וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ראש יחידת הנשק הכימי של דאעש נתפס בפשיטה אמריקנית

גורמים במודיעין העיראקי מסרו כי כוחות מיוחדים של צבא ארה"ב עצרו את סולימאן דאווד אל-עפארי בפשיטה בצפון עיראק. לפי הניו יורק טיימס, הוא שוהה במתקן כליאה זמני ומסר לחוקריו פרטים על התכנית של הארגון הקיצוני לייצור גז חרדל

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(עשרות הרוגים בתקיפה של חיל האוויר האמריקני נגד מטרות דאעש בלוב, תחילת החודש)

הכוחות המיוחדים של ארצות הברית תפסו בחודש שעבר את ראש היחידה בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) הפועלת לפיתוח נשק כימי – כך אמרו היום (רביעי) שני גורמים בכירים במודיעין העיראקי לסוכנות הידיעות אי-פי. לפי הדיווח, הבכיר נתפס במהלך פשיטה בצפון עיראק, בסמוך לעיר תל עפר.

שני הגורמים בעיראק מסרו כי העצור הוא סולימאן דאווד אל-עפארי, שעבד בעבר עבור סדאם חוסיין והתמחה בייצור נשק כימי וביולוגי. לדבריהם, אל-עפארי, בשנות ה-50 לחייו, עומד בראש יחידה למחקר ופיתוח של נשק כימי, שהוקמה רק לאחרונה.

עוד כתבות בנושא:
גורמים בארה"ב: חוסל "שר המלחמה" של דאעש בתקיפה בסוריה
"דור קטלני חדש": האימונים הצבאיים של הילדים בבתי היתומים של דאעש
תוניסיה: 30 הרוגים במתקפה משולבת של חמושים ליד הגבול עם לוב

נחתים אמריקאים בעיר מארג'ה שבמחוז הלמנד. רויטרס
נתפס בפשיטה של הכוחות האמריקניים. חייל צבא ארצות הברית/רויטרס

גורמים ביטחוניים אמריקניים אמרו לניו יורק טיימס כי אל-עפארי נמצא כרגע במתקן מעצר אמריקני זמני בארביל שבמזרח המדינה, והוא מתושאל לגבי התכניות של הארגון הקיצוני לשימוש בנשק כימי בעיראק ובסוריה. הגורמים אף ציינו כי הוא סיפק לחוקרים האמריקניים פרטים הנוגעים לאופן שבו הצליח דאעש להפוך גז חרדל לחומר אבקתי, שהוכנס בפגזי ארטילריה. אחד הגורמים אמר כי החומר האבקתי אינו מרוכז דיו כדי לגרום להרג, אך הוא מסוגל לגרום לנכויות.

כמו כן נמסר כי הודעה בדבר מעצרו של אל-עפארי נמסרה לצלב האדום, שאף ביקר אותו במתקן בארביל. הגורמים הדגישו כי אין בכוונתה של ארצות הברית להחזיק באל-עפארי לתקופה בלתי מוגבלת, וציינו כי הוא יועבר לרשויות העיראקיות או הכורדיות לאחר החקירה. כמו כן נמסר כי אין בכוונת הצבא להקים מתקן קבע שבו ישהו העצורים שייתפסו בעתיד, וכן כי נפסלה האפשרות לשלוח אותם למתקן בגואנטנמו.

מצעד ראווה של דאעש בסוריה. יוני 2014. רויטרס
"מכה קשה לניסונות של דאעש לפתח נשק כימי". לוחמי הארגון בסוריה/רויטרס

אם הדיווחים אכן נכונים, מדובר במכה קשה לניסיונות של דאעש לפתח נשק כימי. גורמים מודיעיניים במערב העריכו בעבר כי הארגון הקיצוני הקים יחידה לפיתוח נשק מסוג זה, המורכבת ממדענים עיראקיים שעבדו עבור משטרו של סדאם חוסיין, כמו גם מומחים זרים שהצטרפו לארגון. לפי מידע מודיעיני הנמצא בידי צבא עיראק, ייתכן שדאעש ייצר מאגרים מוגבלים של גז חרדל. גורמים רשמיים בעיראק טענו כי דאעש נחוש לייצר גזים מסוכנים יותר כמו גז עצבים, אך בארצות הברית טוענים כי הם ככל הנראה נמצאים הרחק ממטרה זו.

הדיווח מגיע לאחר שבשבוע שעבר אמרו גורמים אמריקניים רשמיים כי כוחות מיוחדים מצבא ארצות הברית תפסו גורם בכיר בדאעש, אך סירבו לחשוף במי מדובר. הם טענו אז כי אותו בכיר נמצא במעצר במשך שבועיים או שלושה, ועובר חקירות ותשאולים.

מדובר בהצלחה המשמעותית הגדולה ביותר מאז הרחבת המבצע נגד דאעש בדצמבר האחרון. במסגרת האסטרטגיה החדשה של ממשל אובמה, כוחות מיוחדים הוצבו בעיראק במטרה לתפוס ולחסל בכירים בדאעש במבצעים חשאיים, כמו גם איתור מודיעין שיוביל לפשיטות נגד הבכירים.

עומר א-שישאני, לוחם "המדינה האיסלאמית". AP
עומר א-שישאני שנהרג ככל הנראה במתקפה אמריקנית/AP

במקביל, היום דיווחה רשת CNN כי כלי טיס של ארצות הברית החל לתקוף אתרי נשק כימי של דאעש באזור מוסול שבעיראק. זאת, כחלק מסבב תקיפות ראשוני שמיועד להשמיד את יכולות הארגון בתחום זה. על פי הדיווח, לא ברור אם התקיפות שהתרחשו בימים אחרונים הצליחו.

אתמול דווח כי הגורם הבכיר בדאעש אבו עומר א-שישאני, גיאורגי בן 29, ככל הנראה נהרג במתקפה אווירית אמריקנית ביום שישי האחרון בעיירה א-שדאדי שבאזור חסכה בצפון-מערב סוריה. ארצות הברית הציעה פרס של עד חמישה מיליון דולרים למי שיעביר מידע שיוביל ללכידתו או לחיסולו של א-שישאני, שנחשב ל"שר המלחמה" של דאעש.

מוקדם יותר במהלך השנה האחרונה, דווח בכמה מקרים על חיסולו של א-שישאני, אולם דיווחים אלה התבררו כלא מבוססים. כמו כן, בחודש דצמבר האחרון דווח כי כוחות מיוחדים של צבא ארצות הברית לקחו בשבי את א-שישאני. על פי דיווחים לא מאומתים ברשתות החברתיות, א-שישאני, נלקח בשבי במהלך פעילות של הצבא האמריקני, שבמהלכה הוצנחו כוחות באזור א-ריאד שמדרום-מערב לכירכוכ, בצפון עיראק. עם זאת, דיווחים אלה התבררו כשגויים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully