וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל מאבק הפרקליטים: נציבת הביקורת על הפרקליטות התפטרה

18.4.2016 / 15:03

השופטת בדימוס הילה גרסטל הודיעה על החלטתה לעזוב את תפקידה לאחר שנמנע פרסומו של הדוח שכתבה על התנהלות הפרקליטות. השרה שקד ניסתה לשכנעה להישאר בתפקיד, אך לדבירה, "היא חשה שאינה יכולה להתגבר על הפערים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: מתן חדד

נציבת הביקורת על התביעה, השופטת בדימוס הילה גרסטל, הודיעה היום (שני) כי היא מתפטרת מתפקידה. הרקע לפרישתה הוא דוח ביקורת על התנהלות הפרקליטות שכתבה ופרסומו נמנע. גרסטל ביקשה להיות מיוצגת על ידי עו"ד פרטי-חיצוני בעתירה שהגישו הפרקליטים נגד הדוח. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, סירב לבקשתה וניסה לייצר חזית אחידה בין הנציבות, ליועץ המשפטי ולשרת המשפטים איילת שקד והצהיר כי בדוח יוכנסו שינויים. גרסטל התנגדה, בטענה שמדובר בעמדות שונות ועמדה, על זכותה להשמיע את קולה.

בעקבות כך, ביקשה גרסטל להתפטר מתפקידה כבר לפני שבוע אולם השרה שקד ניסתה להשאירה בתפקידה. גם החלטת בית הדין לעבודה כי נכון לשלב זה לא יפורסמו ביקורות מערכתיות נוספות על הפרקליטות אלא על גופי התביעה האחרים בשנה הקרובה - מתווה לו הסכימה השרה - היווה זרז נוסף להתפטרותה.

לקריאה נוספת:
אחרי שבועיים: הפרקליטים סיימו את השביתה וישובו לבתי המשפט
כאב הראש של מערכת המשפט: העתירה שתאלץ את שקד ומנדלבליט לשכור עו"ד
דוח נציבות הביקורת על הפרקליטות: רק 6% מהתלונות נמצאו מוצדקות

הילה גרסטל, מועמדת לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. אוקטובר 2015. ניב אהרונסון
"במשך שנים התנגדו אנשי הפרקליטות להקמת גוף ביקורת עליהם". גרסטל, אוקטובר 2015/ניב אהרונסון

גרסטל הקימה לפני כשנתיים את נציבות הביקורת על פי מסמך עקרונות שנחתם על ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז ושרת המשפטים דאז ציפי לבני. בהודעת ההתפטרות כתבה גרסטל כי "במשך שנים רבות שקדמו להקמת הנציבות, התנגדו אנשי הפרקליטות להקמת גוף ביקורת עליהם, וכל ניסיון חקיקה כזה, נבלם. גם את הקמת הנציבות, על פי מסמך העקרונות, ליוותה התנגדות עזה ביותר של הפרקליטות. ארגון הפרקליטים יצא למאבק קשה ומיוחצן מאוד נגד קיום אפשרות של הגשת תלונות פרטניות נגד פרקליטים לנציבות הביקורת. על כך, ועל כך בלבד, הוכרז סכסוך עבודה על ידי ארגון הפרקליטים בספטמבר 2014.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
איילת שקד שרת המשפטים. קובי אליהו
ניסתה למנוע את התפטרותה. שקד/קובי אליהו

"מאבק זה הוכרע נגד הארגון, וכיום קיימת הצעת חוק שמעגנת את האפשרות להגיש תלונות נגד כל פרקליט וכל מייצג מדינה בערכאות", המשיכה. "הצעת החוק תיכנס לתוקף, ככל הנראה, תוך כמה חודשים, ואז תברר הנציבות תלונות חדשות שיוגשו לה וגם תשלים בירורן של תלונות שהוגשו בשנה האחרונה נגד פרקליטים שונים, ולא ניתן היה לבררן בשל העיצומים שנקטו הפרקליטים נגד גוף הביקורת".

גרסטל ציינה בהודעתה גם את הדוח שכתבה בנוגע להתנהלות הפרקליטות מול המכון הפתולוגי והיבטים מסוימים בהתנהלות המכון עצמו, שפרסומו נמנע בשל העתירה שהוגשה על ידי פרקליטים לבג"ץ. "הדוח, שעל ממצאיו החמורים וחשיבותו הציבורית, אין חולק, אינו מפורסם, כאמור בעתירה, בשל חילוקי דעות הנוגעים לסמכות לעורכו באופן שנערך (ולא בשל הממצאים הכלולים בו שאינם שנויים במחלוקת). הנציבה רואה חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה בקיומו של הדוח, אך נבצר ממנה להיות מיוצגת על ידי עורך דין מטעמה בבג"ץ, בשל אי אישור היועץ המשפטי לממשלה לכך".

"אין זה סוד כי בתקופה האחרונה נתגלעו קשיים ואי הבנות בין העומדת בראש מערך נציבות הביקורת לבין הפרקליטות"

בהודעה שהוציאה שקד כתבה השרה כי הצטערה מאוד לשמוע על התפטרותה של גרסטל. "הילה היא נכס לשירות הציבורי; אישה רבת פעלים, עצמאית, ישרה, מנהלת בחסד, שבנתה את נציבות הביקורת כשמטרה ברורה עומדת לנגד עיניה: טיוב השירות לציבור הניתן על ידי גורמי התביעה השונים כולם וטיוב שלטון החוק", כתבה שקד.

"אין זה סוד כי בתקופה האחרונה נתגלעו קשיים ואי הבנות בין העומדת בראש מערך נציבות הביקורת לבין הפרקליטות", הוסיפה. "למרות הניסיונות הבלתי פוסקים להגיע להסכמות, עמן יוכלו הצדדים לחיות בשלום, חשה הנציבה כי אינה יכולה להתגבר על הפערים שנוצרו בתקופה האחרונה והודיעה על התפטרותה". עוד ציינה שקד כי גרסטל תישאר בתפקידה למשך שלושה חודשים נוספים, והנציב החדש כבר יפעל לפי החוק החדש, לכן יש צורך מיוחד בחקיקתו הזריזה ככל האפשר.

ישיבת הממשלה, 17 בינואר 2016. עמית שאבי, פול צלמים
דרש לתקן את דוח הביקורת על התנהלות הפרקליטת. מנדלבליט/פול צלמים, עמית שאבי

גם ח"כ קארין אלהרר, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, התייחסה להתפטרותה של גרסטל. "מצער לשמוע על התפטרותה של השופטת בדימוס הילה גרסטל אחרי עשייה מרובה של שנים למען גוף הביקורת על הפרקליטות", אמרה אלהרר והוסיפה: "במקום לשקם את אמון הציבור בפרקליטות ולהוביל לביקורת בונה, מחריף משבר האמון ותחושת הריחוק של הציבור מגוף חשוב זה. הציבור הטיל ספק בתקינות התנהלות הפרקליטות ובשימוש בכוחה, ולכן זה בלתי נמנע להוביל לביקורת מעמיקה על מנת לשקם את המצב".

לדברי אלהרר, "הפרקליטות מחויבת להעמיד את עצמה לביקורת כמו כל גוף אחר ולכן זה מצער שהשופטת גרסטל נאלצת ללכת הביתה בגלל שלרבים בפרקליטות אין כל רצון לקחת חלק בביקורת, שכל טובתה היא טובתנו וטובת מדינת ישראל. אני מצפה משרת המשפטים למנות בהקדם נציב חדש שימשיך לפעול לקידום גוף הביקורת והחקיקה בנושא".

החוק של שרת המשפטים שאמור להסדיר את פעולת הנציבות למעשה רוקן מתוכן את גוף הנציבות. לא מן הנמנע כי גרסטל הייתה ממשיכה בתפקידה בשנה הקרובה ואז פורשת לאחר שהמתווה יעבור לביקורת פנימית בתוך משרד המשפטים, אולם האירועים האחרונים שברו את הנציבה. בין היתר העובדה כי היועץ המשפטי לממשלה דרש ממנה לתקן את הדוח, כמו גם ההבנות שהגיעו אליהן במסגרת מאבק הפרקליטים. גם אם גרסטל הייתה ממשיכה כרגע היא מסונדלת - היא יכולה לכתוב רק ביקורות על התביעה המשטרתית וגופים שאינם הפרקליטות.

מארגון הפרקליטים נמסר: "ניהלנו עד היום ונמשיך לנהל גם היום, מאבק לטובת ביקורת עניינית מקצועית אחראית ופרודוקטיבית המוסדרת בחקיקה כמו כל גוף ביקורת אחר. המאבק לא נגע לאדם כזה או אחר אלא לאופן שבו הוקם הגוף ולכך שלא הוסדרו בו ההגנות המתבקשות מקיומו של גוף כזה המגיעות לכל אדם ולכל מבוקר. ארגון הפרקליטים חוזר ומדגיש את הסכמתו לביקורת במתווה שקבע השופט גולדברג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully