וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש ברבנות: גם לאחר שבוטלה תכניתו - ממשיך הרב יוסף לסכל מינויים

22.3.2016 / 8:25

גורמים ברבנות הראשית טוענים כי הרב הראשי הספרדי מונע מארבעה דיינים להתמודד לתפקיד בבית הדין הגדול, רק משום שהוא מתנגד למועמד אחד. לטענתם, אישור ההתמודדות הוא טכני בלבד - שבאמצעותו מנסה הרב יוסף לשלוט בהליך המינויים

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף בהילולת הבאבא סאלי בנתיבות. 13 בינואר 2016.. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
הדיינים חוששים כי יסכל את מועמדותם ללא סיבה. הרב יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

חודשיים לאחר שנחשף בוואלה! NEWS מהלך שניסה לקדם הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף להתערבות במינויים לבית הדין הרבני הגדול, כעת טוענים גורמים ברבנות הראשית כי מועצת הרבנות מונעת בחודשים האחרונים את בקשתם של ארבעה דיינים להתמודד לתפקיד. כפי הנראה, המועצה מונעת את התמודדותם של הארבעה בחודשים האחרונים משום שהרב יוסף, המכהן גם כנשיא בית הדין הרבני הגדול, מתנגד למועמדותו של אחד מהם - ועל כן נמנע מאישור כלל המינויים, חרף העובדה שמדובר בהליך טכני בלבד.

בסביבתם של הדיינים התעורר בימים האחרונים חשש כי הרב יוסף יסכל את מועמדותם לקראת כינוס הועדה האחראית על המינויים, שיתקים בקרוב. לטענת גורמים ברבנות, הרב מונע באמצעות מועצת הרבנות הראשית את מועמדותם של הארבעה, המכהנים כיום כדיינים בבתי דין אזוריים.

המהלך שניסה לקדם יוסף לפני כמה חודשים היה אמור להעניק לו סמכות בלעדית על ההחלטה מי ימונה לדיין בבית הדין הגדול. זאת, מאחר שעל פי המתווה שרצה להנהיג, כל מינוי שכזה דרש את המלצתו. בעקבות הפרסום, התערבו הרב הראשי האשכנזי דוד לאו, שרת המשפטים איילת שקד, גורמים משפטיים ורבנים נוספים - וסיכלו את המהלך.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
קרב הרבנים הראשיים: הרב לאו נגד מינוי "מזוהה עם ש"ס" למנכ"ל הרבנות
עקב חשיפת וואלה! NEWS: פנייה לווינשטיין לסכל תכנית הרב יוסף
בסיוע החרדים: כך משתלט הרב הראשי הספרדי על הליך בחירת הדיינים

בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
התערבה לסיכול המהלך שיעניק ליוסף שליטה במינויים לבית הדין הגדול. בית הדין הרבני בתל אביב/שרון בוקוב

עו"ד בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון "מבוי סתום", המסייע למסורבות גט בישראל, פנתה לאחרונה לרב יוסף וטענה כי סיכול מועמדותם של הדיינים אינו חוקי. לדבריה, "הליך של סינון מועמדים באמצעות חסימת דרכם לקבלת אישור מאת מועצת הרבנות הראשית עוד בטרם עמדו לבחירת חברי הוועדה, אינו ראוי במדינת חוק ואינו עולה בקנה אחד עם ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית". היא הזכירה את הניסיון שנעשה לפני כמה שבועות על ידי הראשון לציון לאפשר מינוי שקיבל את המלצתו בלבד. ניסיון זה, לדבריה, "נפסל על ידי הגורמים המשפטיים ורבניים". לבסוף, ביקשה כהנא דרור "למנוע התערבות פסולה בהליך מינוי הדיינים".

בלשכת הרב הראשי יוסף טענו כי ההחלטה התקבלה במועצת הרבנות הראשית בלבד. "לפני כמה חודשים, עוד בטרם התקבלה בקשתם של הדיינים, החליטה מועצת הרבנות להקים צוות שיגבש אמות מידה למתן כושר לבית הדין הגדול. כשהוגשו הבקשות החליטה מועצת הרבנות הראשית להמתין עם הדיון בעניינם עד להשלמת מסקנות הצוות", נמסר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

לזהות הדיינים שנבחרים לבתי הדין יש השפעה רבה על האזרחים ועל אופי יחסי הדת והמדינה בישראל. בידם הסמכות להחליט אם לנקוט במדיניות מקלה בסוגיות כמו גירושים וגיור. נוסף על כך, מינוי דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול הוא הליך מסובך. בעוד מינוי דיין לבית דין אזורי דורש רוב רגיל בוועדה למינוי דיינים, מינוי לבית הדין הגדול דורש רוב של שמונה מתוך 11 חברי הוועדה. במשך שנים ארוכות אף מועמד לא הצליח לזכות ברוב כזה בגלל חילוקי דעות פוליטיים בוועדה, שחמישה מתוך 11 מחבריה הם חרדים, ואילו היתר מייצגים את הציונות הדתית או את ציבור הנשים. לאחרונה, קבע בג"ץ כי יש למנות דיינים במינוי קבוע.

החוק הקיים קובע כי מי שכיהן כדיין בבית דין רבני אזורי לפחות שלוש שנים רצופות, זכאי לקבל הסמכה אוטומטית ממועצת הרבנות הראשית לישראל למועמדותו לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול. במטרה לקדם מינויים לפי טעמו, פעל הרב יוסף יחד עם גורמים נוספים להחמרת התנאים, כך שכל דיין שירצה להתמודד לתפקיד הנחשק יזדקק לאישורו, אך המהלך נחסם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully