וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרב מוחות בין צה"ל לחמאס: האם ישראל איבדה את כוח ההרתעה?

19.4.2016 / 0:16

כל איתור מנהרה שומט מידי חמאס השקעות עתק ומקרב אותו להתנגשות עם צה"ל, אך הארגון לא שכח את ההרתעה שביססה ישראל במבצע "צוק איתן". כעת, מנסים לנבא במערכת הביטחון את הצעד הבא של הארגון - וממשיכים בפעולות האיתור הסמוכות לשטח הנפיץ

צילום: דובר צה"ל

פריצת הדרך הטכנולוגית של ישראל לאיתור מנהרות, שעליה הודיע אתמול (שני) ראש הממשלה בנימין נתניהו, מעמידה שאלות רבות בנוגע לקרב המוחות שצפוי בין ישראל וחמאס בהמשך. כעת, לא ברור כיצד תגיב הזרוע הצבאית של חמאס לאפשרות שצה"ל עתיד לשמוט את הנשק האסטרטגי שלה מידיה, ואם פני הארגון למערכה חדשה מול ישראל – או שההרתעה שהושגה ב"צוק איתן" שרירה וקיימת. הדעות במערכת הביטחון חלוקות, כאשר המיעוט מעריך שחמאס מתעצם, וכי אם יזהה הזדמנות – יבצע פיגוע חפיפה. עם זאת, הרוב מאמין בהרתעה.

מאז מבצע "צוק איתן", נערכים בצה"ל גם לפעילות תת-קרקעית בעקבות איום המנהרות. "אנחנו יודעים לפעול בתוך המנהרות ולהשמיד את מי שבהן", אמר קצין בכיר מפיקוד דרום. הוא הוסיף כי בכוונתו של צה"ל ליישם התמודדות נרחבת עם הסוגיה באמצעות גדר עילית, גדר תחתית ופעילות נלוות לאורך הגדר. לבסוף, תהיה פעילות ביטחון שוטף בתחום המנהרות.

עוד בנושא:
קצין בכיר: "חמאס בשקט, אך אנחנו ערוכים לכל פרשנות שלו"
בצל חשיפת המנהרה: "ישראל שמה יד על פעיל ביחידת המנהרות של חמאס"
קריסת מנהרות מסתורית ולחץ מצרי: למרות הקשיים - חמאס ממשיך לחפור

פיר מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה, אפריל 2016. דובר צה"ל
"אנחנו יודעים לפעול בתוך המנהרות ולהשמיד את מי שבהן". פיר המנהרה שאותרה/דובר צה"ל

לפיכך, בזמן שצה"ל מפעיל כמאה כלים הנדסיים לאורך גדר המערכת, גורמי המודיעין ממשיכים להתריע מפני האפשרות שחמאס ישנה את דפוס הפעולה ויעבור מריסון להתקפה בתגובה להרס מנהרות. כל איתור מנהרה הופך את המתיחות לגבוהה יותר, שומט מידי חמאס השקעות עתק ומקרב אותו להתנגשות מול צה"ל.

העיסוק במנהרות מגיע בחודשים האחרונים ברקע הצהרה החד-משמעית של הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט בתחילת השנה, לפיה איתור מנהרות לאורך גדר המערכת מוגדרת משימה עיקרית בתכנית העבודה השנתית. הדרג המדיני, כך אמר קצין בכיר בפיקוד דרום בשבוע שעבר, התחייב כי לא תהיה הגבלת תקציב למימון פעולות איתור וזיהוי של מנהרות התקפיות הכוללות. בין היתר, מדובר בעבודת מודיעין מאומצת, השקעה בפיתוח ויישום טכנולוגיה מתקדמת בשטח והפעלת כלים הנדסיים כבדים בהיקף חריג ביותר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
סיכום משדר מנהרות- ראיונות עם תושבי עוטף עזה. מערכת וואלה!
"אנחנו ערוכים גם לאפשרות של הסלמה"/מערכת וואלה!

האופטימים שמובילים את הפעילות לאיתור מנהרות בצמרת צה"ל ובמשרד הביטחון, הניעו מערכת סדורה של הכנות לאפשרות של הסלמה מול חמאס, חרף המצב הכלכלי הקשה והמצור המדיני על רצועת עזה. "אנחנו ערוכים גם לאפשרות של הסלמה מול חמאס, אף שאנחנו מעריכים שהוא מורתע ולא ינסה להיכנס לעימות עם ישראל", אמר קצין בכיר בפיקוד דרום.

לאור אחוזי ההצלחה הגבוהים של מערכת "כיפת ברזל", הבינו בחמאס כי השפעת הרקטות על עורף מדינת ישראל הצטמצמה, ולכן יש לנסות לפתח רקטות מדויקות לטווחים ארוכים כדי לחדור את מערכת ההגנה האווירית הישראלית. עם זאת, במקביל, הם משקיעים בפיתוח מזל"טים, בהכשרת כוחות מובחרים בהיקף של 5,000 לוחמים, ביחידת קומנדו ימי לחדירות דרך הים ובהרחבת מערך המנהרות כנשק אסטרטגי של הארגון להיקף של כ-800 פעילים שחופרים מנהרות תחת מעטה גבוה של חשאיות, במידור קיצוני ותהליך סדור של הונאה והסתרה כדי לחמוק מעיני המודיעין הישראלי.

(עדכון ראשון: 23:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully