וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות חשיפת וואלה! NEWS: סוכלה תכנית הרב יוסף למינוי דיינים

18.1.2016 / 10:00

הרב הראשי לישראל דוד לאו הורה להסיר את המלצות שינוי התקנות למינוי דיינים מסדר יומה של ישיבת מועצת הרבנות. זאת, לאחר שהרב הראשי הספרדי תכנן לשנות התקנות כך שיקבע בעצמו את זהות הדיינים

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף בכנס בנושא הטרדות בקהילה הדתית והחרדית, נובמבר 2015. אמיר שימור, מערכת וואלה! NEWS
ניסה לקדם את התקנות כדי לסכל מועמדים לתפקיד. הרב יוסף/מערכת וואלה! NEWS, אמיר שימור

הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית, הרב דוד לאו, הורה הבוקר (שני) על הסרת ההמלצות על שינוי התקנות למינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול מסדר יומה של ישיבת מועצת הרבנות הראשית לישראל. הרב לאו הנחה את ועדת הרבנים להתכנס ולבחון בשנית את המלצותיה, שנחשפו לראשונה בוואלה! NEWS, בטרם יובאו ההחלטות לאישור המועצה. שינוי התקנות, שקודם בידי הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, נועד להקשיח את מסלול בחירת הדיינים, כך שהמינויים יצטרכו לעבור את אישורו האישי - ובכך להפוך אותו לקובע הבלעדי של זהות הדיינים המתמודדים לתפקיד. גורם בסביבתו של הרב הכחיש כי מדובר בתכנית שלו.

מטרת התקנות הייתה לסכל מועמדים ספציפיים לתפקיד דיינים בבית הדין הרבני הגדול, זאת הואיל ויצטרכו לעבור את משוכת אישורו של הרב יוסף. בין היתר, הרב יוסף פעל כדי לסכל את מועמדותו של הדיין הרב יאיר בן מנחם, המזוהה עם הציונות הדתית, בשל גילו הצעיר.

היום פנתה שרת המשפטים איילת שקד לרבנים הראשיים וביקשה מהם למנוע את אישור התקנות החדשות. לדברי שקד, "שינוי התקנות מהווה עקיפה של חוק הדיינים, שעליו הופקדה הועדה לבחירת דיינים, ומייתר את עבודת הוועדה כוועדה בוחרת ועצמאית".

לקריאה נוספת:
עקב חשיפת וואלה! NEWS: פנייה לווינשטיין לסכל תכנית הרב יוסף
בסיוע החרדים: כך משתלט הרב הראשי הספרדי על הליך בחירת הדיינים

שרת המשפטים איילת שקד, ישיבת סיעת הבית היהודי, הכנסת, 20 ביולי 2015. נועם מושקוביץ
קראה להידברות לפני הגשת התקנות. שקד/נועם מושקוביץ

שרת המשפטים הוסיפה כי "יו"ר הוועדה לבחירת דיינים ורוב חברי הוועדה לא יתנו ידם לפגיעה קשה בחופש הבחירה שלהם כאמונים על בחירת דיינים מקצועיים לבית הדין הגדול". כמו כן, היא קראה להידברות בין בית הדין לוועדה לבחירת דיינים טרם אישור התקנות החדשות.

בלשכת הרב יוסף הגיבו הבוקר לראשונה לנושא והתייחסו בין היתר לטענות על כך שהרב מעוניין לחסום את מועמדותו של הרב המזוהה עם הציונות הדתית. בין היתר, האשימו בלשכתו "פוליטיקאים ובעלי אינטרסים זרים שטובת הבאים בשערי בית הדין אינה בראש מעייניהם" בכך שאין מינויים חדשים לבית הדין הרבני הגדול.

בלשכה התייחסו לביקורת הקשה בעקבות התנאים החדשים שהוביל הרב יוסף, ואמרו כי: "מדובר בטיוטת המלצות של ועדה שהוקמה על ידי מועצת הרבנות הראשית, הרב יוסף לא ביקש ולא דרש מעולם לתת את חוות דעתו בטרם מתן כושר והודיע כבר אמש כי יתנגד לדרישה זו. ניסיון של גורמים מהנציגות הפוליטית בוועדה לקדם מועמדים צעירים לכהונה בבית הדין הגדול משול לניסיון לקדם שופט מתחיל בבית משפט השלום לבית המשפט העליון, הגיע הזמן שהפוליטיקאים בועדה יחדלו מהנסיון להכתיב לחברי הועדה מועמדים לא מקצועיים וחסרי נסיון".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ועידת המשפט השלישית באשקלון, אוגוסט 2014. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"מהלך בלתי חוקתי". סויד/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

מוקדם יותר אמרה ח"כ רויטל סויד, חברת הוועדה למינוי דיינים, כי מהלך שינוי התקנות הוא "נסיון בוטה של מועצת הרבנות הראשית לעקוף את הועדה למינוי דיינים". לדבריה, "בעוד הוועדה שוקדת על מינוי דיינים ומנסה להגיע להסכמות, במקביל פועלת מועצת הרבנות הראשית במהלך 'עוקף ועדה' ומבקשת לקבוע תנאים חדשים להסמכה לבית הדין הגדול. מדובר במהלך לא חוקתי, שמאיין את כל מטרתה ומהותה של הועדה, שלא יעבור את מבחן בג"ץ".

אתמול פנה ארגון "מבוי סתום", הנאבק למען נשים מסורבות גט בישראל, ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ולפרקליט המדינה שי ניצן בבקשה לעצור מיד את המהלך. מנכ"לית הארגון, עו"ד בתיה כהנא-דרור, אמרה כי המהלך יהפוך את הדיינים בישראל ל"בני ערובה של הרב הראשי הספרדי".

מינוי דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול נחשב עד כה להליך מסובך. בעוד מינוי דיין לבית דין אזורי דורש רוב רגיל בוועדה למינוי דיינים, מינוי לבית הדין הגדול דורש רוב של שמונה מתוך 11 חברי הוועדה האמונה על אישור המינויים. במשך שנים ארוכות אף מועמד לא הצליח לזכות ברוב כזה בגלל חילוקי דעות פוליטיים בוועדה, שחמישה מתוך 11 מחבריה הם חרדים והיתר מייצגים את הציונות הדתית או את ציבור הנשים.

לזהות הדיינים שנבחרים לבתי הדין יש השפעה רבה על האזרחים ועל אופי יחסי הדת והמדינה בישראל. בידם הסמכות להחליט אם לנקוט במדיניות מקלה בסוגיות כמו גירושים וגיור. לדוגמה, לאחרונה חסם הרב יוסף את מינוי הדיין הרב אוריאל לביא לבית הדין הגדול, משום שהתיר עגונה שבעלה בתרדמת. פסיקתו של הרב לביא עוררה התנגדות עזה של רבנים חרדים, ובהם הרב יוסף, שטענו כי הייתה "מקלה מאוד."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully