהלת הגבולות" של דאעש, מרץ 2016. מתוך: "זמן אל-ווסל", צילום מסך
המדליף הביע אכזבה מהנהגת הארגון. אחד מהמסמכים שפורסמו ב"זמן אל-ווסל"/צילום מסך, מתוך: "זמן אל-ווסל"

המסמכים שהגיעו לידי "סקיי ניוז" נגנבו מראש מחלקת הביטחון של המדינה האסלאמית. המדליף, אבו חאמד, שהעביר את המסמכים לחם בעבר בצבא סוריה וערק לדאעש, אולם הביע אכזבה מההנהגה הנוכחית של הארגון ולכן בחר להימלט. את המסמכים הוא העביר בפגישה סודית שערך עם צוות "סקיי" בטורקיה. מסמכים דומים הגיעו גם לידי "זמן אל-ווסל" ולידי הביון הגרמני.

לטענתו של אבו חאמד, על הארגון השתלטו כעת בכירים לשעבר במפלגת הבעת' של סדאם חוסיין. הוא הוסיף כי כעת, דאעש, המיליציה הכורדית YPG וכוחות הנשיא בשאר אסד פועלים בשיתוף פעולה נגד האופוזיציה המתונה בסוריה. כשנשאל אם המסמכים יפילו את הנהגת הארגון, השיב: "אינשאללה".

מסמכים שהודלפו מ"מנהלת הגבולות" של דאעש, מרץ 2016. מתוך: "זמן אל-ווסל", צילום מסך
המסמכים יובילו ל"חקירות מהירות וברורות יותר". נתוני הלוחמים מהמדינות השונות/צילום מסך, מתוך: "זמן אל-ווסל"

ריצ'רד בארט, מנהל תחום טרור עולמי לשעבר בסוכנות הביון הבריטית MI6, הסביר כי "זו תפיסה פנטסטית. זה יהיה מכרה זהב של מידע בעל חשיבות עצומה, שתעניין רבים, ובעיקר את שירותי המודיעין". לדבריו, "לא היה משהו כזה מאז גילוי נתוני סינג'אר בשנת 2007, וגם אז זה כיסה רק כ-700 אנשים, כולם ממדינות ערב".

שר הפנים של גרמניה, תומאס דה מיזייר, אישר את אמיתותם של המסמכים, ומסר כי הם יובילו ל"חקירות מהירות וברורות יותר, ולעונשי מאסר חמורים יותר" ללוחמי דאעש שישובו מסוריה ומעיראק. לדבריו, החומרים יסייעו בהבנת התשתית הארגונית של הארגון האסלאמיסטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully