וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר חטיפת מאה נשים וילדים: באתיופיה דורשים מהמדינה לפעול

תושבי גמבלה, בגבול דרום סודאן, תיארו את מתקפת החמושים לפני כשבוע וחצי כמעשה האלימות החמור ביותר זה שני עשורים. העימותים נמשכים בין בני הקהילות השונות, והתגובה הממשלתית לא מספקת

כוחות מורדים דרום סודאניים מאבטחים בני נואר, בנטיו, דרום סודאן, אפריל 2014. AP
"האנשים כועסים, הם רוצים נקמה". כוחות המורדים מאבטחים בני נואר באזור בנטיו, דרום סודאן/AP

לפחות 14 בני אדם נהרגו אתמול (ראשון) בעימותים בין קבוצות שונות במדינת גמבלה שבמערב אתיופיה, שנמשכו ביום השני ברציפות, לאחר דריסתם של שני ילדים בני קהילת נואר למוות במחנה פליטים לאזרחי דרום סודאן. בתגובה לכך הותקפו אתיופים החיים באזור המחנה, והעימותים גברו.

"האנשים כועסים, הם רוצים נקמה", סיפר אדיס אלמאיו, אתיופי תושב האזור. לדבריו, "אם המשטרה לא הייתה מתערבת, הרבה בני נואר היו נהרגים". הוא הוסיף: "עם כל הפליטים האלה המגיעים מדרום סודאן, הדברים רק נהיים גרועים יותר ויותר. זאת אדמתנו, היינו כאן לפניהם".

עוד בוואלה! NEWS:
שנתיים לחטיפת הנערות בניגריה, האימהות טוענות: "ראינו אותן בסרטון"
נשיא סודאן שהורשע ברצח עם: "התפקיד מתיש, אפרוש בסוף כהונתי"
"משבר אמון": מקורבו של מנדלה קורא לנשיא דרום אפריקה להתפטר

כוחות מורדים דרום סודאניים מאבטחים בני נואר, בנטיו, דרום סודאן, אפריל 2014. AP
"זאת אדמתנו, היינו כאן לפניהם". בני נואר בדרום סודאן/AP

העימותים האחרונים בגמבלה מצטרפים לשורה ארוכה של מעשי אלימות באזור בתקופה האחרונה, ובראשם הריגתם של 208 בני אדם לפני כשבוע וחצי בידי חמושים שחצו את הגבול מדרום סודאן, וחטיפתם של יותר ממאה נשים וילדים, יחד עם כ-2,000 חיות משק. בסוף השבוע האחרון צוינו שני ימי אבל לאומיים בעקבות המקרה.

כמו כן, כוחות של צבא אתיופיה החלו לפעול בימים האחרונים באזור בדרום סודאן שבו, על פי ההערכות, מוחזקים בני הערובה. נשיא מדינת גמבלה, גטולאק טוט, מסר לכלי התקשורת כי הכוחות האתיופיים חצו את הגבול לדרום סודאן והחלו לפעול באזור ג'יור וקוק, ששם מוחזקים הילדים והנשים בידי הלוחמים בני קבוצת מורלה.

האיחוד האירופי הבהיר כי הוא נמצא בקשר עם הרשויות בג'ובה על מנת להבטיח את שחרורם של בני הערובה, וצרפת תיארה את המתקפה כ"בלתי-מתקבלת על הדעת". גם יוניסף גינה את "המתקפה המזעזעת של אלימות חסרת רסן", וכך גם האיחוד האפריקני, שיצא נגד ההרג והחטיפות.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התושבים בגמבלה תיארו את המתקפה כמעשה האלימות החמור ביותר שחוו זה שני עשורים. בול צ'ול, בן 26, ניסה להימלט מהאזור לאחר פרוץ המתקפה לפנות בוקר, אך אחד מעשרות החמושים השיג אותו והשניים נאבקו זה בזה. בול נפצע בידו, אך הצליח להימלט ונאלץ לברוח ללא רעייתו וילדיו. "שמעתי שרעייתי בחיים, אבל אחד מהילדים נחטף", סיפר לעיתון הבריטי "גרדיאן".

"הממשלה לא מאפשרת לקהילות להתחמש"

קליטת כ-270 אלף פליטים בני נואר מדרום סודאן, שנוספו לכ-300 אלף התושבים בגמבלה, רק החריפה את המצב הקשה באזור, שכבר ראה אלימות קשה בין הקהילות השונות בשנים האחרונות. עם זאת, עד כה האלימות לא הגיעה להיקף כזה, הדומה יותר ללחימה בדרום סודאן השכנה, ששם על פי הערכות האו"ם כ-5.1 מיליון בני אדם – מתוך 12 מיליון אזרחים – נזקקים לסיוע הומניטרי.

בני קהילת אנואק, שהיו עד לאחרונה הרוב בגמבלה, יצאו נגד התכנית הממשלתית שהוכרזה בשנת 2010 לקליטת מאות אלפי הפליטים, ורבים טענו כי במסגרת מאמצי הממשלה הם נאלצו לפנות את אדמותיהם. תושבי המקום סיפרו כי כוחות צבא שהוצבו באזור עד לאחרונה – על מנת למנוע עימותים בין הקהילות השונות – פוזרו, כולל מאזור המתקפה הגדולה האחרונה של החמושים מדרום סודאן.

גטוויץ' טוק, תושב אחת מהעיירות שהותקפו לפני כשבוע וחצי, סיפר כי "ממשלת אתיופיה לא מאפשרת לקהילות להתחמש". גורם ביטחון בגמבלה הוסיף כי התכנית הצבאית להשבת בני הערובה כבר נתקלת בקשיים. לדבריו, "אנחנו לא באמת יכולים לחצות את הגבול. האנשים האלה פושעים, ואנחנו לא מבצעים את אותם פשעים כמותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully