וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב הראשי נגד חברי הוועדה למינוי דיינים: "מה זה, בוחרים רמטכ"ל?"

24.4.2016 / 8:45

בשיעורו השבועי תקף הרב יצחק יוסף חברי ועדה חילונים על השיקולים שלהם בבחירת דיינים. הוא הדף את הביקורת על דיינים מחמירים: "לא צריך להטיף להם מוסר. לדיינים היום אכפת מעם ישראל"

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
ניסה לסכל מינוי דיינים מתונים. הרב יצחק יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

הרב הראשי הספרדי, יצחק יוסף, תקף אמש (שבת) בשיעורו השבועי כמה מנציגי הוועדה למינוי דיינים, הצפויה להתכנס בקרוב כדי לבחור דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול. הוא מתח ביקורת על חברי ועדה חילונים, שאינם מבינים לדעתו את סדר העדיפויות בבחירת דיינים. "נפגשתי עם כמה מראשי השלטון, שרים וכל מיני חברי כנסת שחושבים את עצמם מבינים בדיינים", סיפר הרב, המשמש גם נשיא בית הדין הרבני הגדול. "ישבנו והייתה שם אחת הנציגות (ואמרה – י"א) 'הוא רוצה להיות דיין, הוא היה בגולני'. מה זה, בוחרים רמטכ"ל? בוחרים דיין בישראל".

הרב יוסף הדף את הביקורת כלפי הדיינים המכהנים כיום על כך שהם מחמירים, וטען אמש כי הם דווקא מחפשים להתיר. "לא צריך להטיף להם מוסר", אמר יוסף והוסיף כי דיין צריך להיות אחד שיש לו "כוח דהיתרא (כינוי מושאל לגישה מקלה בפסיקת הלכה – י"א), זה שאכפת לו מעם ישראל, שיושב בבית דין עד שעה מאוחרת וכותב תיקים. מחפשים דיין, לא אחד שיהיה רמטכ"ל. הדיינים היום, אכפת להם מעם ישראל".

עוד על מינוי דיינים:
אחרי הפרסום בוואלה! NEWS: הרב הראשי נסוג מהתנגדותו למינוי דיינים
חשש ברבנות: גם לאחר שבוטלה תכניתו - ממשיך הרב יוסף לסכל מינויים
פריצת דרך: בג"ץ קבע כי אישה יכולה לכהן כמנכ"ל בתי הדין הרבניים

בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
חסרים שבעה דיינים לפחות. בית הדין הרבני הגדול בירושלים/רוני כנפו

בתקופה הקרובה הוועדה צפויה למנות באופן רשמי דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול, בשל מחסור בשבעה דיינים לפחות. לזהות הדיינים הנבחרים לבתי הדין יש השפעה רבה על האזרחים ועל אופי יחסי הדת והמדינה בישראל. בידם הסמכות להחליט אם לנקוט מדיניות מקלה בסוגיות כמו גירושים וגיור או לא.

מינוי דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול הוא הליך מסובך. בעוד מינוי דיין לבית דין אזורי דורש רוב רגיל בוועדה למינוי דיינים, מינוי לבית הדין הגדול דורש רוב של שמונה מתוך 11 חברי הוועדה. במשך שנים ארוכות שום מועמד לא הצליח לזכות ברוב כזה בשל חילוקי דעות פוליטיים בוועדה, שחמישה מתוך 11 מחבריה הם חרדים, ואילו היתר מייצגים את הציונות הדתית או את ציבור הנשים. כמו כן, פעל הרב יוסף לסכל מינויים קבועים של דיינים מתונים. לאחרונה קבע בג"ץ כי יש למנות דיינים במינוי קבוע.

בוועדה למינוי דיינים חברים חמישה חרדים – שני הרבנים הראשיים, שני דיינים מבית הדין הרבני הגדול, וח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה. המחנה המתון בוועדה מורכב מח"כ רויטל סוויד, הטוענת הרבנית ד"ר רחל לבמור ונציגת לשכת עורכי הדין אפרת רוזנבלט. אליהן מצטרפת גם השרה איילת שקד. בראשות הוועדה עומד השר יובל שטייניץ, וחבר בה גם נציג נוסף מלשכת עורכי הדין, עו"ד אשר אקסלרוד.

החוק הקיים קובע כי מי שכיהן כדיין בבית דין רבני אזורי לפחות שלוש שנים רצופות, זכאי לקבל הסמכה אוטומטית ממועצת הרבנות הראשית לישראל למועמדותו לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול. במטרה לקדם מינויים לפי טעמו, פעל הרב יוסף יחד עם גורמים נוספים להחמרת התנאים, כך שכל דיין שירצה להתמודד לתפקיד הנחשק יזדקק לאישורו. המהלך החשאי נחשף בוואלה! NEWS ובעקבות הפרסום נחסם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully